Цифровизацията: Бъдещето е неясно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цифровизацията: Бъдещето е неясно

Мултиплексът от който се излъчва цифровата телевизия

Цифровизацията: Бъдещето е неясно

Докато съдебните спорове по едрите проблеми продължават, на повърхността ефирният преход върви по ноти

Весислава Антонова
9598 прочитания

Мултиплексът от който се излъчва цифровата телевизия

© Надежда Чипева


Какво би могло да се случва на един кораб, ако в машинното тече масло и наближава буря, но капитана го няма, боцманите са изгонени, а на борда има неколцина юнги?  Те само поддържат курса. Горе-долу така тече процесът по цифровизация на телевизионния ефир в България, който има злощастието да съвпадне с правителствената криза. От една страна, Европейската комисия (ЕК) даде страната на съд заради непрозрачните и ограничаващи конкуренцията конкурси за мултиплексите. От друга - във Върховния административен съд (ВАС) текат две дела: за рекламната кампания на цифровизацията (до десет дни съдът трябва да излезе с решение) на огромната стойност от 17.5 млн. лв. и за обявения от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) конкурс за седми мултиплекс. От трета - няма никаква яснота ще даде ли държавата пари и колко, за да освободи място в ефира не само за новия оператор, но и за втория от досега избраните.

Но пък насред всички тези заплахи на повърхността всичко е спокойно и малките процедури, заложени по план, текат сравнително гладко.

Дърва, въглища и телевизия

На 1 март преходът от аналогово към цифрово телевизионно излъчване тръгна по план. Мерки по повод забележките на Брюксел не бяха предприети, а цифровият сигнал започна да се излъчва паралелно с аналоговия в график с аргумента, че ако не започне процесът, ще последват нови санкции от еврокомисията за неспазени ангажименти и срокове. От екрана потекоха още и още еднотипни рекламни клипове, които да ни обясняват какво ни предстои, как да се справим и колко ясно телевизионно бъдеще ни чака.

На 1 септември аналоговият сигнал ще спре окончателно. В този преходен период от половин година социално слабите, които получават енергийни помощи, имат право на ваучер, с който да си вземат декодиращо устройство, на стойност 60 лева. С него те трябва да отидат в някой от магазините на избраната търговска верига и да си вземат т.нар. set top box - имайки предвид, че толкова струва най-евтиният модел. За 2012/2013 г. броят на хората, имащи право да получат помощ за въпросното устройство, е 210 711 - според официалната информация на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС). 

Кутийки за 15 млн. лв.

На 1 март правителството в оставка гласува нови 17.5 млн. лв. да бъдат отпуснати от бюджета на транспортното ведомство именно за социални помощи за декодиращи устройства. Според информация от министерството предоставянето на декодерите ще стане на два етапа за цялата страна. "За всеки от етапите се предвиждат до 7.5 млн. лв. Следователно общо на цялата територия на страната – до 15 млн. лв.", казаха от PR отдела на МТИТС. Както се и очаква, остатъкът от сумата ще отиде за целите на информационната кампания. "За радио- и телевизионни клипове, публикации в печатни издания, печатни информационни и разяснителни брошури…" Дали за въпросните 2.5 млн. лв. ще бъде обявена обществена поръчка, кога и при какви условия - за момента не е обявено. Ако трябва да бъдем точни обаче, дори ако всичките 210 711 души на енергийни помощи получат ваучери за декодери по 60 лв., получената сума е 12.64 млн. лв. Тоест за реклама остават 4.86 млн. лв.

Не по-малко интересно е обаче как ще бъде изхарчена по-голямата сума. Обществената поръчка за доставчик и разпространител на декодиращите устройства бе обявена в края на миналата година. На 27 декември бяха отворени и офертите на кандидатите да продават декодерите. "В момента комисията продължава работата по разглеждането и оценяването; подписването на договор с изпълнител и по-конкретно изразходването на публични средства е обвързано с положително произнасяне на ЕК относно схемата за държавна помощ", коментираха от МТИТС. Компаниите, които участват в търга, са три: веригите магазини "Техномаркет", "Технополис" и "Зора". На пазара обаче се коментира, че поръчката ще бъде спечелена от веригата "Техномаркет", собственост на "К енд К електроникс". През ноември мажоритарен акционер в дружеството стана регистрираната в Лихтенщайн компания Domtech Holding, свързвана с банката на Цветан Василев. КТБ влезе като кредитор в "Техномаркет" в началото

на 2012 г. и впоследствие преобразува заемите си в собственост, като увеличи капитала на групата.

"К енд К електроникс" кандидатства за т.нар. обособена позиция 2, която е за Северозападния район на България, включващ областите Видин, Враца, Ловеч, Монтана и Плевен. "Техномаркет" е единственият кандидат, подал оферта за тези населени места. За Южен централен район, в който влизат областите Кърджали, Пазарджик, Пловдив, Смолян, Хасково (позиция 1) и за Североизточния район, в който са области Варна, Добрич, Търговище, Шумен (позиция 3), кандидатите са два – "К енд К електроникс" и "Зора М.М.С.". Най-оспорвана е надпреварата за град София (позиция 4), където оферти подадоха "К енд К Електроникс", "Зора М.М.С." и "Технополис България".

От магазини "Технополис" обясниха, че нямат информация кога ще приключат търговете. Не са наясно и как ще бъдат осребрявани от държавата ваучерите на гражданите, които търговските вериги ще приемат срещу декодиращо устройство.

На въпроса при какви условия ще се получават ваучерите, от МТИТС коментираха: "При спазване на принципа за технологична неутралност (т.е. лицето да няма достъп до цифрова телевизия) – минимален диференциран доход; условие, че лицето живее само или че е единственото в семейството, което ще получи декодиращо устройство."

Ще има ли 15 март

За момента Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) е твърдо решена да проведе обявения за 15 март конкурс за седмия мултиплекс оператор. Стига, разбира се, дотогава ВАС да не спре процедурата, каквото е искането на единия от кандидатите - Ди Ви Би Ти, който обжалва условията в нея. Другият кандидат, който има право да се яви на наддаването на 15 март, е "Булсатком". Само тези две компании закупиха документацията по конкурса. Междувременно обаче по информация от запознат с процедурата източник притежателят на лицензите за мултиплекс платформи за втория етап на цифровизацията - "HD Медия сървисиз" (компанията, на която "Хану про" прехвърли три от четирите си лиценза), се готви да блокира конкурса или резултатите от него. Компанията вече е подала протестно писмо до КРС, че комисията стартира процедура за още един конкурент, при положение че не е осигурила честотен ресурс за работа на вече допуснатите до този пазар дружества.

Дали изобщо търгът ще стигне до някакъв резултат - засега няма как да се прогнозира. Държавата обаче в момента вече не е само без воля да разреши едрите проблеми около очерталия се монопол при цифровизацията, но и без проводник на такава воля. И се оказва, че лошото съвпадение на безвластието с ключови моменти в хода на ефирния преход само заздравява позициите на свързаните с Цветан Василев фирми в цялата схема.

Какво би могло да се случва на един кораб, ако в машинното тече масло и наближава буря, но капитана го няма, боцманите са изгонени, а на борда има неколцина юнги?  Те само поддържат курса. Горе-долу така тече процесът по цифровизация на телевизионния ефир в България, който има злощастието да съвпадне с правителствената криза. От една страна, Европейската комисия (ЕК) даде страната на съд заради непрозрачните и ограничаващи конкуренцията конкурси за мултиплексите. От друга - във Върховния административен съд (ВАС) текат две дела: за рекламната кампания на цифровизацията (до десет дни съдът трябва да излезе с решение) на огромната стойност от 17.5 млн. лв. и за обявения от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) конкурс за седми мултиплекс. От трета - няма никаква яснота ще даде ли държавата пари и колко, за да освободи място в ефира не само за новия оператор, но и за втория от досега избраните.

Но пък насред всички тези заплахи на повърхността всичко е спокойно и малките процедури, заложени по план, текат сравнително гладко.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    dobivelkov avatar :-P
    Велков

    Ама как да го включа?:)

  • 2
    vst1 avatar :-|
    vst1

    Кабелът от едната страна към антената, а от другата - към телевизора. :)

  • 3
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    аз съм на цифрова, и не разбирам много, но мой приятел ми каза, че от 1 март аналоговата в кухнята му явно е станала цифрова, защото картината драстично се била променила към по-добре

  • 4
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Хора, драйфа ми се от куцата кампания, усвоихме средствата ясно, стига вече, намразих актьорчето. Колко от вас ги касае цифровизацията при силно конкурентен пазар на кабелни и сат оператори?

  • 5
    robbie_williams avatar :-|
    robbie_williams

    Само дядо ми на село го касае, дето си брои стотинките. Купих му една плазма ама се оказва, че трябва антена с потенциометър, че да лови добре всичките 7-8 канала и наистина ги лови добре. На него те му стигат, ама аз каквато и цифровизация да дойде, ще си гледам многото канали на цифровата ми телевизия :)))

  • 6
    palaviq avatar :-|
    palaviq

    и аз чух, че определено картината е по-добра от аналоговия сигнал, това е добре за хора, които плащат цифрова за един телевизор, но другия им е бил на аналогова, гледат вече на втория тиви с по-добра картина.

  • 7
    objective avatar :-?
    objective

    Относно рекламната кампания на цифровизацията:

    Когато се рекламира нов тип услуга, като цифровото наземно ТВ радиоразпръскване, следва да се подхожда честно към клиентите.
    В рекламно-разяснителния видеоматериал, излъчван по ТВ7, "се обещава" на зрителите безплатен достъп до всички ТВ канали.
    Това не е истина ! Безплатни бонуси никой не дава ! Безплатен ще бъде само достъпът до каналите на БНТ и до още няколко други ТВ канала.
    Останалите ще бъдат скремблирани и декодирани за онези цифрови потребители, които плащат съответната абонаментна такса !

  • 8
    kotito_1987 avatar :-|
    kotito_1987

    не разбирам защо някои са меко казано скептични към цифровизацията, като тя е хубаво нещо и така и така ще се случи, защото трябва да се случи, все пак сме в Европа? Явно на някой просто не му харесва определено нещо, старата поговорка "не е важно на мен да ми е добре, а на Вуте да му е зле" е в пълна сила. Цифровизацията е хубаво модерно нещо и е факт, а скептиците....тяхна си работа

  • 9
    kirina avatar :-?
    kirina

    [quote#8:"kotito_1987"]не разбирам защо някои са меко казано скептични към цифровизацията, като тя е хубаво нещо и така и така ще се случи, защото трябва да се случи, все пак сме в Европа?[/quote]
    И аз не разбирам, още повече че за средностатистическия гражданин цифровизацията на ефира представлява подарък, защото е безплатна ТВ услуга.

    "лошото съвпадение на безвластието с ключови моменти в хода на ефирния преход" ми се струва малшанс с неочаквани бъдещи последици. Всъщност... кога военните смятат реално да освободят гарантирания честотен спектър в полза на комуникацията?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Медийното ядрено оръжие

Медийното ядрено оръжие

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK