Положителната фасада на рекламния пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Положителната фасада на рекламния пазар

Положителната фасада на рекламния пазар

Брутният ръст на маркетинговите инвестиции през 2012 г. е 12.6%

Мария Манолова
7697 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Основният двигател на пазара продължават да са телекомуникациите, търговските вериги, фармацевтичният, банковият и автомобилният сектор.

От няколко години рекламният пазар върви на две скорости. Едната - официалната, показва скромен, но стабилен ръст всяка година след големия спад в началото на кризата. В действителност обаче зад фасадата на брутните ръстове в най-добрия случай се крие застой на нетните инвестиции.  И 2012 г. не прави изключение. Според единствените данни за пазара - тези на мониторинговата компания Be Media Consultant, през миналата година компаниите са инвестирали с 12.6% повече в реклама, отколкото през 2011 г. Основният двигател на пазара продължават да са телекомуникациите, търговските вериги, фармацевтичният, банковият и автомобилният сектор.

Данните обаче представят брутните бюджети на рекламодателите, които се изчисляват на база официалните тарифи на медиите. От поне три години насам отстъпките, бонусите и бартерите са се превърнали в новата нормалност. В много от случаите това означава, че рекламодателите плащат за реклама по-малко от половината от официално обявените тарифи. Затова и мониторинговите данни могат да послужат по-скоро като сравнителна карта на рекламодателите, отколкото като точен измерител на обема на пазара, който вероятно остава на същите ниски нива.

Отличниците

Според официалните данни на Be Media Consultant списъкът с компаниите, които инвестират най-много в реклама през 2012 г., е останал почти непроменен спрямо предходната година. Новите компании в Топ 50 са едва пет - Italfood, "Престиж", "Форум Филм България", SG Експресбанк и Alpha Bank, като всички са били сред стоте най-големи рекламодатели и през 2011 г. Топ 50 през 2012 г. отбелязва по-значителен ръст от средния за пазара - почти 20%. "Няма големи промени при топ рекламодателите, при повечето от тях дори се наблюдава ръст в брутните бюджети. Намаление има при по-малките рекламодатели", обяснява ситуацията Румен Петков, който е глобален медия планьор във "Фикосота Синтез". 

Най-внушително е увеличението на рекламното присъствие в телевизия и преса на компании като Ferrero (+176%), "Форум Филм България" (+163%), SG Експресбанк (+149%) и Italfood (+128%). Румен Петков коментира, че през миналата година "Фикосота холдинг" (част от който е и Italfood) е вторият най-голям рекламодател в телевизия. Тъй като телевизията има най-голям дял в маркетинг микса на рекламодателите, именно инвестициите в такъв тип реклама определят подредбата  на компаниите. "Политиката ни е да създаваме и подкрепяме брандове дългосрочно, което изисква активна рекламна политика. В момента имаме тв реклама в 22 страни в целия свят", обяснява Петков. След телевизията на второ място компанията инвестира в in-store ("в магазина" - бел.ред.) активности, които са предпочитан маркетингов подход по време на криза, увеличават и присъствието си в интернет. "Все повече използваме нестандартни OOH (out-of-home, или външна реклама - бел. ред.) формати – брандиране на автобуси, кампании в метрото и в моловете", разказва Петков. "Радиото използваме предимно при промоции и други тактически кампании, докато пресата е подходяща за марки като Teo bebe, Pufies, при които се търси качествено облъчване на специфична таргет група", допълва той. 

Сред другите компании със значително по-големи рекламни инвестиции през 2012 г. са "Белла България" (+77%), Chipita (+92%) и "Девин" (+73%). Трите телекома продължават да са най-щедрите рекламодатели, макар че бюджетите им са намалени в сравнение с предходни години. Бързооборотният, фармацевтичният и автомобилният сектор също са сред най-активните на рекламния пазар. Банките, от друга страна, намаляват своето присъствие. Изключение правят кредитните услуги, които са сред най-рекламираните категории през 2012 г. На този фон компаниите сред топ 50, които са намалили рекламното си присъствие през изминалата година, са едва седем. Това са "Lidl България" (-43%), Wrigley's (-28%), Actavis (-30%), Coca Cola (-14%),  Handy (-13), Blizoo (-6%) и UniCredit Bulbank (-2%). 

Нищо розово на хоризонта

Според изпълнителния директор на "Kraft Foods България" Иво Найденов въпреки положителните брутни данни през 2013 г. пазарът ще продължи да се движи по-предпазливо, отколкото индустрията би искала. "Нашите плановете са за стремеж към още по-оптимизирано разпределение на бюджетите, като търсим най-ефективния микс от медии и канали на най-добрите възможни цени", коментира той. Не е тайна обаче, че оптимизация и ефективност са официалните думи за по-малки бюджети. И вероятно зад привидното увеличено рекламно присъствие няма да стоят по-големи приходи на медиите, а по-ниски цени.

Основният двигател на пазара продължават да са телекомуникациите, търговските вериги, фармацевтичният, банковият и автомобилният сектор.

От няколко години рекламният пазар върви на две скорости. Едната - официалната, показва скромен, но стабилен ръст всяка година след големия спад в началото на кризата. В действителност обаче зад фасадата на брутните ръстове в най-добрия случай се крие застой на нетните инвестиции.  И 2012 г. не прави изключение. Според единствените данни за пазара - тези на мониторинговата компания Be Media Consultant, през миналата година компаниите са инвестирали с 12.6% повече в реклама, отколкото през 2011 г. Основният двигател на пазара продължават да са телекомуникациите, търговските вериги, фармацевтичният, банковият и автомобилният сектор.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • superbg

    Само малките деца не знаят (засега) че 90% от рекламите са абсолютни лъжи или нагла манипулация.

  • 2
    superbg avatar :-|
    superbg

    99% от продажбите днес се дължали на манипулация и различни методи на НЛП.
    Рекламите са боклук и когато почнат аз или сменям канала или изгасям за 5-6 минути телевизора.

    Така възпитавам и децата си. Не искам те да бъдат третирани като част от масата "овце" подходящи за лъгане и манипулиране.

  • 3
    motochristo avatar :-|
    motochristo

    Аз си изхвърлих телевизора преди 2 години. Сега гледам само Евронюз и ми е екстра. Рекламите са адски тъпи и могат да идат да се гръмнат тези, които са ги правили, и тези, които се месят в работата на рекламистите, и в последствие плащат за свирепите боклуци, които гледаме и слушаме.

  • 4
    stoiank avatar :-P
    stoiank

    След като най-големия рекламодател в телевизията е поръчител на най-скандалната реклама какво да говорим повече. Между другото идеята на тези големи отстъпки е да може да се дават и достатъчно големи подкупи. Не случайно министерства са поръчители на реклами за милиони левове. И когато се прави одит, той естествено се одитира по публичната цена, при отстъпки от 60-70%, които може да се изклатят от телевизията чрез подходящите хора, сметката излиза перфектно. Надето Михайлова имаше култова реплика, но други хора успешно я приложиха.

  • 5
    stoiank avatar :-(
    stoiank

    Извинявам се на най-големия рекламодател, всъщност Фикосота е втория по големина рекламодател.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK