Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 1 фев 2013, 13:22, 7042 прочитания

Скъпо струващо доверие

Играчите на пазара искат одит на пийпълметричната система, за да престане съмнението в рейтинговите данни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Ключовият фактор, който обединява телевизии и бизнес е рейтинг. Войната за зрители не се води само между самите телевизии, в нея са въвлечени рекламодателите и рекламните агенции. Рейтингите са валутата на всички телевизии, а рекламодателите плащат определената за тях цена

Когато компаниите определят кога и как да насочат посланията си към хората, най-важното за тях е да знаят точно колко и какви хора гледат предаванията на различните телевизии. Затова и доверието в системата за измерване на зрителския интерс е от изключителна важност.


През годините обаче не са редки случаите на сериозни съмнения в достоверността на данните за гледаемостта. Така се случи и по време на спора между "Булсатком", bTV и ТВ7. В медии и социални мрежи се изказваха догадки, че GARB не отчита съвсем точно рейтингите.

Телевизионни тревоги

Въпреки че в България отдавна съществува комитет на потребителите на пийпълметрични данни* за тв аудитория, който включва телевизии, рекламодатели и рекламни агенции (т.нар Потребителски комитет), правилата на пазара се определят от доставчиците на данни. В случая от GARB.



В рекламния и телевизионния бизнес основните играчи не крият притеснението си и искат системата, по която GARB мери зрителския интерес, да бъде одитирана. Разговорът за проверка на рейтинговата система върви повече от година, но кога ще се състои, участниците на пазара още не са взели решение.

Нещо повече, когато става дума за публичен коментар, страните, ползващи рейтинговите данни, са, меко казано, сдържани. От "Нова тв" отказаха да изкажат мнение нужен ли е одит на системата и на какво се дължи съмнението в данните. От bTV са категорични, че провеждането на одит е задължителен елемент от взаимодействието между пийпълметричния доставчик и неговите клиенти. "Твърдо вярваме в необходимостта от регулярно провеждане на одит и през последната година като членове на потребителския комитет положихме много усилия в тази посока", казаха от медиата.

Програмният директор на БНТ Севда Шишманова бе най-критична към данните, предоставяни от GARB: "Ако има потвърждение на съмненията в истинността на пийпълметричните данни със скандала между "Булсатком" и bTV/TV7, то това е, че той доказа основанията за претенции към легитимността на панела, който измерва рейтингите." Според Шишманова са се потвърдили съмненията в представителността на пийпълметричния панел за присъствие на каналите, които са включени като брой, като отчитане на типа сигнал, който ги приема, и като информация, подавана към измервателната система от разпространителите.

Според нея към това следва да се прибави и фактът, че има пристрастие към промяна на географията в разположението на измервателните апарати, което по думите й очевидно е съобразявано с покриваемост и концентрация на абонати на някои нови канали с ограничен обхват на сигнала, на които бързо трябва да се "инжектира" рейтинг. "Такъв е случаят в началото на миналата година, когато само в рамките на месец един канал с ограничен обхват получи повишаване на рейтинга на слотове на телевизията с между 0.5 до 2.0. Така получаваме отговор кой има интерес да се бави одитът", каза Севда Шишманова.

Ако се проследят данните за рейтингите на тв каналите за периода, когато се формираше новият пийпълметричен панел, след като GARB придоби "ТВ План", единствената телевизия, която странно бързо се изкачи от 11-о на 4-5 място по гледаемост (в рамките на близо една година) е TV7. Старият доставчик "ТВ План" бе придобит (средата на декември 2010 г.) от GARB. Преди сделката целият пазар купуваше данни от двете рейтингови агенции поотделно. Това бе извънредна и трудна за пазара ситуация, защото за сектора е важно да има една обективна пийпълметрична система, данните от която да се признават от всички.

Каквито и да са програмните инвестиции в TV7, подобен резултат е трудно да бъде достигнат за такъв кратък период от време. Това се отчита от много компании на пазара, които имат ежедневен достъп до пийпълметричния панел, но те са предпазливи за публични коментари.

Интересен е фактът, че след придобиването на  "ТВ План" от GARB като управители на дружеството "ТВ План" от март 2011 г. (след сделката) в Търговския регистър са вписани Джордж Лукс и Свилен Попов. Последният е управител и на "НУРТС България" от октомври 2011. Това е дружеството, собственост на първите два цифрови мултиплекса, контролирани от основния акционер на Корпоративна търговска банка Цветан Василев.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения

Към българските правоносители ще бъдат насочени близо 1 млн. лв.

1 апр 2020, 1029 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март)

Комуникационни съвети по време на криза; InGlobo вече е с нов издател; IAB - САЩ: Коронавирусът ще повлияе рекламните инвестиции повече, отколкото кризата през 2008 г. Рекламите на CNN и IKEA и др.

31 мар 2020, 1512 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Изгубени в ефира

Веднъж допуснала монопол при цифровата телевизия, държавата трудно би го разбила

Още от Капитал
Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10