С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 8 мар 2013, 15:27, 5990 прочитания

Ръст и една четвърт

Развитието на пазара на дигитална реклама е позитивна история с няколко "но"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Ако се считате за средностатистически българин, вероятно прекарвате пред телевизора 23 часа всяка седмица и допълнителни 16 часа в интернет. Поне така твърди изследването Mediascope Europe, което мери медийното потребление в 28 държави, сред които и България. Ако сте рекламодател обаче, вероятно виждате картината по друг начин. И все още харчите огромната част (около 70%) от бюджетите си за тв реклама, а за онлайн отделяте едва 5%. 

Въпреки това дигиталната индустрия не страда от липса на самочувствие. Пазарът върви с кротки стъпки нагоре въпреки кризата. А през изминалата седмица се окичи с ново отличие - този път за ръст на инвестициите от 25% за последната година. 


Много ръст, малко пари

Поводът за гордост на дигиталната индустрия е скокът от 36.3 млн. лв. до 45.4 млн. лв., който пазарът е направил между 2011 г. и 2012 г. Данните са на организацията на създателите на онлайн съдържание в България - IAB (Interactive Advertising Bureau), която на 5 март за трети път организира ежегодния си форум. Представените там резултати от AdEx (съвместно проучване на IAB и Ipsos България), са единственият количествен измерител на случващото се с интернет рекламата. Накратко резултатите за 2012 г. изглеждат така: една четвърт по-високи приходи, продължаваща доминация на дисплей рекламата, бързо развитие на мобилния маркетинг. Обнадеждените погледи са насочени към видеото, социалните медии, а в по-далечно бъдеще защо не и в нови бизнес модели като наддаването в реално време (виж по-долу).

Със своите 45 млн. лв. през 2012 г. обаче интернет рекламата надали е прехвърлила 5% от общия рекламен пазар. През предходната година секторът се пребори за 4.1% от инвестициите, а година по-рано - за четири процента. Очевидно въпреки ръста този маркетинг канал остава маргинален. Базата за сравнение дойде от форумa на IAB.

"Делът на онлайн от рекламния пазар във Великобритания за 2011 г. е 32%. В Русия делът на дигиталния маркетинг е 15", разказа анализаторът в една от най-големите компании за изследване на медийния и рекламен пазар - IHS Screen Digest, Камила Нигматулина. Прогнозите за двете държави за 2016 г. пък са съответно 38 и 25 на сто.



Дребният шрифт

Положителният резултат на дигиталния бранш върви с поне още три бележки под линия. Първо, той изглежда се смалява, погледнат от разстояние. Според тазгодишния форум, пазарът за 2011 е бил 36.3 млн. лв. Миналата година обаче на същия този форум бяха отчетени 42 млн. лв. Обяснението е просто - в изследването в двете години са участвали различни компании. Данни за своите приходи от интернет реклама са престанали да подават от "Дарик нюз", "Маркетинг комуникации", Mail.bg и "Резон медиа". През 2012 г. за първи път са се включили BG Maps, "Вестникарска група България", "Мобилтел" и ABC Design and Communication. В проучването тази година участват общо 21 играчи на пазара (при 20 миналата), а от IAB и Ipsos твърдят, че то обхваща 70% от пазара. При всички положения обаче извън него остава не малко интернет пространство с етикет "некласифициран".

Най-голямото бяло петно са гигантите на "клик рекламата" Google и Facebook. Двете компании не дават официални данни за България. Според директора "Бизнес развитие" в Investor.BG Драгомир Григоров например рекламодателите им отделят средно около 5-6% от бюджетите си. "Можем да кажем, че Google и Facebook са поне 30% от пазара", пък коментира пред "Капитал" председателят на "IAB България" Жанет Найденова. Така по сметките на двамата стойността на дигиталната реклама, включвайки Google и Facebook, е над 59 млн. лв.

Тук идва мястото на третото "но": за стойността на онлайн рекламата през 2012 г. Данните от AdEx са брутни - числата са подадени от самите компании и отразяват официалните им тарифи за реклама. Отстъпки, както навсякъде в рекламата обаче не липсват и тук, а намаленията достигат до 30-40% от тарифите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама 1 Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама

Председателят на браншовото сдружение IAB Bulgaria пред "Капитал"

17 фев 2020, 633 прочитания

"Репортери без граници" призова Европарламента да защити българските журналисти 3 "Репортери без граници" призова Европарламента да защити българските журналисти

В отворено писмо международната организация настоява властите да спрат систематичните си заплахи към медиите

14 фев 2020, 2284 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Положителната фасада на рекламния пазар

Брутният ръст на маркетинговите инвестиции през 2012 г. е 12.6%

Още от Капитал
Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Гордост, кино и предразсъдъци

Sofia Pride Film Fest показва няколко филма за различните измерения на любовта и привличането

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10