С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 1 фев 2013, 13:28, 10623 прочитания

Изгубени в ефира

Веднъж допуснала монопол при цифровата телевизия, държавата трудно би го разбила

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Представяте ли си конкурс за GSM оператор, без да се допускат компании, които имат фиксиран телеком, верига магазини или интернет мрежа някъде по света. Щяха да са изолирани, кажи-речи, всички от бранша, а единственият кандидат щеше да е местен играч с пари и амбиции. И, разбира се, цялата телеком общност щеше да е шокирана.

Е, приблизително така се случи с избора на оператор на мултиплекс платформите, чрез които предстои тв ефирът да се цифровизира. В резултат на трите организирани по този ред конкурса и двете компании, държащи лицензите за шест от общо седем възможни цифрови мрежи, са свързани с една и съща група - тази около мажоритарния собственик на Корпоративна търговска банка Цветан Василев. Съвсем очаквано преди седмица Европейската комисия (ЕК) обяви, че завежда дело срещу България в Европейския съд. Което пък води до въпроса какъв е шансът оттук нататък проблемът да бъде решен, а наказанията срещу страната - избегнати. А неприятният отговор е - малък и компромисен. Оказва се, че след като веднъж е възцарила частен монопол на несъществувал до момента нов пазар, държавата е изгубена из лабиринтите на собствените си порочни правила, а и не е ясно дали иска да излезе от тях.

Един вместо всички



Историята с раздаването на лицензите за мултиплексите е проста. В края на управлението на тройната коалиция първото разрешително за две търговски мрежи бе дадено на словашката "Тауърком", която после бе купена от "НУРТС България" - в момента изцяло контролирана от Цветан Василев. Компанията притежава и мрежата, по която в момента се разпространява аналоговият тв сигнал на всички ефирни канали. Делото в Люксембург е именно за първите две цифрови мрежи. В ЕК отделно бе заведена жалба и срещу конкурса за обществения мултиплекс, който ще разпространява програмите на БНТ и БНР.

Лицензите за още три търговски и обществения мултиплекс бяха дадени на латвийската "Хану про", за която няма преки доказателства, че попада под влиянието на Василев, но повече от три източника на вестника я поставят именно в неговата сфера на влияние. Преди време като косвено доказателство за близостта между "Тауърком" и "Хану про" служеше фактът, че и двете дружества имат съседни офиси в  бившия завод "Електрон". Както може и да се очаква, липсата на преки връзки се дължи на поредица промени в собствеността, регистрациите и имената на лицензираните дружества в офшорни зони (които "Капитал" неведнъж е описвал.) Новото правителство пък просто не направи нищо, за да промени ситуацията, като по този начин стана съучастник в схемата.

Претенцията на ЕК, изразена преди месеци пред България, а сега вече в съда на общността, е, че страната е поставила в конкурсите за мултиплекс оператори, прекалено ограничаващи условия, което е довело до изключването на потенциални кандидати. И това ще затрудни конкуренцията в бъдещия пазар на цифрова телевизия. Такъв е примерът с австрийската компания ORS, която бе отстранена от конкурса, защото в първоначалния вариант на Закона за електронните съобщения имаше забрана да се дава лиценз за мултиплекс на компания, която вече има такъв. ORS управлява обществени мултиплекси в Австрия и това я извади извън конкурса. По това време компанията беше подписала и предварителен договор с БТК, за да купи мрежата за аналогово разпространение на сигнала - НУРТС, тъй като тя много по-лесно може да се надстрои до цифрова. След като беше изхвърлена от конкурса, ORS се отказа от сделката, а малко по-късно НУРТС беше купен от компания, свързана с Цветан Василев.



От Министерството на транспорта, съобщенията и информационните технологии, което е ресорно по темата, отказаха да отговорят на въпросите на "Капитал" по темата. А именно зам.-министърът Валери Борисов е председател  на управителния комитет по цифровизацията. Позицията на председателя на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) Веселин Божков е, че регулаторът е спазил всички законови изисквания. "Решението на ЕК да заведе дело срещу България пред съда на ЕС е много неприятно. Не мога да коментирам причините за него, тъй като правителството направи всичко възможно да не се стига дотук. Всички препоръки на ЕК бяха отразени както в промените на Закона за електронните съобщения, така и в новия план за цифровизацията", каза Божков.

Проблемът обаче е там, че въпросните промени са направени, след като тв ефирът вече е разпределен по ограничаващия стар ред.

И след като българските органи (Конституционният съд, съобщителният и антимонополният регулатор) се оказват безсилни да променят ситуацията, намесата на Европа остава последна надежда.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как рекламната индустрия да привлече повече млади кадри 1 Как рекламната индустрия да привлече повече млади кадри

Проучване показва какви са очакванията на талантите при влизане в рекламния бизнес

26 фев 2020, 1355 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (25 февруари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (25 февруари)

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама; За по-строг контрол върху сайтовете за онлайн продажби; Facebook спира да сподeля данни за устройствата на потребителите; Мухлясалият бургер на Burger King и др.

25 фев 2020, 1390 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 13565 прочитания

28 фев 2020, 4438 прочитания

28 фев 2020, 2686 прочитания

28 фев 2020, 2281 прочитания

28 фев 2020, 1767 прочитания

Всички новини
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Край на звуковите експлозии в рекламния блок

Заради зрителското недоволство медии, рекламодатели и агенции подписаха саморегулационно споразумение

Още от Капитал
"Белите" петна на София

Главният архитект посочи 684 ха свободни терени в София в потвърждение на идеята си за компактно развитие на столицата

Сбогом, Lafka

Очакването на пазара е веригата да заработи като място за продажба на продуктите на държавния тотализатор

"Уча.се" с лекота

Дарин Маджаров започва с любителски безплатни видеоуроци, днес регистрираните в платформата потребители са над 650 000

Къде изчезна вносът

Данните от статистиката за 2019 г. се оказаха непълни, но вместо НСИ да реагира навреме, остави поле за политически спекулации

Произходът на видовете според Сабина Радева

Детската книга за труда на Чарлз Дарвин, която стана хит във Великобритания и по света, излиза на български

Фотограф под прикритие

Мартин Пар показва сатиричния си поглед към туризма с изложбата "Този малък свят"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10