Революцията в медиите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Революцията в медиите

Революцията в медиите

Привидна ли е съпричастността на телевизиите към протестите на гражданите

Весислава Антонова
8394 прочитания

© Инна Павлова


От две седмици доминиращата тема в телевизии, вестници и сайтове са протестите: срещу монополите, властта, политическия модел, високите студентски такси, кризата на здравната система и т.н. Медиите регистрират гнева, а той има много лица. Както със спокойни, така и с изострени и не много приятни черти, които ни връщат години назад. Идеи за национализация, отказ от демократични институции, национализъм са само част от тъмните нюанси в портрета на протеста. 

Протестите от екрана

В подобна ситуация от медиите се очаква да са не просто мегафон, от който да крещят безразборно политици, експерти и граждани. Важно е те да се придържат към функциите си на коректив и на анализатор на случващото се в страната.

В стремежа си да не изпускат вълната на протестите всекидневно телевизиите се надпреварват да обявяват размествания в програмните си схеми и вместо доминация на сериалите и риалити форматите (повече при частните тв канали) все по-често сме свидетели на дискусионни студиа и кадри от площадите в София, Пловдив, Варна и други градове, в които гражданите са разгневени. Протестите намират място дори в развлекателни формати. 

Журналистката в БНТ Добрина Чешмеджиева споделя, че при отразяването на събитията в страната най-важното е да не се изкривява ситуацията и да се даде равен старт на различните гледни точки. "Когато подхождаш с искрен интерес и почтеност, не е трудно да намериш верния тон, а и хората го усещат. Според мен най-ценното на извънредните предавания на БНТ беше, че те сложиха на една маса изключително пъстра палитра от мнения", убедена е тя.

От конкурентната bTV обясниха, че специално при отразяването на събитията от изминалите 10 дни разчитат изключително много освен на експерти и коментатори и на социалните мрежи и обратната връзка в сайтовете им. "Благодарение на facebook страницитe на bTV и bTV News открихме ценни събеседници, които да представят в ефир различните искания на протестиращите и да внесат повече яснота за целите на националния протест. Голяма част от събеседниците открихме и докато отразявахме събитията на живо на улицата", допълниха от медията.

Моделът на работа на Nova е стандартен. "Държим изключително много на равнопоставеното представяне на алтернативните гледни точки, като за гости в студиата са канени по възможност най-широк кръг техни носители", обясниха от телевизията.

"Един от големите плюсове на протестите е, че медиите май се сетиха що е то различно мнение и че трябва да му се дава трибуна. Ето, една от телевизиите даже извадиха таймер - да мерят времето да стигне за всички поравно. Дотук добре! Лошото иде после — когато започнат изборите и когато телевизорите пак станат "плод-зеленчуци", а вестниците "започнат да печелят по избори, защото в това няма нищо лошо...", пише във facebook блогърът Асен Генов. И ако се анализира поведението на някои от основните тв канали,  те сякаш дълго време бяха капсулирали за едни и същи политици и рядко даваха глас на гражданите. Изглежда, нещата започнаха да се променят. Или пък не?

Критически реализъм

Ако се вгледаме по-внимателно и със здравословна критичност в работата на медиите обаче, можем да открием и много дефекти. И по-добре да ги споделим навреме и още в началото, защото предстоят важни дни.

Според изпълнителния директор на "Алфа рисърч" Геновева Петрова в момента, поучени от острите реакции срещу тях през миналата година, медиите се опитват да действат като информационен посредник. "Този път като че ли целенасочено се опитват да избягат от отговорността те да формират образите и предпочитат да оставят образите да се самопредставят", е мнението на Петрова.  Според нея по косвени индикатори личи, че аудиторията все още е резервирана към медиите. "Ако се ползваха с доверието на аудиторията, те щяха да бъдат активно търсени и от протестиращи, и от политици, и от зрители за изразяване на позиции. А, струва ми се, този път медиите са търсещите, не търсените", обяснява политологът Геновева Петрова.

Според професора по европейско право Нели Огнянова медиите имат отговорността да са форум на обществени дебати, в които да се очертаят перспективи в рамките на демократичните стандарти за обществено устройство. "Наистина има общо усещане за загубено време и загубена посока – но възгледите за посока на хората от протестите са диаметрално противоположни. От медиите се изисква добра разделителна способност. И това ще се окаже важно в идващите месеци", коментира Нели Огнянова.

Медиите в България отдавна имат нужда от сериозна промяна, за да минат на страната на хората. Да отидат там където винаги е било мястото им - при обективността и почтеността.

Преподавателят по политическа теория в СУ "Св. Климент Охридски" Ружа Смилова обръща внимание, че в последно време се наблюдава дразнещо поради цинизма си разминаване между език и послание на медиите. "Струва ми се, че гражданите също развиха чувствителност, дори неприязън към това разминаване. Сега медиите като че ли се опитват да си върнат доверието на народа, като ясно застанат не просто на ниво език, а и на ниво послания до народа в неговото гневно противопоставяне срещу "елитите на прехода". Според Ружа Смилова в това е и огромното предизвикателство пред медиите – как да отстоят ролята си на рационализиращ дискусиите в обществото посредник, без да се поддадат на изкушенията на радикалния популизъм, най-лесната и привидно печеливша позиция в момента.

В новата "революционна" ситуация онези средства за информация, които през последните години най-много допринесоха страната ни да бъде критикувана за липсата на достатъчно медийна свобода, решиха да демонстрират завръщане към ролята си на "четвърта власт".

"Новият силен на деня, улицата, превзе ефира и страниците на вестниците. Вместо на досегашните си политически опекуни много от зависимите медии побързаха да се поклонят на протестиращите. Видяхме поредния конюнктурен лупинг, последван от оглеждане накъде ще се развият събитията, за да се улови "вятърът на промяната", коментира доцентът от Факултета по журналистика на СУ  Орлин Спасов. Според него усилието за подчертано обективно представяне на протестите има ролята на заявка за бързо и лесно изкупление за продължилото години сервилно отношение към властта, за създаването на фалшиви култове към "правилните" политици. "Ето защо твърде малко медии потърсиха дълбоките причини за внезапния изблик на масово разочарование от традиционната политика и от партиите. Това е така, защото сред причините са и самите медии. Не само бедността, високите сметки за ток и т.н.", категоричен е Спасов.

Анализаторите са единодушни, че за пръв път медиите отиват при протестиращите, за да демонстрират ако не съпричастност, то поне видим интерес. Според повечето от тях е налице свръхпредставяне на протестите в отделни медии (не без връзка с гонене на тиражи и рейтинги). "Така, без да стоят в основата на политическата мобилизация, телевизията, радиото и пресата допринесоха за насърчаването й, привличайки още хора чрез показване на мащаба на действията", според Орлин Спасов.

Другата основна критика към медиите е, че повечето от тях създадоха много аморфна картина на протеста. Никой не направи усилие да открои достатъчно ясно отделните групи, техните интереси, нито причините, направили възможно обединяването на толкова различни хора и формации в единен протест. "До голяма степен беше пропуснат и анализът на развитията, довели до самия факт на поява на протестната вълна, движена от увереността на хората, че могат да упражняват волята си координирано и извън обхвата на каквато и да било външна принуда", е мнението на Орлин Спасов.

Устремени към исканията на народа медиите не бива да неглижират най-важната си роля, да следят за работата на властта. Те, ако работят нормално, имат коригираща функция за държавните институции. Медийният контрол създава натиск за по-добра работа, от което печелят всички почтени хора.

От две седмици доминиращата тема в телевизии, вестници и сайтове са протестите: срещу монополите, властта, политическия модел, високите студентски такси, кризата на здравната система и т.н. Медиите регистрират гнева, а той има много лица. Както със спокойни, така и с изострени и не много приятни черти, които ни връщат години назад. Идеи за национализация, отказ от демократични институции, национализъм са само част от тъмните нюанси в портрета на протеста. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    inkata22 avatar :-|
    Иван Кавръков

    ПРИВИДНА,ПРИВИДНА,КОЛКОТО ДА СА В чАС...

  • 2
    kolchev avatar :-|
    Kolchev

    Привидна ли е съпричастността на телевизиите към протестите на гражданите?
    Да. Други въпроси?

  • 3
    igr81 avatar :-(
    antropos

    Родните медии и до днес следват една максима изречена в зората на прехода от Асен Агов - журналистиката върви след победителите! Та затова днес се чувстват като в небрано лозе и се чудят как да се харесат на обществеността ( поне докато се появи новият победител). Така че всичко при тях е привидно. Въплъщение на сервилността им си остава Ники Дудука.

  • 4
    z82 avatar :-|
    z82

    Критиката е хубаво нещо, а най-хубаво е самокритиката. Много интересно как Дневник и Капитал ще проанализират мълчанието си по най-тежките проблеми на бизнеса и регулацията му през управлението на ГЕРБ и статиите очебийно обслужващи Борисов - някои от заглавията, които е добре да се препрочетат е ,,Курс втори мандат" - публикувана точно след фалшифицираните местни избори на 2011. Това освен манипулативна и обслужваща статия, беше очевидно и една много лоша прогноза за партия, която не успя да изкара дори първия.
    За съжаление поведението на медиите напоследък, включително и на Дневник и Капитал, не показва нито осъзнат дълг да служат на обществото, нито повишена журналистическа етика, нито осъзнати грешки. Показва тяхното верую и стратегия за правене на пари - винаги да са като ветропоказатели и да се харесват на силните на деня. В бъдеще практиките им няма да се променят, така както един безгръбначен журналист не може да стане изведнъж символ на свободното слово. Единственото което ще ги промени е, че болезнено са осъзнали колко Интернет ги засенчи като срество за разпространение на информация и дебат. Така нито политиците вече ще залагат на наливане на държавни пари в тях с надеждата да не паднат от власт, нито българските медийни мутроолигарси ще могат да правят печалби по начина, по който са го правили досега.

  • 5
    geoimg avatar :-(
    Geoimg

    Медиите(повечето) доказаха, че основните си знания, умения и опит са ги придобили в ОУ(околовръстният университет)!!!

  • 6
    daks avatar :-|
    ДАКС

    "Привидна ли е съпричастността на телевизиите към протестите на гражданите"

    Ало, медиите, ама много ви моля, недейте да се самоласкаете! Къде изобщо видяхте съпричастност ??? В най-добрия случай - лицемерие и гонене на сензации.

  • 7
    edin_lud avatar :-|
    bolenZdravNosi

    Прост пример сте вие от Капитал ,първите 5 дена от протестите никакви статии за тях.И сега с тази статия се показахте като истински лицемери или може би сте очаквали всяко чудо да е за три дни и хората да се приберат по къщите след 2 дена недоволство.

  • 8
    the_core avatar :-|
    The Core

    Най-голямата грешка е да се търси морал и принципност в медиите!
    Които и да било от тях - вестници, телевизии, радио-станции или интернет-медии.
    Всички те имат само 2 главни движещи сили: Пари и влияние!
    Морал,честност, достоинство и гражданска позиция, имат място до толкова, че създават образ, но само до колкото не изпадат в конфликт с изброените 2 главни движещи сили!
    Факт е, че до сега няма нито една журналистическа редакция, напуснала вкупом медия, вследствие несъгласие с редакционна политика на медията, собственика, партията (уви, още имаме и партийна преса - напр. "Дума"), или опити за влияние и манипулации от страна на големи рекламодатели.
    Има безброй примери на уволнени, които "избълват" тонове нелицеприятни факти, но.. постфактум и бързо биват забравени и игнорирани от довчерашните си колеги!
    Никой не си позволява да изобличи явните продажници и подлоги от други медии, просто защото утре може да потропа на техните врати!
    Омерта в действие! Наркотика на влиянието и манипулацията отравя човешкото съзнание.
    На журналистическата сергия всичко е за продан!

  • 9
    osho avatar :-|
    osho

    Особено Николай Бареков и неговата телевизия. Пример по нагаждане на ветропоказателя. Трескаво, но и внимателно!! При това без да спира да се самохвали. Невероятно нагло и прозрачно, междувпрочем.

  • 10
    objective avatar :-?
    objective

    Прави впечатление, че почти всички медии "мощно разтръбяват" като "протестен митинг" всяко събиране на група хора, пък били те и двадесет-тридесет. Нещо повече, на практика участват в организирането им, като публикуват предварително сборните им пунктове и часове и подканят всички да се присъединят към тях. Не е ли необичайна тая "медийна активност" в сравнение с толкова други граждански протести, провеждани по време на управлението на крадливата тройна коалиция ? Съвсем спонтанно човек започва да се пита, кой поръчва музикaта на медиите и крясъка на мегафоните в България ? И от къде се появиха толкова еднакви знамена и предварително отпечатани плакати и трансперанти ? Дали някоя казионна червеногъзеста "Райна Княгина" не е започнала ги шие на конфекция ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK