С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 8 мар 2013, 15:27, 5888 прочитания

Ръст и една четвърт

Развитието на пазара на дигитална реклама е позитивна история с няколко "но"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тенденции с едно наум

Освен с мигане, подскачане по екрана или нахално завземане на цялото пространство в браузъра, дисплей рекламата не може да се похвали с големи промени от създаването на интернет насам. През 2012 г. обаче тя продължава да доминира микса на онлайн бюджетите - цели 88% от всички инвестиции са били именно там (същият дял като през 2011 г.). Но браншът насочва погледа си извън стандартните избори.

С ръст от 580% за една година, мобилната реклама изглежда като големият отличник на дигиталния маркетинг. През 2011 г. обаче той на практика не съществуваше - тогава нишата генерира едва 85 хил. лв. приходи. През 2012 г. числото все пак достигна половин милион. "Ако и през 2013 г. видим трицифрен ръст, ще имаме повод за радост", коментира на форума Жанет Найденова. Медия директорът в Publicis Modem Cybermark Дилян Величков обяснява случилото се през 2012 г. в мобилния маркетинг с поне два фактора. "Много международни компании вече имат добри мобилни версии на сайтовете си", разказва той. Това значи, че включването на мобилна реклама в стандартни дисплей кампании не е свързано със сериозни допълнителни разходи за производство. Facebook е другият двигател на мобилното мислене, защото "позволява достигане на много сериозен обхват при ниски цени".


Рекламата във видеосъдържание е пораснала със скромните 11%. Освен че остава по-голяма от мобилния маркетинг обаче (с инвестиции от 718 хил. лв.), тя е и с по-близка перспектива за развитие. "Вече имаме много повече съдържание, повече възможност и формати", коментира Дилян Величков. Според него убеждаването на клиента, че комбинацията между телевизионна кампания и онлайн видео може да разшири обхвата остава огромно предизвикателство. "А в определени случаи цената за контакт е много по-ниска също както и процентът загуби", допълва той. Според медия директорът в Initiative Media Club Александър Тошков, видеокриейтив за интернет все още се създава изключително рядко. "Рекламодателите използват същестуващия криейтив за конвенционални медии, защото това е изключително лесно", обяснява той.

Мениджърът дигитални комуникации в L’Oreal Никола Иванов е обнадежден за потенциала на видеорекламата. "В телевизията рекламите заемат до 20% от съдържанието, а в онлайн видеото в момента - до 0.5%. Има още много, докато омръзнем на потребителите", шегува се той. Козметичната компания вече е реализирала кампании изцяло в сайтове за видеосподеляне. Препятствие обаче остава липсата на "партньор, който да ни предлага възможност клика да води до директна продажба", смята Иванов.

За да внесе доза перспектива, Камила Нигматулина коментира, че и на развитите пазари приходите от видеореклама остават малки, а медиите още търсят правилния бизнес модел. "Дигиталните проекти на телевизионните и филмови компании носят по-малко от 10% от приходите им", уточнява тя. Според данните на IHS Screen Digest, видеорекламата е най-развита в Швеция, където има 9.8% дял в инвестициите в дисплей реклама през 2011 г. Средно за Европа делът е 7.6 на сто, а в Румъния - 1.2%.



Чрез данни към прогрес

Другият феномен, който тепърва предстои да набира скорост тук, е real-time bidding (наддаване в реално време - бел. ред.). Наддаването в реално време изглежда така: рекламодателите купуват свободно рекламно пространство в движение без предварителни заявки. Общо казано, в случай че повече от един рекламодател иска да сервира рекламата си на дадената позиция, печели този, който е склонен да плати повече. Подобен модел вече работи на няколко български сайта, но от индустрията са откровени, че той няма много общо с развитите пазари. "Там се работи с много по-сложни платформи и вместо пространство на даден сайт, наддаваш за рекламата пред точно определена аудитория, например майки между 28 и 45-годишна възраст", обяснява Дилян Величков.

Според него атрактивността на този модел се крие във формулата "по-добро таргетиране, оптимизиране разходите на рекламодателя от една страна, а от друга, приходите от иначе трудно продаваем инвентар на онлайн медиите." В момента според IHS Screen Digest, този формат на продажба на реклама носи около 8% от онлайн приходите в петте най-големи европейски пазара (Франция, Германия, Италия, Испания и Великобритания). До 2016 г. обаче трябва да стигнат една четвърт. За да раздвижи българският онлайн пазар, real-time bidding моделът ще трябва да стъпи на стабилна основа - огромно количество данни, технология и образованост на медии и компании. А всичко това засега изглежда много далечно. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга

През Goldies media group двете компании ще работят върху създаването на видеопродукции

14 ное 2019, 1554 прочитания

ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer

Според комисията новата структура на компанията няма да доведе до промени на пазара

13 ное 2019, 1250 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Положителната фасада на рекламния пазар

Брутният ръст на маркетинговите инвестиции през 2012 г. е 12.6%

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10