С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 5 мар 2013, 14:10, 7502 прочитания

Регулации за бизнеса на кабелните оператори

С промени в Закона за защита на потребители се дава глътка въздух на клиентите, но се отваря възможност и за телевизиите в преговорите с операторите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Какво ще се промени
Изменения на договора ще става само с писмено съгласие на клиента
Договорите от разстояние отпадат
Двустранните договори между клиент и търговска компания ще може да се прекратява от "компетентен орган"

Бизнесът на кабелните оператори ще бъде регулиран, клиентите ще получат глътка въздух в отношенията си с доставчиците на тези услуги, а телевизионните канали много трудно ще могат да бъдат спирани от разпространение. Това ще бъде ефектът от промените в Закона за защита на потребителите, които бяха приети на първо четене от парламента в края на миналата седмица. Измененията обаче се посрещат с неодобрение от компаниите, членуващи в Българската асоциация на кабелните комуникационни оператори (БАККО). Тя обединява над 80% от доставчиците на тв съдържание у нас. Според тях те са популистки и вредни за индустрията и за самите потребители, защото създават излишна бюрокрация.

От асоциацията заявиха в своя позиция в понеделник, че текстовете са били приети въпреки неодобрението на ресорната парламентарна медийна комисия. "Скрити зад паравана на "потребителския интерес", предложените текстове не само че не го защитават, но в действителност товарят както потребителя, така и бизнеса с допълнителни разходи", смятат от БАККО.


Какво се променя

При сключването на договора с кабелен оператор задължително трябва да се прилага списък с предлаганите тв програми. Промени в този списък ще може да се правят само с писмено съгласие на клиента и ако това не е изпълнено, той ще може да прекрати договора с едномесечно предизвестие без неустойка. Според приетите изменения се забраняват договорите от разстояние.

Кой ще е най-засегнат

Според асоциацията най-засегнати от изискването за съгласие на клиента при промяна на броя на предлаганите тв програми ще бъдат големите оператори. От БАККО считат, че в такъв случай ще се налага на големите оператори да събират над 300 хил. декларации. Писмените декларации пък ще се изпращат от операторите до Съвета за електронни медии (СЕМ) на 3 вместо на 6 месеца. Според бранша тази корекция ще предизвика хаос в работата и в комуникацията с регулаторния орган и ще доведе до ненужна бумащина.

Промените ще позволят също прекратяването на двустранните договори между клиент и търговска компания от "компетентен орган". Бизнесът се опасява, че подобна регулация води до пряка държавна намеса.



"С тези текстове се извършва "национализация" на кабелните мрежи и се въвеждат комунистически принципи в индустриален бизнес-модела. Кабелните оператори ще са в ситуация да инвестират в мрежа, с която на практика не могат да се разпорежда пряко, тъй като бизнес-резултатите им ще зависят от "компетентен" орган, който не и вложил и стотинка в инфраструктура", са кезва позицията на асоциацията.   

Преговорите с телевизиите


От асоциацията са категорични, че приетите текстове не улесняват, а превръщат създаването на повече телевизионни програми в изключително тромава процедура. Според бранша кабелните оператори ще са силно уязвими от страна на телевизиите, ако текстовете бъдат приети и на второ четене. Защото се създава възможност операторът да бъде рекетиран за ненормално високи такси за разпространение.

Именно спорът за таксите беше в основата на продължилата близо два месеца търговската война между "Булсатком" и bTV и ТВ7. Тя започна в края на миналата година, след като двете телевизии спряха да се излъчват каналите си по сателитния оператор заради спор за цените за разпространение. И доведе до намалял брой зрители и абонати, по-ниски цени на рекламата, взаимни обвинения, акция на "Икономическа полиция", намеса на премиера в оставка Бойко Борисов в търговски спор между частни компании.

В края на януари, само няколко часа след като транспортният министър Ивайло Московски обяви, че Борисов се е намесил в решаването на конфликта, спорещите страни се договориха. Двете телевизии се споразумяха с "Булсатком" и беше възстановено излъчването на каналите.

Тогава  транспортният министър Ивайло Московски оправда намесата с това, че търговските дружества са потърсили помощ от държавата за борба със сивия сектор. И обясни, че последните искания от страна на всички участници в спора е да се вземат допълнителни мерки, тъй като "всички отчитат факта, че има наличие на сив сектор в кабелното излъчване".

Повече по темата в новия брой на "Капитал Daily"

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 2197 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 февруари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 февруари)

Забранена ли е наистина рекламата на хазарт; Новата кампания на "Сердика център"; Unilever спира рекламите за деца на храни и напитки и др.

18 фев 2020, 1297 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Пазарът на интернет реклама е пораснал с 25% през 2012 г.

Инвестициите в мобилен маркетинг са се покачили с 580% до 0.5млн. лв.

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10