Регулации за бизнеса на кабелните оператори
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Регулации за бизнеса на кабелните оператори

Регулации за бизнеса на кабелните оператори

С промени в Закона за защита на потребители се дава глътка въздух на клиентите, но се отваря възможност и за телевизиите в преговорите с операторите

7716 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Какво ще се промени

Изменения на договора ще става само с писмено съгласие на клиента

Договорите от разстояние отпадат

Двустранните договори между клиент и търговска компания ще може да се прекратява от "компетентен орган"

Бизнесът на кабелните оператори ще бъде регулиран, клиентите ще получат глътка въздух в отношенията си с доставчиците на тези услуги, а телевизионните канали много трудно ще могат да бъдат спирани от разпространение. Това ще бъде ефектът от промените в Закона за защита на потребителите, които бяха приети на първо четене от парламента в края на миналата седмица. Измененията обаче се посрещат с неодобрение от компаниите, членуващи в Българската асоциация на кабелните комуникационни оператори (БАККО). Тя обединява над 80% от доставчиците на тв съдържание у нас. Според тях те са популистки и вредни за индустрията и за самите потребители, защото създават излишна бюрокрация.

От асоциацията заявиха в своя позиция в понеделник, че текстовете са били приети въпреки неодобрението на ресорната парламентарна медийна комисия. "Скрити зад паравана на "потребителския интерес", предложените текстове не само че не го защитават, но в действителност товарят както потребителя, така и бизнеса с допълнителни разходи", смятат от БАККО.

Какво се променя

При сключването на договора с кабелен оператор задължително трябва да се прилага списък с предлаганите тв програми. Промени в този списък ще може да се правят само с писмено съгласие на клиента и ако това не е изпълнено, той ще може да прекрати договора с едномесечно предизвестие без неустойка. Според приетите изменения се забраняват договорите от разстояние.

Кой ще е най-засегнат

Според асоциацията най-засегнати от изискването за съгласие на клиента при промяна на броя на предлаганите тв програми ще бъдат големите оператори. От БАККО считат, че в такъв случай ще се налага на големите оператори да събират над 300 хил. декларации. Писмените декларации пък ще се изпращат от операторите до Съвета за електронни медии (СЕМ) на 3 вместо на 6 месеца. Според бранша тази корекция ще предизвика хаос в работата и в комуникацията с регулаторния орган и ще доведе до ненужна бумащина.

Промените ще позволят също прекратяването на двустранните договори между клиент и търговска компания от "компетентен орган". Бизнесът се опасява, че подобна регулация води до пряка държавна намеса.

"С тези текстове се извършва "национализация" на кабелните мрежи и се въвеждат комунистически принципи в индустриален бизнес-модела. Кабелните оператори ще са в ситуация да инвестират в мрежа, с която на практика не могат да се разпорежда пряко, тъй като бизнес-резултатите им ще зависят от "компетентен" орган, който не и вложил и стотинка в инфраструктура", са кезва позицията на асоциацията.   

Преговорите с телевизиите

От асоциацията са категорични, че приетите текстове не улесняват, а превръщат създаването на повече телевизионни програми в изключително тромава процедура. Според бранша кабелните оператори ще са силно уязвими от страна на телевизиите, ако текстовете бъдат приети и на второ четене. Защото се създава възможност операторът да бъде рекетиран за ненормално високи такси за разпространение.

Именно спорът за таксите беше в основата на продължилата близо два месеца търговската война между "Булсатком" и bTV и ТВ7. Тя започна в края на миналата година, след като двете телевизии спряха да се излъчват каналите си по сателитния оператор заради спор за цените за разпространение. И доведе до намалял брой зрители и абонати, по-ниски цени на рекламата, взаимни обвинения, акция на "Икономическа полиция", намеса на премиера в оставка Бойко Борисов в търговски спор между частни компании.

В края на януари, само няколко часа след като транспортният министър Ивайло Московски обяви, че Борисов се е намесил в решаването на конфликта, спорещите страни се договориха. Двете телевизии се споразумяха с "Булсатком" и беше възстановено излъчването на каналите.

Тогава  транспортният министър Ивайло Московски оправда намесата с това, че търговските дружества са потърсили помощ от държавата за борба със сивия сектор. И обясни, че последните искания от страна на всички участници в спора е да се вземат допълнителни мерки, тъй като "всички отчитат факта, че има наличие на сив сектор в кабелното излъчване".

Повече по темата в новия брой на "Капитал Daily"

Какво ще се промени

Изменения на договора ще става само с писмено съгласие на клиента

Договорите от разстояние отпадат

Двустранните договори между клиент и търговска компания ще може да се прекратява от "компетентен орган"

Бизнесът на кабелните оператори ще бъде регулиран, клиентите ще получат глътка въздух в отношенията си с доставчиците на тези услуги, а телевизионните канали много трудно ще могат да бъдат спирани от разпространение. Това ще бъде ефектът от промените в Закона за защита на потребителите, които бяха приети на първо четене от парламента в края на миналата седмица. Измененията обаче се посрещат с неодобрение от компаниите, членуващи в Българската асоциация на кабелните комуникационни оператори (БАККО). Тя обединява над 80% от доставчиците на тв съдържание у нас. Според тях те са популистки и вредни за индустрията и за самите потребители, защото създават излишна бюрокрация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    chevyvolt avatar :-P
    chevyvolt

    Супер!

    Това ще е проблем по-скоро за Виваком (където има фиксирани по време договори), отколкото за Булсат.

    При Булсат услугата е предплатена и не е задължително да плащаш всеки месец. Съответно и потребителите могат да спрат да ползват услугите им, ако не са доволни и да ги въстановят когато условията се подобрят без каквито и да било прекъсвания и подписване на договори.

    Единствено е задължително да платиш 18 месечни абонамента, (без значение за какъв период - може и за 3 г. да ги направиш) за да не искат оборудването.

  • 2
    abvgz avatar :-|
    abvgz

    Ако този закон беше в сила преди 2 3 месеца, когато се караха БТВ и Булсатком - Булсатком щяха да са принудени да продължат да излъчват БТВ, само че да им плащат 3 пъти повече - което онзачава, че щяха да са принудени да искат от клиентите 2лв повече на месец.
    Та я пак - как точно са защитени "потребителите" от този закон?

  • 3
    skydiver avatar :-|
    Skydiver

    С ТОВА ли се занимава парламентът в последните си седмици, когато уж щял да отговори на актуалните и спешни проблеми в държавата? Регулация на банките? Фалит на физически лица? Либерализиране на енегрийния пазар. Неее, важното е да уредим нашите хора с по-голям дял от баницата на кабелните оператори?

  • 4
    ugi avatar :-|
    ugi

    Това са пълни глупости - оператора ми добави 20 канала към пакета ми от началото на договора ми с тях. Как щеше да стане това, ако за всеки от трябваше да ходя и писмено да казвам, че съм съгласен. Това е пълна идиотщина. Не мога да разбера как покрай една добра идея - да няма договори от разстояние - се прокрадват и пълни глупости, които никой не е обмислил.

  • 5
    deyan70 avatar :-|
    Deyan

    Доколкото разбирам, предложението не е да се иска съгласие от клиента за промяна на пакет, а ако такава промяна бъде направена, то клиентът да може да прекрати договора без неустойки.

    Единственият проблем на това предложение е, че става въпрос за всички канали. Тряба да се добави, че клиентът има право да обяви само част от каналите за желани (примерно 20) и правото за прекратяване на договора да важи само при спиране на някой от тях.

    По този начин и операторът ще знае колко абонати са готови да се махнат, ако им спре даден канал.

  • 6
    gligi avatar :-|
    gligi

    Колкото по-бързо западнат традиционните медии, толкова по-добре за хората!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK