И Музикаутор се намеси в спора между bTV и "Булсатком"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

И Музикаутор се намеси в спора между bTV и "Булсатком"

АБРО атакува сателитните и кабелни оператори

И Музикаутор се намеси в спора между bTV и "Булсатком"

Конфликтът извади на показ пълната палитра от проблеми на пазара

Весислава Антонова
14332 прочитания

АБРО атакува сателитните и кабелни оператори

© Надежда Чипева


Спорът между bTV и "Булсатком" извади на показ пълната палитра от проблеми на пазара. Днес през Музикаутор стана ясно, че и двете компании имат проблеми с авторските права.

bTV дължат над 2.5 милиона лева за авторски права, а "Булсатком" и другите кабелни и сателитни оператори отказват да плащат, твърдят от Музикаутор в открито писмо до медиите. Музикаутор е сдружение на композитори, автори на литературни произведения, свързани с музика и музикални издатели за колективно управление на авторски права.

От сдружението обръщат внимание, че медия и оператор са в конфликт за нещо, върху което и двете страни нямат права. "bTV Media Group и "Булсатком" продължават да спорят за авторско съдържание, което и двете страни нямат право да ползват. Това е един от най- емблематичните примери за нарушение на Закона за авторското право и сродните му права", обясняват от Музикаутор. Според експертите по авторско право казусът между bTV и Булсатком е "избирателно" позоваване на закона.

Музикаутор окачествяват противоречията между двете страни като голям парадокс. "bTV и Булсатком спорят за заплащане на защитено съдържание като филми и музика, което и двете страни всъщност ползват както намерят за добре - едната като не плаща договорените и дължими суми за отстъпени права, а другата страна е изобщо без договор за отстъпени права". Според Музикаутор е редно преди да се разберат помежду си, двете страни да са уредили отношенията си с тези, които притежават изключителните права за това съдържание. "Иначе сме свидетели на странната ситуация поводът за спора да е нещо, което те нямат право да излъчват и препредават".

Натрупаните от bTV задължения от 2.5 милиона към Музикаутор са за авторски права за музика в излъчваните от телевизията филми и продукции. Медията не е плащала над 2 години въпреки действащия договор, в който ясно е записано, че съгласно закона bTV трябва да превежда на сдружението за колективно управление на авторските права съответните отчисления. "Парадоксално е, че bTV беше медията, която направи кампания в защита на авторските права, а тя е единствената ефирна телевизия, която не заплаща коректно предвидените от закона и регламентирани с договор отчисления към Музикаутор", пише в отвореното писмо.

Музикаутор се позовава и на данните на Асоциацията на радио- и телевизионните оператори (АБРО), въз основа на която bTV атакува "Булсатком", че отделят за телевизиите под 20% процента от месечните такси на зрителите, за разлика от Европа и САЩ, където доставчиците плащат до 50%. В допълнение дружеството за колективно управление на права подчертава, че за притежателите на авторските права засега те не отделят нищо. "Докато bTV е изключение от правилото при ефирните телевизии, кабелните, сателитните и IP оператори, които препредават (и препродават) телевизионно съдържание изобщо не плащат за авторски права", обобщава Музикаутор.

Отговорът на сателитния оператор не закъсня. "Булсатком" е оператор, който разпространява сигнал по договор с медии по смисъла на Закона за радиото и телевизията. Съгласно договорите ни с телевизиите, те са тези, които следва да гарантират, че имат права върху разпространяваното от тях съдържание. Законът е категоричен - разпространителите не са доставчици на медийни услуги, не избират съдържание и не дължат авторски права," заявиха от компанията.

Реакцията на АБРО

Вчера АБРО обвини кабелни и сателитни оператори, че задържат за себе си повече от 80% от приходите си от абонати, вместо да ги насочат към производството и купуването на съдържание за зрителите. Те не инвестират в нови български сериали, български и лицензни предавания, холивудска продукция, спортни събития и много други. Това пише в декларацията на АБРО, разпространена до медиите.

Повод за изпращането на декларацията е "публичната дискусия за модела на работа между телевизиите и платформените оператори и отражението му върху телевизионния продукт, който получават българските зрители".

Друг повод, който обаче в декларацията не се споменава, е течащият вече 20-ти ден спор между "Булсатком", от една страна, и bTV и TV7, от друга.

Двете страни се обвиняват взаимно за ценови натиск, укриване на клиенти и злоупотреба с монополно положение. Сателитният оператор не излъчва програмите на двете телевизионни компании. Междувременно се стигна и до нахлуване на икономическа полиция в офисите на телевизия ТВ+, свързана с "Булсатком". Обиските бяха предприети заради сигнал за данъчни престъпления.

Макар декларацията да е подписана от АБРО, прави впечатления, че единствените активни в спора канали са bTV и TV7, като никоя друга медиа не е декларирала проблеми с кабелни и сателитни оператори.

АБРО твърди, че платформените оператори отделят за телевизиите под 20% от месечните такси на зрителите, за разлика от Европа и САЩ, където доставчиците влагат до 50%.

Нито една телевизия няма за цел да увеличи таксите за кабелна или сателитна телевизия, плащани от зрителите. Очаква се платформените оператори да отделят справедлив процент от печалбата си за съдържание, без да натоварват допълнително своите абонати, убедени са от АБРО.

Асоциацията твърди, че кабелните и сателитните оператори системно укриват реалния брой на абонатите си. "Порочната практика е потвърдена в две независими представителни проучвания - на АБРО и GARB (агенцията, мереща зрителския интерес – бел. ред.).

Според асоциацията на търговските медии и двете проучвания потвърждават информацията, че "Булсатком" има 35% пазарен дял, в същото време операторът декларира пред членовете на асоциацията по-малко от половината от този дял и укрива от 26 до над 64 на сто от абонатите си. Допълнителен приход, който изцяло се задържа от "Булсатком", са постъпленията от разпространение на български телевизии извън България, се посочва в декларацията на АБРО.

Според организацията, запазването на модела ще доведе до невъзможност да се създават български телевизионни канали. "Кабелните и сателитни оператори не дават избор на потребителите да определят програмите, за които плащат и променят изцяло по своя преценка вида и броя на каналите, които разпространяват", е позицията на АБРО.

Отговорът на "Булсатком"

"Булсатком" окачестви декларацията на АБРО като манипулативна. В съобщение до медиите дружеството обяснява, че е технологична компания, която инвестира в иновации и иска абонатите и "да получават съвременни услуги на балансирана и достъпна цена".

"Булсатком" разяснява, че цената се определя чрез преговори между телевизията, която разпространява ефирни програми и оператора. "Обхватът на мрежата спрямо абонатите е показател за достъпността на телевизионното съдържание до по-широк кръг лица. Това е от значение за приходите на телевизията от реклами и в същото време се отразява върху увеличение на разходите на оператора за поддръжка на съоръженията", се казва в писмото. В договорите на компанията с телевизиите, които не са платени отделно в обособен пакет, с право на избор от абоната, таксата е фиксирана. В тях няма клаузи за броя на клиентите ни – той е динамичен.

"Булсатком" уточнява, че по закон, абонатите и се декларират на всеки шест месеца пред Комисията за регулиране на съобщенията. "Буди недоумение защо е било необходимо АБРО и ГАРБ да инвестират пари в проучвания с неясна методология и с подбрано цитирани в публичното пространство резултати, при положение, че можеха да потърсят по законов път информация за подадените от нас данни в КРС", твърдят от "Булсатком".

Публичният спор за проценти от приходи и разходи също се води подвеждащо според сателитния оператор. Разходите, които "Булсатком" плаща за авторски права са 35% от приходите. "С останалите пари ние финансираме нашата оперативна дейност, поддръжката на системите, таксите за спътник, разходите за почти 2 000 души служители в цялата страна. Още по-нелепо звучат разговорите за проценти на фона на факта, че в договорите с ефирните телевизии цената досега е била 0 лв", обясни ръководството ан сателитния оператор.

В заключение "Булсатком" смята, че злоупотребата с колективен орган, какъвто е АБРО, за частни търговски интереси е грубо изопачаване на основните цели, заради които съществува асоциацията". В подкрепа на твърдението си компанията посочва определение от сайта на АБРО за целите и мисията на организацията: "Да бъдат изградени силни, политически и икономически независими медии в България, които по най-ефективен начин да обслужват своята аудитория и защитават обществения интерес".


78 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat
    • -21
    • +153

    Интересно защо,когато БУЛСАТКОМ е предложил на БТВ и ТВ 7 да бъдат отделени техните програми в отделни пакети,които допълнително да се включват от абонатите към базовия комплект на разпространителя, компаниите са отказали?

    И най-сетне си стигнахме до една от 2-те цели - МАЛКО са им парите на телевизиите :-) правили 'авторски' предавания :-)

  • 2
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    АБРО подкрепи bTV и TV7
    -----
    Голямо важно,
    БАККО подкрепя кабел/сат/операторите :)

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    hk avatar :-|
    the next K

    То ако доставчиците отделят средства за продукции, това не означава ли да си направят собствени канали, което от своя страна било забранене?! Или да правят продукции и да плащат на теУевизиите да ги излъчват...Тия от АБРО нещо са изперкали!
    Има нещо наречено "свободен пазар". Който подготвя, изготвя добър проект - печели финансиране, гледаемост, излъчване; който не - фалира. Който има интерес да инвестира в телевизионни програми, сериали - го прави, който не - мисли за лиценз за мобилен оператор или собствен спътник. Който иска, инвестира в чужбина. Това е демокрацията, капитализма и свободата на предвижване на капитали. Айде сега да кажат АБРО, апропо, за какво се борят и какъв им е точно интереса!

  • 4
    pepix avatar :-P
    PepiX

    Абсолютно съм съгласен, the next K. Не съм наясно защо пък кабелните разпространители да инвестират в изготвянето на съдържание.. още малко ще поискат да инвестират и в електростанции и разработки за телевизионни технологии. Време е Самсунг/ЛГ/Панасоник/т.н. да подгонят Булсатком за нужните инвестиции.

  • 5
    bateVal avatar :-P
    bateVal

    "Кабелните и сателитни оператори не дават избор на потребителите да определят програмите, за които плащат и променят изцяло по своя преценка вида и броя на каналите, които разпространяват", е позицията на АБРО.

    Ха, ха! Ако това стане наистина повечето БГ тАлавизии ще излъчват само ефирно!

  • 6
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    страшен сериал е тръгнал тая вечер :))
    жената не реагира на нищо поне до 22:00

    Аааа ... имате ли вече ьТВ Хистори?
    ;)

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    dicon avatar :-|
    Димитър Димитров

    Никой не иска и няма да плаща за пошли телевизии, които сами си изработват рейтингите и ги гледат вече само неплатежоспособните зрители. Рекламодателите май си направиха сметката и разбраха че техните продукти няма да ги купят 80годишни баби гледайки ферхунде без очила . Затова в момента тези двечките тв май изпитват финансови затруднения и искат от зрителите /операторите/ пари. Излъчването на тв е взаимноизгодно за телевизиите от една страна и кабелните и сателитни оператори от друга. Едните се опитват да правят тв а другите предоставят това съдържание на повече зрители, защото и двете страни знаят КАК да си вършат собствената работа

  • 8
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    дъртия циганин от сериала в момента пак се казва ааа Къ-беше Реза :)

    ако топлех 2 стаи щях да избягам.
    ще стискам още малко и излизам

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    tzvethan avatar :-|
    Цветан Дичев
    • -13
    • +107

    Не виждам каква е причината, поради която някоя медиа иска сателитния/кабелния оператор да инвестира в НЕЙНОТО съдържание, при положение, че телевизията ще спечели САМОСТОЯТЕЛНО от излъчването на рекламни блокове. Да не би телевизиите да инвестират в мрежите, които използват операторите, за да доставят сигнала до клиентите си, че да им поставят подобни условия?

  • 10
    yordan83 avatar :-|
    yordan83

    Аман от асоциации и организации на холдинги и групи целящи създаването на булсатком за техен тръст


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK