Пазарът на интернет реклама е пораснал с 25% през 2012 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазарът на интернет реклама е пораснал с 25% през 2012 г.

Пазарът на интернет реклама е пораснал с 25% през 2012 г.

Инвестициите в мобилен маркетинг са се покачили с 580% до 0.5млн. лв.

Мария Манолова
5036 прочитания

© Георги Кожухаров


Рекламодателите са вложили в интернет реклама 45.4 млн. лв. през миналата година. Това стана ясно по време на годишната среща на дигиталната индустрия - IAB Forum, която се проведе днес. Структурата на пазара остава непроменена от миналата година - 88% от инвестициите са в дисплей реклама, 6 на ста в реклама на клик, а 5% в "други", включително мобилна реклама.

Броят на свързаните с интернет смартфони е половин милион, а таблетите са 90 хил., показват още  данните на IAB България (Interactive Advertising Bureau - сдружението на създателите на онлайн съдържание).

Годишният ръст на инвестициите в дигитална реклама (през 2011 г. обемът на пазара е бил 36.3 млн. лв.) е над 25%, смятат от индустрията. Данните са подадени от 21 компании, които произвеждат съдържание и продават реклама онлайн. Числата са брутни, т.е. на база официалните им тарифи за рекламно пространство. Според източници от пазара обаче, отстъпките често стигат до 30-40%. 

Изследването не обхваща българското интернет пространство извън тези 21 компании, както и инвестициите във Facebook и Google реклама. "Средно рекламодателите отделят около 5-6% от бюджетите за такъв тип реклама, но при някои делът достига до 15%", коментира директорът "Бизнес развитие" в Investor.bg Драгомир Григоров. Така според председателя на управителния съвет на IAB България Жанет Найденова реалната стойност на пазара, като включим Facebook и Google, е 59 млн.лв.

Годината на мобилната и видео реклама

През миналата година участниците в изследването са регистрирали ръст от 580% на приходите си от мобилна реклама. Внушителното число обаче се дължи на изключително ниската база - през 2011 г. те са отчели инвестиции от едва 85 хил. лв. Година по-късно обаче рекламодателите са били по-смели и общия обем е достигнал над половин милион лева. 

"Този, който първи започне да използва рекламата в онлайн видео, ще има добро конкурентно предимство", коментира на форума търговския директор на Netinfo Ирина Поррузиан. Сайтът за видеосподеляне Vbox7, който е част от групата на Netinfo, е отбелязал 50% ръст на рекламните инвестиции през миналата година, каза тя. Но допълни, че видео рекламата продължава да е едва 3% от рич медиа форматите, които групата продава. 

Две измерения

Любопитно е, че на миналото издание на IAB Forum пазарът за 2011 г. беше оценен на 42.5 млн. лв. Тогава в изследването участваха 20 компании - с една по-малко, отколкото през 2012 г. Данни за своите приходи от интернет реклама са спрели да подават от "Дарик нюз", "Маркетинг комуникации", "Mail.bg" и "Резон медиа", а през миналата година за първи път са се включили BG Maps, "Вестникарска група България", "Мобилтел" и ABC Design and Communication.

Рекламодателите са вложили в интернет реклама 45.4 млн. лв. през миналата година. Това стана ясно по време на годишната среща на дигиталната индустрия - IAB Forum, която се проведе днес. Структурата на пазара остава непроменена от миналата година - 88% от инвестициите са в дисплей реклама, 6 на ста в реклама на клик, а 5% в "други", включително мобилна реклама.

Броят на свързаните с интернет смартфони е половин милион, а таблетите са 90 хил., показват още  данните на IAB България (Interactive Advertising Bureau - сдружението на създателите на онлайн съдържание).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ускорена дигитализация

Ускорена дигитализация

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK