С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
78 15 яну 2013, 16:43, 14133 прочитания

И Музикаутор се намеси в спора между bTV и "Булсатком"

Конфликтът извади на показ пълната палитра от проблеми на пазара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Спорът между bTV и "Булсатком" извади на показ пълната палитра от проблеми на пазара. Днес през Музикаутор стана ясно, че и двете компании имат проблеми с авторските права.

bTV дължат над 2.5 милиона лева за авторски права, а "Булсатком" и другите кабелни и сателитни оператори отказват да плащат, твърдят от Музикаутор в открито писмо до медиите. Музикаутор е сдружение на композитори, автори на литературни произведения, свързани с музика и музикални издатели за колективно управление на авторски права.


От сдружението обръщат внимание, че медия и оператор са в конфликт за нещо, върху което и двете страни нямат права. "bTV Media Group и "Булсатком" продължават да спорят за авторско съдържание, което и двете страни нямат право да ползват. Това е един от най- емблематичните примери за нарушение на Закона за авторското право и сродните му права", обясняват от Музикаутор. Според експертите по авторско право казусът между bTV и Булсатком е "избирателно" позоваване на закона.

Музикаутор окачествяват противоречията между двете страни като голям парадокс. "bTV и Булсатком спорят за заплащане на защитено съдържание като филми и музика, което и двете страни всъщност ползват както намерят за добре - едната като не плаща договорените и дължими суми за отстъпени права, а другата страна е изобщо без договор за отстъпени права". Според Музикаутор е редно преди да се разберат помежду си, двете страни да са уредили отношенията си с тези, които притежават изключителните права за това съдържание. "Иначе сме свидетели на странната ситуация поводът за спора да е нещо, което те нямат право да излъчват и препредават".

Натрупаните от bTV задължения от 2.5 милиона към Музикаутор са за авторски права за музика в излъчваните от телевизията филми и продукции. Медията не е плащала над 2 години въпреки действащия договор, в който ясно е записано, че съгласно закона bTV трябва да превежда на сдружението за колективно управление на авторските права съответните отчисления. "Парадоксално е, че bTV беше медията, която направи кампания в защита на авторските права, а тя е единствената ефирна телевизия, която не заплаща коректно предвидените от закона и регламентирани с договор отчисления към Музикаутор", пише в отвореното писмо.



Музикаутор се позовава и на данните на Асоциацията на радио- и телевизионните оператори (АБРО), въз основа на която bTV атакува "Булсатком", че отделят за телевизиите под 20% процента от месечните такси на зрителите, за разлика от Европа и САЩ, където доставчиците плащат до 50%. В допълнение дружеството за колективно управление на права подчертава, че за притежателите на авторските права засега те не отделят нищо. "Докато bTV е изключение от правилото при ефирните телевизии, кабелните, сателитните и IP оператори, които препредават (и препродават) телевизионно съдържание изобщо не плащат за авторски права", обобщава Музикаутор.

Отговорът на сателитния оператор не закъсня. "Булсатком" е оператор, който разпространява сигнал по договор с медии по смисъла на Закона за радиото и телевизията. Съгласно договорите ни с телевизиите, те са тези, които следва да гарантират, че имат права върху разпространяваното от тях съдържание. Законът е категоричен - разпространителите не са доставчици на медийни услуги, не избират съдържание и не дължат авторски права," заявиха от компанията.

Реакцията на АБРО

Вчера АБРО обвини кабелни и сателитни оператори, че задържат за себе си повече от 80% от приходите си от абонати, вместо да ги насочат към производството и купуването на съдържание за зрителите. Те не инвестират в нови български сериали, български и лицензни предавания, холивудска продукция, спортни събития и много други. Това пише в декларацията на АБРО, разпространена до медиите.

Повод за изпращането на декларацията е "публичната дискусия за модела на работа между телевизиите и платформените оператори и отражението му върху телевизионния продукт, който получават българските зрители".

Друг повод, който обаче в декларацията не се споменава, е течащият вече 20-ти ден спор между "Булсатком", от една страна, и bTV и TV7, от друга.

Двете страни се обвиняват взаимно за ценови натиск, укриване на клиенти и злоупотреба с монополно положение. Сателитният оператор не излъчва програмите на двете телевизионни компании. Междувременно се стигна и до нахлуване на икономическа полиция в офисите на телевизия ТВ+, свързана с "Булсатком". Обиските бяха предприети заради сигнал за данъчни престъпления.

Макар декларацията да е подписана от АБРО, прави впечатления, че единствените активни в спора канали са bTV и TV7, като никоя друга медиа не е декларирала проблеми с кабелни и сателитни оператори.

АБРО твърди, че платформените оператори отделят за телевизиите под 20% от месечните такси на зрителите, за разлика от Европа и САЩ, където доставчиците влагат до 50%.

Нито една телевизия няма за цел да увеличи таксите за кабелна или сателитна телевизия, плащани от зрителите. Очаква се платформените оператори да отделят справедлив процент от печалбата си за съдържание, без да натоварват допълнително своите абонати, убедени са от АБРО.

Асоциацията твърди, че кабелните и сателитните оператори системно укриват реалния брой на абонатите си. "Порочната практика е потвърдена в две независими представителни проучвания - на АБРО и GARB (агенцията, мереща зрителския интерес – бел. ред.).

Според асоциацията на търговските медии и двете проучвания потвърждават информацията, че "Булсатком" има 35% пазарен дял, в същото време операторът декларира пред членовете на асоциацията по-малко от половината от този дял и укрива от 26 до над 64 на сто от абонатите си. Допълнителен приход, който изцяло се задържа от "Булсатком", са постъпленията от разпространение на български телевизии извън България, се посочва в декларацията на АБРО.

Според организацията, запазването на модела ще доведе до невъзможност да се създават български телевизионни канали. "Кабелните и сателитни оператори не дават избор на потребителите да определят програмите, за които плащат и променят изцяло по своя преценка вида и броя на каналите, които разпространяват", е позицията на АБРО.

Отговорът на "Булсатком"

"Булсатком" окачестви декларацията на АБРО като манипулативна. В съобщение до медиите дружеството обяснява, че е технологична компания, която инвестира в иновации и иска абонатите и "да получават съвременни услуги на балансирана и достъпна цена".

"Булсатком" разяснява, че цената се определя чрез преговори между телевизията, която разпространява ефирни програми и оператора. "Обхватът на мрежата спрямо абонатите е показател за достъпността на телевизионното съдържание до по-широк кръг лица. Това е от значение за приходите на телевизията от реклами и в същото време се отразява върху увеличение на разходите на оператора за поддръжка на съоръженията", се казва в писмото. В договорите на компанията с телевизиите, които не са платени отделно в обособен пакет, с право на избор от абоната, таксата е фиксирана. В тях няма клаузи за броя на клиентите ни – той е динамичен.

"Булсатком" уточнява, че по закон, абонатите и се декларират на всеки шест месеца пред Комисията за регулиране на съобщенията. "Буди недоумение защо е било необходимо АБРО и ГАРБ да инвестират пари в проучвания с неясна методология и с подбрано цитирани в публичното пространство резултати, при положение, че можеха да потърсят по законов път информация за подадените от нас данни в КРС", твърдят от "Булсатком".

Публичният спор за проценти от приходи и разходи също се води подвеждащо според сателитния оператор. Разходите, които "Булсатком" плаща за авторски права са 35% от приходите. "С останалите пари ние финансираме нашата оперативна дейност, поддръжката на системите, таксите за спътник, разходите за почти 2 000 души служители в цялата страна. Още по-нелепо звучат разговорите за проценти на фона на факта, че в договорите с ефирните телевизии цената досега е била 0 лв", обясни ръководството ан сателитния оператор.

В заключение "Булсатком" смята, че злоупотребата с колективен орган, какъвто е АБРО, за частни търговски интереси е грубо изопачаване на основните цели, заради които съществува асоциацията". В подкрепа на твърдението си компанията посочва определение от сайта на АБРО за целите и мисията на организацията: "Да бъдат изградени силни, политически и икономически независими медии в България, които по най-ефективен начин да обслужват своята аудитория и защитават обществения интерес".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 ноември)

Новата кампания на БФС - равенство във футбола и обединение срещу дискриминацията; Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга; Браншови организации с инициатива за подобряване и развитие на дигиталната среда в България; Коледният дух в рекламата на John Lewis и др.

19 ное 2019, 1108 прочитания

Защо телевизиите не разказват бизнес истории 5 Защо телевизиите не разказват бизнес истории

Ситуацията може да се промени чрез промени в Закона за радиото и телевизията

18 ное 2019, 5106 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Туризмът в България ще се рекламира с нова визия

МИЕТ представи символи и брандинг стратегия на стойност 1.35 млн.лв.

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10