Реакция срещу кризата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Реакция срещу кризата

Реакция срещу кризата

Финансовото състояние на CME предизвиква идентичен спор между телевизия и доставчик в съседна Румъния

Юлиян Арнаудов
6682 прочитания

© shutterstock


Зад новата ценова политика и строга линия за предоставяне на телевизионни права на bTV може да стои нейният собственик – медийната група Central European Media Enterprises (CME). Компанията е регистрирана на Бермудските острови, като оперира от Лондон и притежава десетки канали в Източна Европа. Освен в България тя притежава канали още в Румъния, Словакия, Чехия, Хърватия и Словения. Поради свиването на бюджетите за реклама в региона CME се намира в затруднено финансово състояние и висока задлъжнялост.

Резултатите й през последните тримесечия не са от най-обнадеждаващите. За периода юли-септември 2012 г. дружеството отчита спад на оперативната печалба преди обезценка и амортизация (OIBDA) от 60.6% до 3.508 млн. долара. През първите девет месеца на изминалата година OIBDA е спаднала до 64.6 млн. долара от 85.8 млн. за същия период на 2011 г. Само че думата печалба не бива да звучи особено успокояващо, тъй като въпросното число въобще не съдържа разходите по обслужване на дълга на компанията и тя реално е на загуба от 43.3 млн. долара за деветмесечието на 2012 г., която се свива от 102.3 млн. долара година по-рано.

Според отчета на компанията нетните приходи от дейността й в България през изминалото тримесечие са спаднали до 14.8 млн. долара от 17.3 млн. за същия период на миналата година. Същевременно оперативната печалба за периода е нараснала до 1 млн. долара от 715 хил. за миналата година. Подобрение на печалбата има също така в Словения и Словакия, а на останалите пазари има спад. За деветте месеца до септември OIBDA на bTV е спаднала до 3.4 млн. долара от 5.2 млн. за същите месеци на 2011 г.

Промяна на собствеността

На фона на тези числа CME прогнозира, че пазарът ще продължи да се свива до края на 2012 г. (залага се на 7% по-малко приходи от телевизионна реклама), като все още не е публикуван пълният годишен отчет и резултатите за последното четвърто тримесечие. А това прави още по-трудна задачата на компанията да запази ликвидността предвид хронично отрицателните си парични потоци. Недостигът на оперативни средства през последните години дори принуди CME да приема все по-силно контролно участие на Time Warner. Първоначално през 2009 г. Time Warner придоби 31% дял за рекордно ниската цена от 241 млн. долара. За сравнение през следващата 2010 г. компанията купува bTV от News Corp. на Рупърт Мърдок за близо 400 млн. долара, при положение че медийната група разполага и с други водещи активи на по-големи пазари.

Нуждата от свежи пари обаче принуждават CME да увеличи дела на Time Warner първо до 40%, а на 30 април 2012 г. след нов заем от 90 млн. долара на 49.9%. Американската компания няма да може да придобие мажоритарен дял до май 2013 г., когато изтича споразумението между двете дружества, според което Time Warner не може да достига дял, по-голям от 50%. Но ако тенденцията на загуби и изтичащи парични потоци продължи при предстоящите големи плащания по дългове през 2015 до 2017 г. (въпреки усилията по намаляване на задълженията със 185 млн. долара от началото на годината нетният дълг остава над 1 млрд. долара), CME най-вероятно ще трябва да се примири с мажоритарния контрол от американската компания.

Още с обявяването на резултатите за третото тримесечие дружеството, базирано на Бермудските острови начертава и основните действия, които ще предприеме, за да подобри финансовото си състояние. Сред тях са оптимизация на оперативните разходи, нови рекламни планове, които да върнат намаляващите приходи, както и фокусиране върху новите платформи за разпространение на съдържание, като например интернет стрийминг услугата Voyo. По-големите промени вече включват предоговоряне на договорите с доставчиците на телевизионен сигнал и евентуалната продажба на активи.

"В момента проучваме възможности за подобряване на нашата ликвидност, включително нов кръг на дялово финансиране, продажба на активи и предоговаряне на условията за разпространение на съдържание", заявява Адриан Сърбу, изпълнителен директор на CME, след обявяването на финансовите резултати за третото тримесечие на 2012 г. Той допълва, че в момента са в ранна фаза на проучване за евентуална продажба на активи. Няколко дни след изказването му се появява и непотвърдена информация в агенция Bloomberg, че CME може да продаде хърватската Nova TV и словенската Pop TV за общо 220 млн. долара.

Румънската криза

Спорът между bTV и "Булсатком" не е единствен на Балканския полуостров, в който е замесена телевизионна група на CME. В абсолютно същата ситуация в Румъния изпадат местната телевизия Pro TV, собственост на CME, и сателитният доставчик Dolce TV, собственост на бившия държавен телеком Romtelecom – сега част от гръцката група OTE (собственик на "Глобул" в България).

Подобно на спора между българските компании, отношенията между Romtelecom и Pro TV ескалират точно по Коледа, когато започват преговорите за подновяване на правата за излъчване. Притежаваната от CME медийна група настоява за тройно увеличение на цените за целия пакет, каквито са исканията и на bTV в България. Засега разговорите между компаниите не се увенчават с успех и е много вероятно абонатите на най-големия румънски сателитен доставчик да нямат достъп до Pro TV след 3 януари. Romtelecom обявява на официалния си сайт, че достъпът на техните абонати до каналите на Pro TV от четвъртък ще имат само тези, които ползват телевизия през интернет (IPTV), както и тези, свързани през коаксиален кабел (CATV). CME е лидер на румънския пазар с 21.5% от аудитория за третото тримесечие на изминалата година, като притежава 11 канала, сред които е и най-гледаният ефирен – Pro TV. Подобно на спора между bTV и "Булсатком" двете компании се обвиняват една друга за липсата на споразумение.

"Romtelecom предприема всички усилия при преговорите с Pro TV да защити финансовите интереси на потребителите си, като осигури нормални условия по абонаментните планове", обявяват от румънския телеком. Звучи познато нали? Нормално, предвид че причините за липсата на единомислие е в настояването на Pro TV за много по-високи цени за излъчване на техните програми, същото както и на bTV към "Булсатком". Румънското звено на CME също като на българската телевизия предлага всичките си програми в пакет, а не поотделно, което допълнително затруднява преговорите. Ако Romtelecom приеме новите условия на Pro TV, телекомът ще бъде принуден да вдигне цените на месечните такси, които плащат неговите абонати, обявяват от дружеството.

Фактът, че и румънската Pro TV и българската bTV настояват за тройно увеличение на цените на най-големите доставчици на телевизия на двата пазара, може да бъде обвързано с политика на самата CME за привличане на повече приходи.

Трънливият път към bTV

CME навлезе на българския пазар първо чрез Pro BG (ТВ2) и спортния канал Ring, които придоби през лятото на 2008 г. срещу 110 млн. евро, както и радио ProFM. Заради скромния дял от аудитория и реклама на пазара, който имаше каналът, собственикът му СМЕ бе обречен да прави големи инвестиции без реален резултат. Така американската компания узря за идеята да придобие пазарния лидер bTV. През 2010 г., след близо двегодишни преговори, тогавашният собственик News Corporation на Рупърт Мърдок се съгласи да продаде медийната група. CME плати 400 млн. долара, доста по-малко от обявената неофициално цена от 1 млрд. долара през 2008 г. И много по-малко от втората по гледаемост телевизия "Нова тв", която бе придобита от MTG за сумата от 620 млн. евро. Близо шест месеца след обявяването на сделката CME закри Pro BG за сметка на нови нишови канали под бранда bTV (bTV Action, bTV Cinema и тн.).

Зад новата ценова политика и строга линия за предоставяне на телевизионни права на bTV може да стои нейният собственик – медийната група Central European Media Enterprises (CME). Компанията е регистрирана на Бермудските острови, като оперира от Лондон и притежава десетки канали в Източна Европа. Освен в България тя притежава канали още в Румъния, Словакия, Чехия, Хърватия и Словения. Поради свиването на бюджетите за реклама в региона CME се намира в затруднено финансово състояние и висока задлъжнялост.

Резултатите й през последните тримесечия не са от най-обнадеждаващите. За периода юли-септември 2012 г. дружеството отчита спад на оперативната печалба преди обезценка и амортизация (OIBDA) от 60.6% до 3.508 млн. долара. През първите девет месеца на изминалата година OIBDA е спаднала до 64.6 млн. долара от 85.8 млн. за същия период на 2011 г. Само че думата печалба не бива да звучи особено успокояващо, тъй като въпросното число въобще не съдържа разходите по обслужване на дълга на компанията и тя реално е на загуба от 43.3 млн. долара за деветмесечието на 2012 г., която се свива от 102.3 млн. долара година по-рано.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    zamen avatar :-|
    Чарли Мишкин

    Нещата и за ьТВ и за ПроТВ май вървят на "изуй долно бельо". Търсят тройно увеличаване на приходите от доставчиците на телевизионно съдържание, но в такива мътни години това си е направо самоубийство.

  • 2
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    Dolce = Булсатком
    Pro TV = bTV

    Дали ProTV на Нова година е пуснала химна...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    хм. Доста щекотлива явно за "капитал" тема. 6 статии по темата, изцяло заели интерфейса, излезли само в рамките на час. Не се ли замисляте, че потребителите страдат от този така наречен скандал?

  • 4
    dragoslava avatar :-?
    Dragoslava

    Булсатком има някаква връзка с румънски доставчици, рекламите вървят на румънски.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK