С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
103 4 яну 2013, 15:01, 42715 прочитания

Перфектната война

Сблъсъкът между bTV и "Булсатком" съчета три големи битки на телевизионния пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Големи, зрелищни, шумни, сочни и много опасни. Такива са медийните конфликти: за тях разбират всички, ударите са публични, понякога се стига до стрелба с кал, а теренът става толкова хлъзгав, че техническият победител може да се окаже с краката нагоре, преди да се е усетил. Такава е и битката, която избухна в последните седмици между най-голямата телевизия на българския пазар bTV и най-крупния доставчик на тв сигнал до потребителите, "Булсатком". Конфликтът всъщност е нещо много по-голямо от обикновен търговски спор. Не само защото всяка от страните е мастодонт на собствения си терен. Той се превърна в перфектната буря, защото в една точка събира три различни фронта, които се водят по отделни линии на телевизионния пазар: колко да са парите, какъв да е новият модел на тв пазара след предстоящата цифровизация на ефира и кои да са най-големите доставчици до крайния клиент. Затова и изходът от нея е особено важен: от него до голяма степен ще зависи резултатът при всяка от трите различни битки.

Голямата вълна на така очерталата се перфектна буря се надигна по празниците: точно преди Коледа bTV спря подаването на сигнал към "Булсатком". На мястото на всеки от шестте канала на телевизията "Булсатком" помести съобщение към абонатите си, в което обясни, че bTV е поискала тройно увеличение на таксите за доставката им, което е неприемливо и необосновано условие и би довело до поскъпване на цялостния тв пакет. И допълни, че не е отрязал излъчването на сигнала, а той е бил едностранно спрян от самата телевизия още преди договорът с нея по старите цени да е изтекъл на 1 януари 2013 г. От своя страна bTV отговори с призив към зрителите да потърсят програмите й при някой друг от операторите, споменавайки БТК, "Близу", "Мобилтел", Net 1 и "много други". И обясни, че "Булсатком" прилага "ценова дискриминация" към каналите й, бави стари плащания и укрива реалния брой на абонатите си, за да намали дължимите към нея такси. Оттам нататък кой знае какво придвижване няма. "Булсатком" не излъчва нито един от каналите на bTV и до редакционното приключване на броя промяна нямаше, като и двете страни продължаваха да твърдят, че чакат другата да започне преговори за "разумни" и "справедливи" условия.
Зад публичните обяснения в омраза, на които всички сме свидетели повече от седмица, стоят поне три на брой доста по-големи залога, които насложени един върху друг в конкретния момент, се материализират във война.


Първи залог: финансовият

Най-очевидната причина за резкия ход на bTV да поиска толкова драстично увеличение на таксите, които плащат кабелните и сателитните оператори, е финансовото състояние на компанията, която я притежава - американската Central European Media Enterprises (CME). Тя изпитва спад на приходите и печалбата поради свиващия се рекламен пазар в региона. Високата задлъжнялост и липсата на ликвидност дори заплашват собствеността на компанията да премине към американския медиен гигант Time Warner, който в момента притежава след неизплатени заеми 49.9% от акциите. Поради липсата на свеж капитал CME обяви в края на изминалата година, че ще се опита да засили постъпленията чрез редица мерки. Сред тях е и предоговаряне на правата за излъчване с доставчиците, което обяснява наличието на абсолютно идентична ситуация на тази на bTV с "Булсатком" в съседна Румъния. Там телевизиите под шапката на CME - Pro TV спорят с местния оператор Dolce TV за цените за излъчване и в момента каналите не се разпространяват от кабелния оператор.
 
Собственикът на bTV, CME, както и останалите медии, страда от намаляващи финансови резултати заради спада в рекламните си приходи като цяло. Което го кара да предприеме стъпки към осребряване на позициите си на лидер по гледаемост. Те са в няколко посоки. Едната е намаляване на разходите. През 2012 г. инвестициите в съдържание в телевизиите, притежавани от CME, са по-малки в сравнение с предишни години. Това се отразява, макар и слабо, на гледаемостта на bTV. По данни на самата компания през второто тримесечие на 2012 тя има с три процента по-малък дял от аудиторията, сравнен със същия период на 2011. През миналата година телевизионната компания предприема и други мерки за намаляване на разходите като оптимизиране на плащанията за персонал. Едновременно с това се опитват и всякакви варианти за увеличаване на приходите, един от които вероятно е и опитът да се увеличат таксите, събирани от кабелните и сателитните оператори. Договорите на bTV с повечето разпространители на тв сигнал изтичат на 1 януари 2013 г. и телевизията отказва автоматично да ги поднови, настоявайки за почти тройно увеличение на плащанията от тях. Очевидното в случая е, че медията разчита на голямата си гледаемост и на очакването, че никой оператор не би си позволил да рискува, работейки без нейните канали. Почти всички по-големи доставчици вече приеха условията на телевизията. Ако и "Булсатком" го направи, това би гарантирало директен ръст на печалбата й.
 
Рискът от обратното не е малък: ако сателитният оператор продължи с "опълчението" си и не изгуби много абонати, неизбежно ще пострадат и позициите на bTV на рекламния пазар. Изходът от тази игра обаче не е предизвестен. "Булсатком" е един от най-големите играчи на този пазар - според договора на оператора с bTV абонатите му са 866 хиляди домакинства, а реално вероятно са повече. След като сигналът на bTV спря да се разпространява от сателитния оператор, рейтингът на канала, по данни на пийпълметричния панел на GARB, спадна с около 20%. Това има съвсем конкретни финансови измерения. Телевизиите в България не продават рекламното си време на твърди цени. Те взимат пари от рекламодателите за така наречените рейтинг точки, или грубо казано продават брой очи, които са видели съответния клип. Договорите се подписват при гарантиран рейтинг и ако той, както сега, е по-нисък, телевизията излъчва клипа толкова пъти, колкото е нужно, за да се достигне уговорената гледаемост. Проблемът за bTV сега не е особено голям, въпреки сериозния спад в гледаемостта, защото началото на годината е слаб период и рекламните й блокове не са запълнени. По принцип телевизиите не могат да излъчват повече от 12 минути реклама на час. Сега, когато активността е малка, тази квота не е запълнена и дава пространство за допълнителни излъчвания, тоест bTV едва ли загуби пари. Ако обаче конфликтът продължи дълго, от ситуацията вероятно ще се възползва основният конкурент на bTV - Nova, и ситуацията няма да изглежда толкова безболезнена. 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври)

СЕМ започна процедура за отстраняване на директора на БНР Светослав Костов; Колко инвестират партиите в политическа реклама за местните избори; Interpartners основа група от агенции на Балканите; TikTok забрани политически реклами в платформата си и др.

15 окт 2019, 1165 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама "Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

13 окт 2019, 2235 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Реакция срещу кризата

Финансовото състояние на CME предизвиква идентичен спор между телевизия и доставчик в съседна Румъния

Още от Капитал
Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10