"Ама как бе, младеж?"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Ама как бе, младеж?"

"Ама как бе, младеж?"

Доколко предстоящата цифровизация на тв-ефира ще промени разпределението и логиката на пазара

Весислава Антонова
13657 прочитания

© shutterstock


Част от това, което е платено, ще стане безплатно. Тези, които сега събират пари, после ще ги дават. Ако изключим приятните потребителски страни на предстоящата цифровизация, отраженията й върху целия модел на този бизнес ще са мащабни. С една дума - трансформацията ще даде възможност безплатно за клиентите в цялата страна, само с антена (или ако имат по-стар телевизор - и с декодер), да получават по ефира няколко основни телевизии. Те пък, вместо да вземат пари, както правят с доставчиците по традиционния в момента начин, ще плащат на разпространителите на ефирния сигнал (мултиплекс операторите). Кабелните, сателитните и интернет базираните оператори ще останат клиент на телевизиите и ще запазят достъпа си до пазара. Централната промяна е, че за крайния потребител те ще са добавка, възможност за достъп до множество канали, но вече не и единствената опция за получаване на каквато и да било телевизия без "снежинки".

Великолепната седморка...

При цифровизацията в националния ефир ще могат да се излъчват повече от 4-5 канала, както е сега, и по-важното - при по-добро качество в пъти. По закон телевизиите, които задължително ще се разпространяват на мултиплексите, са седем. Толкова разрешителни е издал Съветът за електронни медии (СЕМ). Тe са за: bTV, bTV Action, Nova, TV7, BBT, Bulgaria On Air и програмата "Дарик радио и телевизия". Те получиха това право без конкурс - като компенсация, че им се отнемат аналоговите лицензи за ефирно излъчване. За програмите на БНТ като обществена телевизия има отделен мултиплекс, на който тя ще качи програмите: БНТ1, БНТ2 (в която са обединени предаванията на регионалните канали на тв - Благоевград, Русе, Варна и Пловдив) и "БНТ Свят".

По принцип идеята на дигиталния преход е да даде възможност за отваряне на пазара и създаване на допълнителна конкуренция, от която да спечелят най-вече зрителите. Вместо това обаче и там се създаде любопитна ситуация. В последните месеци управление на тройната коалиция беше прокаран ударно нов закон и бяха промени няколко други, които заедно с последвалите действия на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) картелираха ефира. И подсигуриха територия за един силен играч, който си изгради паралелна структура за влияние в сектора. Управляващите гарантираха достъпа до цифровото излъчване на близки до властта компании, свързани с Цветан Василев, като елиминираха служебно потенциалните им конкуренти. Правителството на ГЕРБ пък не направи нищо, за да промени тази ситуация. Сега, малко повече от три години по-късно, Европейската комисия, която следи казуса отблизо, опитва да задължи държавата да създаде по-пазарни условия и за други играчи. Което до момента не се случва.

...и още по-великолепният

Доколко могат да се търсят връзки между предстоящата цифровизация, бъдещия основен играч там и скандала с "Булсатком" в момента - показателно е колко остро и светкавично към bTV се присъедини TV7. Която е част от групата медии около мажоритарния собственик на Корпоративна търговска банка Цветан Василев. От TV7 обясниха: "От първи януари тази година, TV7 и Супер 7 ще се излъчват по "Булсатком" само при договаряне на взаимно изгодни условия. До момента "Булсатком" ни дължи като некоректен платец сериозна сума пари въпреки крайно неизгодните за телевизията условия." В орбитата на конгломерата около Василев са и мултиплексите - платформите, чрез които ще се разпространява тв сигналът след цифровизацията на ефира.

Въпрос на няколко лева

Интересното при цифровизацията в българския случай е, че огромен процент от зрителите на платените канали за достъп са силно ценово чувствителни и потреблението в голямата си част е концентрирано в сегмента 10-15 лв. месечен абонамент (виж голямата графика). Тоест има реална възможност мултиплексите да станат основен канал за достъп до зрителите, щом ще са безплатни. Но при условие че тарифите на алтернативните кабелни, сателитни и интернет базирани доставчици не останат толкова ниски, колкото са на ценово ерозиралия от голямата конкуренция пазар в момента.

С една дума, цифровизацията и безплатният ефир са по-голяма заплаха за играчите на пазара на тв дистрибуция, отколкото те искат да афишират. Особено ако бъдат принудени да вдигнат крайните си цени. А очевидният натиск към тях в момента е именно да увеличат тарифите си към абонатите (освен ако не са част от по-голяма група и могат да си позволят дотиране на този бизнес, поддържайки ниски тарифи). Не е тайна за никого, че най-големият "дискаунтър" на пазара от доста време е именно "Булсатком". Затова и корените на проблема за него водят и към цифровизацията.

Част от това, което е платено, ще стане безплатно. Тези, които сега събират пари, после ще ги дават. Ако изключим приятните потребителски страни на предстоящата цифровизация, отраженията й върху целия модел на този бизнес ще са мащабни. С една дума - трансформацията ще даде възможност безплатно за клиентите в цялата страна, само с антена (или ако имат по-стар телевизор - и с декодер), да получават по ефира няколко основни телевизии. Те пък, вместо да вземат пари, както правят с доставчиците по традиционния в момента начин, ще плащат на разпространителите на ефирния сигнал (мултиплекс операторите). Кабелните, сателитните и интернет базираните оператори ще останат клиент на телевизиите и ще запазят достъпа си до пазара. Централната промяна е, че за крайния потребител те ще са добавка, възможност за достъп до множество канали, но вече не и единствената опция за получаване на каквато и да било телевизия без "снежинки".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

36 коментара
  • 1
    purple_rain avatar :-|
    purple_rain

    Епизод ХХХ от кампанията черен ПР на Капитал срещу Цветан Василев.Да бяхте написали колко ще са мултиплексите,кои са техните собственици и колко програми ще излъчват,доста непрофесионално Капитал.Аз доколкото знам мултиплексите досега са седем,един на БНТ,два на НУРТС на Василев и четири на латвийската Хану про,като не всеки би трябвало да има поне по девет канала,които да се излъчват и се очаква КРС да обяви още един конкурс за нови два,така че къде видяхте картел? Какво по-хубаво за зрителите,че ще могат да гледат много повече канали безплатно?

  • 2
    kristy_dr avatar :-|
    Kristina D
    • -102
    • +19

    Капитал, не се ли научихте че ТВ7 вече не е собственост на Цв. Василев. Ако можехте цяла България щяхте да му препишете, нали? Медията принадлежи на британска компания и банкерът няма нищо общо с нея и всички нейни действия.

  • 3
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    "НЕ може да искаш пари от зрителите, за да гледат реклами, за който са ти платили."

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    nikolavj avatar :-?
    Никола Йорданов

    А кога в пакетите (ТВ, интернет и телефон) ще влязат и печатни медии (ако може и книги)?
    Като станат евтини смартфоните, ако намалее цената на интернет, като навлязат "облаците" ...
    5-7 лв на месец за 5-10-15 списания?

  • 5
    antisocial avatar :-|
    antisocial

    Драйфа ми се от въпросната реклама и кому е необходима тази кампания, като предполагам, че над 60% от населението гледа чрез кабелен или сателитен оператор.

  • 6
    jeklin avatar :-|
    Жаклин

    Не мога да разбера , Икономедия какво печели от този скандал , че са написали 5 статии за него . Надявам се да има някой , който да ми разясни .

  • 7
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    До коментар [#6] от "Жаклин":

    проблемът всъщност е на потребителите, те страдат. всеки има право да гледа каквото си иска. А това или е огромна статия, разделена на 4-5, но не знам дали нарочно, или го играе нещо като масирана атака. Истината е, е цифровизация ще има, тя е европейска директива, така че...няма лошо да има разяснителна кампания, не знам на един горе защо аджеба му се драйфа от тази реклама

  • 8
    antisocial avatar :-|
    antisocial

    7, как по-точно влияе цифровизацията
    на клиентите на булсатком?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    miho55 avatar :-|
    miho45

    До коментар [#5] от "Zero Tolerance":

    Това не е реклама,просто дори на някого да не му се нрави,ще има преразпределение на пазара.А за процентите,ще видим примерно една година след стартирането на наземното разпространение....

  • 10
    reckless avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#9] от "miho45":

    Добре слагам предварително розовите очила и си представям отлично качество на сигнала и вероятно следните програми: Анал 1 и 2, Босфорските програми, нова, тв7 и така до 10. Междувременно доставчици като Булсат, Вива, Нет1, Близу и пр. ми предоставят от години над 100 цифрови, вкл. няколко HD канала. Какво ме грее цифровизацията?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK