Цифровизация след края на света
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цифровизация след края на света

Зам. министър Валери Борисов обяви началото ан информационната кампания за прехода от аналогова към цифрова телевизия

Цифровизация след края на света

Започва информационната кампания, която да разясни на хората какво е дигитализация

Весислава Антонова
13896 прочитания

Зам. министър Валери Борисов обяви началото ан информационната кампания за прехода от аналогова към цифрова телевизия

© Цветелина Белутова


Преди Коледа министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), реши да обяви старта на информационната кампания за цифровизацията на телевизионния ефир. Изглежда, че според новите изчисления на ведомството тя ще достигне рекордната сума от 17.5 млн. лв. Как ще стане това?

Политиката за социалнослабите

През 2012 от държавния бюджет на МТИТС бяха отпуснати целеви средства от 17.5 млн. лв. за две неща. Едното е за информационна кампания. За нея бяха предвидени 10 млн. лв.  Втората част от сумата 7.5 млн. лв. е за купуване на цифрови декодери за аналоговите приемници на социално слабите. Този петък (19.12.2012) изтича крайният срок, до който кандидатите да предоставят декодиращите устройства на гражданите с ниски доходи могат да подават документи. "Все още активно говорим с колегите ни от ЕК, за да стигнем до работещ механизъм за доставянето на тези устройства на социално слабите", обясни зам. министъра на МТИТС Валери Борисов. Той уточни, че тъй като очевидно до края на годината този въпрос няма да бъде разрешен и има нужда от прецизиране на процедурата, ще остане той да се решава догодина. Така ведомството е взело решило и остатъка от 7.5 млн. лв.  предвидени за устройствата да се заделят за информационна кампания, а устройствата да бъдат закупени с предвидените в бюджет 2013 година пари за цифровизация. В бюджета за 2013 са заделени нови 17 млн. за цифровизация на телевизионния ефир. Как ще се изразходват допълнителните 7.5 млн. лв. за информиране на населението, предстои да се реши до края на годината. Валери Борисов обаче гарантира, че допълнителната сума няма да отиде при вече спечелилата компания Обединение "Ти Си Ти Ви", а за тях вероятно ще има нов конкурс.

В рамките на цялостната информационна кампания е планирана отделна комуникация към хората с ниски доходи. Идеята е всички граждани, които имат право на енергийни помощи да получат ваучер, с който да вземат своя цифров декодер. По данни на социалното министерство броя на тези хора е 260 хиляди. Засега е предвидено ваучерите да са на стойност 60 лв.

Кампанията

След като избра компания, която срещу 10 млн. лв. ще популяризира цифровизацията в България, МТИТС обяви че до края на седмицата ще започне информационната кампания за въвеждането на цифрова телевизия в България. Резултатът от конкурса беше обжалван от останалите участници в процедурата. Кампанията ще продължи от декември 2012 до март 2013 година и ще включва излъчване на телевизионни и радио клипове, образователни филми, разпространение на информационни брошури и публикации в национална и регионална преса.

Обществената поръчка за провеждане на информационна кампания за цифровизацията бе спечелен от "Обединение Ти Си Ти Ви". Тя получава 8.311 млн. лв. без ДДС, за да я изпълни. В "Обединение Ти Си Ти Ви" влизат фирмите "Арчър айдиас" и "Пиеро 97 МД", зад които стои Красимир Гергов, и "Сова 5" на Васил Тончев.

Двете компании, които отпаднаха от конкурса за реклама на прехода от аналогово към цифрово излъчване - "Консорциум ДВБ - Т Консулт" и "Макс Информ", обжалват процедурата в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). По техните претенции са образувани производства. Те не спряха изпълнението на поръчката.

Предвидено е обаче кампанията да се проведе на три етапа. Първият информационния е до март 2013 година., вторият до септември и третият до ноември, точно преди непосредственото изключване на аналоговия сигнал.

"Цялата информационна кампания е планирана да се извърши на три етапа, които трябва да предхождат етапите на процеса на цифровизация. До месец март хората трябва да са информирани, че процесът започва и ще трябва да преценят дали да закупят нов телевизор с цифров приемник или ще им е необходим цифров декодер. В момента работим само по първия етап на информационната кампания", заяви още Вера Джамбазова от обединението "Ти Си Ти Ви", което спечели конкурса през ноември.

До края на декември 2012 ще започне да функционира специализирана интернет страница и гореща телефонна линия, които да дават актуална и полезна информация на гражданите: Какво е цифровизация?

На 1 март 2013 година цифровият сигнал ще бъде пуснат. От 1 март 2013 до 1 септември 2013 година ще бъде т.н. преходен период, през който ще функционират както цифровия, така и аналоговия ефирен сигнал. Това означава, че хората ще могат да приемат един от двата сигнала в зависимост с какъв телевизор разполагат. "През този етап ще има само напомняща информационна кампания, която ще да се засили непосредствено преди реалното преминаване към цифров ефирен сигнал", добави Вера Джамбазова. На 1 септември 2013 година аналоговият сигнал ще бъде спрян.

От този момент нататък, хората ще могат да гледат безплатно до 15 национални цифрови програми, които ще могат да приемат чрез антена и цифров телевизор/декодер.

Преди Коледа министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), реши да обяви старта на информационната кампания за цифровизацията на телевизионния ефир. Изглежда, че според новите изчисления на ведомството тя ще достигне рекордната сума от 17.5 млн. лв. Как ще стане това?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Добра статия, недотам добро заглавие- шегата с края на светла е измъчена, пък и текстът е обяснителен не дава много възможности за весело поставяне.

  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Края на света, не края на светла
    Жертва на автоматичния редактор, моля за извинение.

  • 3
    vjacho avatar :-|
    Вячеслав Атанасов

    Далаверата със социално слабите не е подмината пак.Я боб,я ваучери за храна,я декодер.А те били само 260 000!!!

  • 4
    deyan70 avatar :-|
    Deyan

    Тази информационна кампания си е живо прахосване на средства.
    Ефирните телевизии, ако искат да продължат да ги гледат, сами ще си информират зрителите.

  • 5
    wcninja avatar :-|
    Ivan Ivanov

    Ето колко излиза медиите да са на твоя страна.

  • 6
    paolo51 avatar :-|
    paolo51

    Що за простотия да дадеш повече пари за информация, вместо за декодери на притежаващите аналогови телевизори? В какво се изразява рекламния продукт за толкова милиони? След като от определен период отпада аналоговия сигнал, т.е. няма да има алтернатива, какво в същност ще се рекламира? Пълна тъпотия с която само се узаконява кражбата на едни пари от бюджета, за който пък не достига за медицина, образование и т.н.

  • 7
    gsolo64 avatar :-@
    gsolo64

    8 311 863.5 лева без ДДС отиват, за да ИНФОРМИРАМЕ обществото за цифровизацията:

    http://www.aop.bg/case2.php?mode=show_doc&doc_id=514225&newver=2

    Тоест да кажем на хората, че ще пускаме телевизия от "почти" друг вид. Над 8,3 милиона лева за рекламни флаери, уебсайт, проучване на нагласите на хората по повода (все едно ако не са съгласни хората няма да ги "цифровизират") и информиране от общ характер!!!! Всеки един от нас може да се сети за по-добра употреба на едни 8,3 милиона. Ако приемем, че едно такова декодиращо устройство е 20лв (то едва ли е повече) това са над 415 000 такива устройства. Сиреч вместо да информираме хората, можем директно да ги цифровизираме, ама не, едни хора трябва да вземат едни пари!

    Весела Коледа и Честита Нова Година!

  • 8
    konni avatar :-|
    konni

    Държавата ще рекламира монопол.Както се рекламираше например ЕВН.Не можеш да си смениш електроразпределителното дружество,но то плаща реклами във вестници,телевизии,улични реклами.Така се осигурява медиен комфорт,а се изразява и една малка благодарност,че няма да има журналистически разследвания и т.н.

  • 9
    solaar avatar :-|
    solaar

    Парадоксалното в случая е, че държавата ще плати на телевизиите за реклама, която ще обяснява как де се гледат телевизиите!?! Разбира се, те сами щяха да си го обяснят, защото нито на БТВ, нито на Нова няма да им се иска да останат без известен брой зрители.
    Също така да обясняваш по други медии или с листовки как да гледаш телевизия е... меко казано странно. Ако така или иначе не гледаш ТВ, какво ще те интересува как ще се гледа цифрова телевизия?

  • 10
    wds23355772 avatar :-P
    wds23355772

    Абе вместо да политиканствате, като много сте навътре и всичко ви е ясно я кажете като стане цифрова телевизията ще имаме ли повече канали и ще зависи ли къде ти се намира телевизора? Айде да ви видим!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK