Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 18 яну 2013, 12:55, 7397 прочитания

Цифрови игри

След като формално собствениците на компаниите с лицензи за шестте мултиплекса напълно се смениха, държавата подготвя конкурс за седми

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Процесът на цифровизация в България със сигурност има много повече тъмни отколкото светли страни. Оплетен е в сложни схеми и зависимости, така че след него контролът върху ефирното разпространение на телевизионен сигнал да бъде контролиран от една група свързани компании.

Порочният начин, по който протича цифровизацията до момента, доведе до това, че европейската комисия започна наказателна процедура срещу България заради начина, по който са проведени търговете за мултиплексите. Критиките на Брюксел са, че страната е ограничила без основание броя на компаниите, които могат да навлязат на този пазар. Една от препоръките на комисията е да се даде възможност на нов участник да навлезе в сектора.


Още през миналата година ЕК поиска София да оповести условията на процедурата възможно най-скоро, така че потенциалните нови участници да имат възможност да се подготвят и да участват, като конкурсът да приключи преди крайната дата на аналоговото разпръскване т.е. преди септември 2013. Идеята зад това е да се създаде поне някаква конкуренция на пазара на ефирно разпространение на тв сигнал, защото в момента има сериозни съмнения, че всички издадени досега лицензи за мултиплекси всъщност се контролират от едно място.

В края на миналата година Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) заяви намерение да проведе конкурс за седми мултиплекс оператор. Регулаторът даде срок до 10 януари тази година на желаещите да участват в бъдещото състезание да подадат документи.

Тази седмица бяха обявени компаниите, които имат желание да участват в предстоящия конкурс за седми частен мултиплекс. Засега те са трима: "Ди Ви Би Би" АД, "Булсатком" АД и "Динамикс" ЕООД.



Заради заявения интерес и поради факта, че кандидатите са повече от един, предстои КРС да вземе решение за обявяване на конкурсна процедура. В бъдещия конкурс могат да участват и компании, които не са заявили изрично намеренията си пред регулатора.

Кой, кой е

"Булсатком" е практически най-големият доставчик на телевизионен сигнал в България, по неофициални данни с дял от около 35% от пазара като брой абонати. Фирмата нашумя с това, че взе лиценз за четвърти мобилен оператор от КРС и обяви проект за изстрелване на свой собствен спътник. Точно в момента "Булсатком" е във вихъра на шумна война с bTV, която прекрати подаването на програмите си към клиентите на сателитния доставчик. Досега обаче от компанията не беше обявяван и интерес към цифровия ефир. Мениджърите на сателитния оператор на този етап не пожелаха да коментират участието си в конкурса на КРС.

"Ди Ви Би Ти" е консорциум от български фирми, който преди време участва в конкурса за обществения мултиплекс (мрежата, по която ще се излъчват програмите на БНТ и БНР). Тогава Ди Ви Би Ти и "Мобилтел" бяха конкуренти на латвийската "Хану про", която в крайна сметка спечели конкурса. Бойко Бочев, изпълнителен директор и акционер в "Ди Ви Би Ти", коментира пред "Капитал", че участва в новия конкурс, защото е убеден, че компанията може да предложи конкурентна услуга с високо качество. "Очаквам правителството да освободи необходимите честоти в най-кратък срок", допълни Бочев.

Изненада сред кандидатурите е тази на "Динамикс" ЕООД, който се оказва непознат играч на пазара. Дружеството е регистрирано на името на Диян Ерменков. Според отчета на фирмата в Търговския регистър общо приходите й за 2011 г. са 77 хил. лв., а през 2010 г. са били 115 хил. лв. Любопитно е, че според регистъра основният предмет на дейност на компанията е строителни дейности и изграждане на охранителни системи. "Капитал" не успя да се свърже с Диян Ерменков на посочения в търговския регистър телефон.

Заради предстоящия конкурс военното министерство иска 260 млн. лв., за да освободи честотите за него. В приетия през юли 2012 г. от правителството План за въвеждане на цифрово телевизионно излъчване е записано, че освобождаването на заетия от Министерството на отбраната спектър е в пряка зависимост от осигуряване на финансов ресурс в рамките на бюджета на военното ведомство за съответната година. Така че КРС е в ситуация да проведе конкурс, без за него да има честоти. Поне засега.

Пазарът досега

Досега държавата е провела три конкурса за общо шест цифрови мрежи. Пет от тях ще излъчват програмите на търговските телевизии и един е предназначен за обществените БНР и БНТ. По време на целия процес на обявяване и провеждане на конкурси от КРС на пазара имаше съмнения относно прозрачността на провеждането им. Заради това още в средата на 2011 г. ЕК образува наказателна процедура срещу България. В момента процедурата е във втората си фаза, преди срещу България да бъде образувано дело в съда в Люксембург.

Първият конкурс, който КРС обяви за двата търговски мултиплекса, бе спечелен от словашката компания "Тауърком". По-късно тя бе купена от "НУРТС България" - тогава джойнт венчър между БТК и Mancelord Limited. Последното е кипърска офшорка, представлявана в България от мажоритарния акционер в Корпоративна търговска банка (КТБ) Цветан Василев. На практика "НУРТС България" притежава мрежата, по която в момента се разпространява телевизионният сигнал на всички български ефирни канали. В края на ноември 2011 г. компанията се преименува на "НУРТС диджитъл", а контролът на компанията "Тауърком" остана в групата на Василев.

При втория конкурс другите три частни мултиплекса бяха дадени на латвийската "Хану про" през 2009 г. Година по-късно в условията на нова конкурсна процедура дружеството получи разрешение да изгради и мрежата, която ще разпространява програмите на обществените БНТ и БНР. Така на практика "Хану про" получи правото да контролира 1/3 от тв пазара при дигитализацията. През лятото на 2012 г. "Хану про" прехвърли собствеността си върху трите търговски мрежи на ново дружество - HD Media Services. Компанията обяви, че си запазва правото да развива само обществения мултиплекс, но през декември формално е променила името си на "Фърст диджитъл" ЕАД.  От КРС потвърдиха, че става дума за промяна името на дружеството от "Хану про България" ЕАД на "Фърст диджитъл" ЕАД за което комисията е била уведомена.

Освен, че компанията е сменила името си, вече не е с латвийска регистрация. Собственик на "Фърст диджитъл" ЕАД според търговския регистър е швейцарската компания Publitel Holding SA. Проверка на "Капитал" установи, че дружеството е с регистрация в кантон Женева. Publitel Holding SA е създадена през февруари 2012 г. с наличен капитал от 100 хил. франка. Президент на компанията е базираният в Дубай Едуард Клаус Шмит, който има участие в още две други швейцарски компании. Българското дружество има и нов управител - Антон Зафиров, който дълги години е работил в структурите на излъчвателния комплекс НУРТС (сега част от групата фирми около Цветан Василев от КТБ).

До редакционното приключване на "Капитал" управителят на латвийската компания "Хану про" Гинтарс Кавацис не успя да отговори на въпросите ни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ваксина срещу комуникационна криза Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

27 мар 2020, 2219 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март)

Рекламните фестивали ФАРА и Cannes Lions се отлагат; Telenor лансира кампания с домашни видеа; Призивите за дистанциране на компаниите и др.

24 мар 2020, 1574 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
bTV намали цените на рекламата

До мярката се стигна след спора на телевизията с "Булсатком"

Още от Капитал
Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10