С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 1 фев 2013, 13:22, 6976 прочитания

Скъпо струващо доверие

Играчите на пазара искат одит на пийпълметричната система, за да престане съмнението в рейтинговите данни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Гласът на рекламния бизнес

Рекламната индустрия нееднократно е декларирала, че одитирането на пийпълметричния панел е важна стъпка. Управляващият директор на Media Direction Боряна Несторова обясни, че по принцип тези процеси отнемат време, защото изискват съгласието на големите телевизионни групи. "Oдитът се забавя поради изискването за подмяна на домакинствата в панела. Добре е този процес да се ускори и възможно най-бързо да се предприеме одит", категорична е тя. Според нея трудно би могло да има пълно доверие в данни. "По-важно е да се приемат данните от целия пазар, периодично да се обновява панелът, както и да се препроверява систсемата с независим одит", казва Несторова.

Изпълнителният директор на Българската асоциация на рекламодателите (БАР) Росен Мисов коментира, че от одита рекламодателите очакват да им предостави ясна и точна информация за статуса и посоките, в които е необходимо подобрение на сега функциониращата пийпълметрична система в България. "Въз основа на заключенията на одита ние очакваме да видим конкретни действия със срокове за подобряване на системата. Това е важен фактор за засилване на доверието ни като инвеститори в рекламната дейност. Пазарът може само да спечели от по-скоростното приключване на одита."


За да постигат целите си, рекламните кампании трябва да достигат точно до аудиториите, за които са предназначени. "Това налага да търсим и доказателства за правилното достигане до целевите групи и публики, което се основава на пийпълметрията. Данните за зрителския интерес са важна променлива, на основата на която се обосновават инвестициите в рекламна дейност. Разбираемо е рекламодателите в ролята си на инвеститори да очакват максимална достоверност на данните", категоричен е  Росен Мисов.

Никой не печели от липсата на прозрачност и точни данни. "Това е въпрос на измеримост на ефективноста от инвестициите. Нормалната бизнес логика е, че колкото по-ефективно инвестираш в комуникации, толкова по-успешно постигаш целите си и инвестираш още повече, за да имаш още по-големи успехи", коментира пред "Капитал" маркетинг директорът на Toyota Balkans S.A. Невена Цекова. Според нея всички имат интерес "мъглата да се разсее" по-бързо. "Тогава инвестициите ще се увеличат, а това допринася както за подобряването на общия бизнес климат, така и пряко за живота на хората, работещи по веригата медиа - рекламна/медийна агенция - рекламодател", каза Цекова.

Защитна реакция


Коментарите за съмнения в рейтинговите данни GARB коментира кратко: "Ако са правени подобни изказвания, бихме ги коментирали като неверни твърдения от некомпетентни лица."



От агенцията припомниха, че представители на "Булсатком" също твърдели, че GARB не би могла да измерва гледаемостта в техните домакинства, тъй като "Булсатком" не са им дали техническата възможност за това. "От стъпването ни на пазара през 2006 г. GARB разполага с техническа обезпеченост да измерва всякакъв тип дигитален сигнал (кабелен и сателитен). В този смисъл не се налага да влизаме във взаимоотношение с провайдера на телевизионен сигнал в домакинството, а единствено с членовете на домакинството", уточниха от рейтинговата агенция.

В панелната извадка на GARB са инсталирани 1050 домакинства от цялата страна – представителни на национално ниво по критериите населено място, тип приеман тв сигнал независимо от доставчика му (ефирен и неефирен – кабелен аналогов, кабелен дигитален, DTH, IPTV, свободен сателит и комбинации/микс) и численост на домакинствата и живеещите в тези домакинства индивиди - по пол и възрастови групи.

До края на 2012 г. 13% от домакинствата от панела на GARB приемат ефирен сигнал, 40% - кабелен аналогов, 18% – кабелен дигитален, 26.6% са абонати на платен сателитен сигнал, а 2.4% приемат друг тип (IPTV, свободен сателит и микс) сигнал. Пийпълметричните устройства се инсталират на всички използвани телевизионни приемници в домакинството, а те са над 2000. От GARB уточниха, че 22.2% от домакинствата в панела са абонати на "Булсатком", което означава че 77.8% от зрителите в панела нямат проблем с приемането на каналите на bTV, а абонатите на "Булсатком" също могат да гледат bTV с добавена антена за приемане на ефирен сигнал.

Докато индустрията се подготвя да направи одит на действащата пийпълметрична система, развивана от GARB, в края на 2012 г. нова компания заяви интерес да стане доставчик на рейтингови данни на българския пазар - чешката Mediaresearch. Тя вече е изградила голяма част от пийпълметричния си панел на българския пазар.

*Пийпълметрията е широко разпространена в цял свят практика за измерване на телевизионната аудитория. Тя представлява компютризирана система, при която към тв приемниците на определен брой подбрани по определени критерии семейства се монтират специални устройства. Те показват кой канал колко време се гледа. Основните потребители на този вид продукт са самите телевизии и рекламните агенции
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 януари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 януари)

Human поема дигиталното обслужване на "Каменица"; New Moment New Ideas с нов изпълнителен директор; Ангел Искрев е част от журито на IAB MIXX Awards Europe; Goolge Chrome ще спре събирането на бисквитки от трети страни и др.

21 яну 2020, 389 прочитания

Критична година за медиите 1 Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

17 яну 2020, 3424 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Изгубени в ефира

Веднъж допуснала монопол при цифровата телевизия, държавата трудно би го разбила

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10