С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
246 28 дек 2012, 13:55, 42208 прочитания

Първи битки в предстоящата война за ефира

Какво стои в основата на казуса bTV - "Булсатком"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Да оставиш хората без телевизия точно за празниците е много ефектно действие и гарантира остра реакция от страна на зрителите.

Точно прeди Kоледа разпространението на програмите на bТV Media Group беше прекратено в мрежите на кабелните оператори в страната. Според Българската асоциация на кабелните и комуникационни оператори (БАККО) - поради едностранното прекратяване на договорите от страна на медийната група. "Спирането на програмите е неизбежно и не зависи от волята на предприятията, тъй като договорите са прекратени едностранно, без възможност за какъвто и да било избор на операторите", коментираха от асоциацията. В случай, че те продължат да излъчват програмите на bTV след като договорите им са прекратени, това би представлявало нарушение на Закона за радиото и телевизията (ЗРТ) и Закона за авторското право и сродните му права (ЗАСП), което никой от нашите членове не може да си позволи да направи, обясни правният директор на сдружението Магдалена Георгиева.


Според представителите на БАККО причината за възникналия спор между операторите и bTV е изискването на медиата за задължителен пакет от всичките шест програми на bTV, без възможност за закупуване на права върху една или няколко от тях и "нови неизпълними условия без наличието на прозрачна тарифа с ясни принципи на ценообразуване". Поставените от bTV нови изисквания към някои от операторите са на път да ги принудят да увеличат драстично цените за крайните потребители.

"Асоциацията не може да остане безучастна спрямо поведение, което е във вреда на телекомуникационните предприятия, на останалите доставчици на съдържание и най-вече на многобройните потребители", обясни Галя Маринова, административен директор на БАККО.  "Асоциацията вече потърси възможности за провеждане на срещи и нормални преговори, тъй като в този спор всички са губещи", категорични са от БАККО.

"Надяваме се bТV Media Group да прояви отговорно отношение към милионната си аудитория, конструктивност и гъвкавост при предлагането на своите програми без задължителното им пакетиране", настояват от БАККО.



На този фон съобщението, което bTV излъчва - "Можете да продължите да гледате каналите на bTV Media Group в мрежите на Виваком, Нет 1, Близу, МТел и много други кабелни и сателитни оператори" - звучи странно. И МТел, и Виваком, и Близу са членове на БАККО. Техните договори не са до януари, както този на "Булсатком", и затова изглежда, че засега са в пасивна позиция. Но и техните споразумения с водещия тв канал bTV предстои поне до средата на следващата година да изтекат и е много възможно те също да се окажат в позицията на сателитния оператор.

Засега реален проблем има само със сателитния оператор "Булсатком". "Към момента нямаме решение по казуса с оператора, независимо от усилията на страните по него. За съжаление дори нямаме изразена добра воля и гаранции от страна на оператора за преустановяване на дискриминационното и некоректното поведение спрямо bTV Media Group", обясниха от телевизията. Маркетинг директорът на "Булсатком" Тинко Тотев обаче каза пред "Капитал", че компанията продължава разговорите и прави всичко възможно да се договори с bTV.

Като временно решение bTV върна сигнала си към "Булсатком" за коледните и новогодишните празници. Отказ от абонатите на сателитния оператор вероятно щеше да повлияе и на пазарния дял от аудиторията на медиата, защото доставчикът е сред влиятелните на пазара. "Ако Булсатком не гарантира промяна в търговските си практики към нас в предстоящите дни, твърде вероятно е да не успеем да подпишем нов договор с тях от 1 януари 2013 г. за излъчването на програмите на bTV Media Group", категорични са от медиата.

Сателитният оператор е уязвим в преговорите поради факта, че и той както голяма част от играчите на пазара не декларира точния брой на абонатите си. А таксата, която се заплаща на телевизията за правото да излъчва програмите й, се формира на базата на броя абонати.

От bTV обясниха, че Булсатком дължи сериозни суми на телевизията. "Операторът дискриминира bTV, като отказва да поднови договора си за излъчване на седем канала на bTV Media Group (6 SD версии и една HD версия), на обща цена по-ниска от 2 лв. на абонат, а в същото време оценява и заплаща само за един канал в мрежата си близо 3 лв. на абонат", се казва в отворено писмо на bTV до медиите.

От телевизията уточниха пред "Капитал", че са изпратили писмо до еврокомисарят отговарящ за цифровите технологии Нели Круз.

TV7 също спряха сигнала си към "Булсатком", въпреки че нямат проблем с изтичащи договори. Очевидно медиата е решила принципно да защити позицията на bTV.

Toва вече придаде на цялата история малко по-различен привкус и засили подозренията, че истинската причина за този конфликт е по-сериозна от чисто търговския спор за броя абонати и цената на пакета програми. TV7 е част от групата медии около мажоритарния собственик на Корпоративна търговска банка Цветан Василев. В неговата орбита отскоро е и БТК, която има интереси в разпространението на тв програми, заради кабелните оператори, които закупи през последните години. През последните години компанията, както и конкурентът й Мтел, инвестираха в местни доставчици на интернет и телевизионни програми, за да предлагат на клиентите си пакетни услуги. "Булсатком" от своя страна избра различна стратегия. Компанията кандидатства и спечели лиценз за четвърти мобилен оператор и така се превърна в потенциален конкурент на останалите големи телекомуникационни оператори. По различни поводи стана ясно, че съпротивата срещу това "Булсатком" да се намеси на този пазар ще бъде сериозна. През октомври тази година например бяха приети промени в Закона за устройство на територията, които направиха строежа на нови базови станции за мобилна мрежа изключително труден.

Извън мобилните комуникации, медийният конгломерат на Цветан Василев има и друга пресечна точка с "Булсатком". В орбитата около собственика на КТБ са и мултиплексите - платформите чрез които ще се разпространява телевизионният сигнал след цифровизацията на ефира. По закон големите ефирни телевизии трябва да са се споразумяли  до края на януари със собственика на мултиплекса за таксите, които каналите ще плащат, за да излъчва той програмите им. При ефирното разпространение на сигнала принципът на заплащане е обратният на кабелните оператори - телевизиите заплащат на мултиплексите.

Накратко, в сегашната ситуация независими оператори като "Булсатком" са преки конкуренти на концентрацията от медийни и телекомуникационни интереси около Цветан Василев. И може да очакват напрежението около тях да се засилва още повече. 

Повече по темата очаквайте в първия брой на "Капитал" за 2013 г., който ще излезе следващата събота.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво прави една реклама ефективна Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

6 дек 2019, 3788 прочитания

Този път има силна конкуренция за директор на БНР 3 Този път има силна конкуренция за директор на БНР

Седем кандидати са подали документи в конкурса за предсрочния избор, след като СЕМ отстрани Светослав Костов след шумен скандал

5 дек 2019, 2840 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Перфектната война

Сблъсъкът между bTV и "Булсатком" съчета три големи битки на телевизионния пазар

Още от Капитал
Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10