Тънките сметки на грубата игра
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тънките сметки на грубата игра

Тънките сметки на грубата игра

За колко пари е спорът между bTV и "Булсатком"

Паулина Михайлова
23094 прочитания

© Надежда Чипева


Въпреки бясното засипване на публичното пространство с взаимни обвинения между "Булсатком" и bTV, има един въпрос, по който и двете страни единодушно мълчат. Въпросът е колко. Това, разбира се, е тяхно право - все пак говорим за търговски отношения и задължения за публичност няма. Но колкото повече се повтарят посланията, в които и двете компании наблягат на защитата на интересите на зрителите, толкова по-ясно става, че всъщност говорим за няколко милиона лева и в чия печалба да отидат те.

Вътре в окопите

Ако трябва да кажем в едно изречение позициите на "Булсатком" и bTV, те са следните. Сателитният доставчик обвинява телевизията в чиста проба алчност и желание да монополизира пазара и на базата на силните си позиции да изнудва всички доставчици с тройни такси, изземвайки по-голямата част от печалбата им. Медията пък набляга на твърденията, че операторът я лъже за броя на абонатите си, за да й плаща по-малко, дължи пари, а освен това поддържа собствен конкурентен канал и не го предлага на останалите, за да привлича допълнителен пазар.

bTV дори излезе с изчисление, че 85 - 90% от прихода на операторите от крайните им абонати е печалба за тях. И оттам - с извода, че е крайно време те да поемат своя дял от инвестициите в съдържание. Приходите на телевизията от разпространители обаче остават тайна и единственото сравнение, което от bTV направиха, е, че за последната година загубите й от практиката на "Булсатком" да занижава броя на абонатите си, се равняват на продукционния бюджет на поне два нови български сериала. Другата цифра, спомената от телевизията, е около два лева месечно за всичките й канали.

Да преброим стотинките

Според източници, пожелали имената им да не се споменават, в момента операторите плащат на bTV месечно между 60 и 70 стотинки на абонат, като тази такса е за всички канали на медията в пакет: bTV, bTV comedy, bTV action, bTV lady, bTV cinema и "Ринг". С близо тройното увеличение, поискано от групата, таксата става около два лева. Официални данни за броя абонати на различните оператори няма и те самите избягват да дават такива числа. Според последно проучване, с което "Капитал" разполага (вижте голямата графика), броят абонати на "Булсатком" е 860 хил. Така би трябвало да се получава, че ако сега сателитната компания плаща на телевизията по около 600 хил. лв. на месец, занапред таксата ще е 1.8 млн. лв. По официални данни на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) към края на 2011 г. абонатите на телевизия през кабел, сателит и интернет протокол в България са 1.535 млн. Така пък би трябвало (ако bTV прибира по 2 лв. на абонат) да цели приход от 3.07 млн. лв. месечно от всички оператори при новата си тарифа. Както според "Булсатком", така и според поне още трима съществени участници на този пазар, сметката далеч не е толкова проста, и то не само примерно заради различния брой приемници при клиентите.

"Таксуването не е само според броя абонати. bTV настоява за двегодишен договор, в който има flat fee (твърда такса), под която месечно не можем да падаме независимо колко са абонатите", разказа източник от сектора. "От тези суми принципно се договарят допълнителни отстъпки, но като се има предвид огромният дял на каналите на медията като гледаемост, това става все по-трудно", обясни друг мениджър от индустрията. Според повечето доставчици с увеличенията на таксите към тях в момента медията се опитва да финансира плащанията, които самата тя ще прави към мултиплекс операторите след предстоящата цифровизация.

Елементите от политиката на телевизията, предизвикващи ропота както на "Булсатком", така и на Българската асоциация на кабелните комуникационни оператори (БАККО), а неофициално и на всички останали доставчици, са няколко. Първо, тя настоява всичките й канали да бъдат договаряни за излъчване в пакет. Второ, държи дори на конкретната им подредба в листата на оператора. И трето, настоява каналите й да бъдат включени в базовия пакет за тв доставка. Така никой оператор не може да предложи на клиентите си основен пакет на определена цена, и такъв с всички предавания на bTV с добавка в тарифата. Според "Булсатком" мениджмънтът му е предложил именно такава опция. За момента обаче тя явно не е приета.

"Показателно е, че когато bTV навлизаше на българския пазар, бяхме третирани като нейни желани партньори, не плащахме нищо и даже бяхме всячески ухажвани", разказа един от собствениците на кабелен доставчик. "След това бяха въведени такси, но справедливи и според покритието ни. Сега няма равнопоставеност между операторите, таксите се договарят по напълно неясни правила и от позицията на силата", добави той. По думите му неговата компания от 1 януари вече няма договор с bTV, не я излъчва и не желае дори да започне официални преговори за ново споразумение. Официалното твърдение на bTV пък е, че не е отказала преговори на нито един свой партньор.

Кой къде е

Освен "Булсатком" в конфликт с bTV в момента са известна част от кабелните оператори. БТК, която има по последни данни близо 130 хил. абонати на тв услугата си, е подписала новия договор с медията. Факт, който не е маловажен в случая обаче, е, че компанията е сериозен рекламодател на bTV и е възможно да компенсира увеличения си разход през отстъпки за тези си плащания. Другата очевидна истина е, че една и съща група практически контролира и БТК, и НУРТС и два от мултиплексите, на които занапред телевизиите ще плащат. Тоест потокът на парите в случая е малко по-различен, отколкото при останалите оператори.

"Мобилтел" има оферта с троен ръст на таксите, но преговорите там все още текат. Net 1 вече подписаха при новите цени. Печеливш в случая е "Близу", чийто договор просто изтича едва в края на 2013 г. Именно заради този факт, съчетан със сравнително добрата позиция на "Близу" (близо 460 хил. абонати  основно в големите градове) е достатъчен фактор, който и възпрял всеки подтик на конкурентите да вдигат крайни цени. Тоест и БТК, и "Мобилтел" ще трябва да продължат да наливат пари в сегмент, който и без това е "в разработка".

Важно в случая е, че целият пазар и отношенията на него не подлежат на регулация. Нито КРС, нито СЕМ имат правомощия да се намесват при ценообразуването на телевизионните доставки по цялата им верига. Така от едната страна на стената в момента има две мощни групи производители на съдържание - bTV и "Нова телевизия", а от другата - силно конкурентен пазар с множество играчи. При това положение опитите на единия от тях да въздейства върху цялостната ценова политика чрез показна акция, каквато прави в момента, не са изненадващи. Единственият орган, който според юристи би могъл да е релевантен в момента, е общият регулатор - Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Както bTV, така и БАККО обявиха, че обмислят да го сезират. На решение от него обаче може да се разчита след поне шест месеца.

Така на разрешаване "свише" на конфликта явно не може да се разчита.

Въпреки бясното засипване на публичното пространство с взаимни обвинения между "Булсатком" и bTV, има един въпрос, по който и двете страни единодушно мълчат. Въпросът е колко. Това, разбира се, е тяхно право - все пак говорим за търговски отношения и задължения за публичност няма. Но колкото повече се повтарят посланията, в които и двете компании наблягат на защитата на интересите на зрителите, толкова по-ясно става, че всъщност говорим за няколко милиона лева и в чия печалба да отидат те.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

29 коментара
  • 1
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Защитата на интересите на зрителите е формула, чрез която двете търговски дружества се надпреварват кое да прецака другото, за да вземе повече пари.
    Едно е сигурно - че нито едното нито другото дружество се интересуват от зрителите.

  • 2
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Защитата на интересите на зрителите е формула, чрез която двете търговски дружества се надпреварват кое да прецака другото, за да вземе повече пари.
    Едно е сигурно - че нито едното нито другото дружество се интересуват от зрителите.

  • 3
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    bTV: "защо САМО Булсатком има проблем с бтв?"
    Bulsatcom: "А защо Булсатком има проблем САМО с бтв?"

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    vesko_dechev avatar :-P
    Веселин Дечев

    Абе, да не съм се объркал аз?
    Да не би още да живеем в тоталитарна държава, че някой да казва на кабелните оператори какво да излъчват и какво не?!
    Като не им изнася да не работят заедно!
    и защо БТВ не иска каналите и да са в отделен пакет?
    Щото ще се разбере на колко хора (не) им пука за БТВ изобщо!
    Според мен БТВ трябва да плаща на операторите за да и разпространяват сигнала и рекламите.
    Лично аз съм решил проблема по сталински-не гледам телевизия и драмата с БТВ ме засяга точно колкото духовният живот на мравките.

  • 5
    wds23355772 avatar :-P
    wds23355772

    Колкото повече продължава скандала, толкова повече хора започват да се отдръпват от БТВ. Пък и на кого ли му пука за тази телевизия. Имам 50 български канала с разнообранзо съдържание. Като ми се гледа филм си го дърпам от нета.
    Защо оператора ми да плаща за канали, които после трябва да плащам аз, а всъщност не гледам?! Не ме интересува нито БТВ Комеди, нито БТВ Екшън, нито обикновеното БТВ в новините с водещи с притеснени физиономии.

  • 6
    opinionated avatar :-|
    opinionated

    Кажете кога изтича договора на бтв за шампионската лига? ако е това лято, ясно е защо са ненужни на булсатком.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    БтурцияВ настъпиха мотиката! Тази годниа ще им се върне всичко и за Катуница, и за турските помии.

  • 8
    m_style avatar :-P
    m_style

    Това Босфор ТВ много нагли бре? какво точно съдържание произвеждат всичките им ТВ канали? Единственото им съдържание са купените права за "Шампионската лига". Никой не ги кара да се набутват за турски сериали, или да произвеждат бози от типа на "Стъклен дом 2,3, и последния да затвори вратата". Булсатком предлагат съдържание - купуват доста платени събития и спорт. И защо да плащат на БТВ, след като програмите ща са цифрови и безплатни!? То трябва да си луд да купуваш нещо, което достига безплатно до клиентите ти! Ами как ще продадеш с печалба? Или според БТВ бизнеса е благотворителна дейност?

  • 9
    m_style avatar :-|
    m_style

    До коментар [#6] от "opinionated":

    Много точно казано!

  • 10
    jonson avatar :-|
    jonson

    Едно не ми е ясно: мултиплексите разпространяват сигнала на БТВ и тя им плаща за това, а за точно същата услуга, осъществявана от кабелен оператор, парите вървят в обратната посока - операторът плаща на БТВ. Тук нещо дълбоко не е в ред.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK