С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 11 мар 2013, 21:30, 7475 прочитания

Положителната фасада на рекламния пазар

Брутният ръст на маркетинговите инвестиции през 2012 г. е 12.6%

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Основният двигател на пазара продължават да са телекомуникациите, търговските вериги, фармацевтичният, банковият и автомобилният сектор.
От няколко години рекламният пазар върви на две скорости. Едната - официалната, показва скромен, но стабилен ръст всяка година след големия спад в началото на кризата. В действителност обаче зад фасадата на брутните ръстове в най-добрия случай се крие застой на нетните инвестиции.  И 2012 г. не прави изключение. Според единствените данни за пазара - тези на мониторинговата компания Be Media Consultant, през миналата година компаниите са инвестирали с 12.6% повече в реклама, отколкото през 2011 г. Основният двигател на пазара продължават да са телекомуникациите, търговските вериги, фармацевтичният, банковият и автомобилният сектор.

Данните обаче представят брутните бюджети на рекламодателите, които се изчисляват на база официалните тарифи на медиите. От поне три години насам отстъпките, бонусите и бартерите са се превърнали в новата нормалност. В много от случаите това означава, че рекламодателите плащат за реклама по-малко от половината от официално обявените тарифи. Затова и мониторинговите данни могат да послужат по-скоро като сравнителна карта на рекламодателите, отколкото като точен измерител на обема на пазара, който вероятно остава на същите ниски нива.


Отличниците

Според официалните данни на Be Media Consultant списъкът с компаниите, които инвестират най-много в реклама през 2012 г., е останал почти непроменен спрямо предходната година. Новите компании в Топ 50 са едва пет - Italfood, "Престиж", "Форум Филм България", SG Експресбанк и Alpha Bank, като всички са били сред стоте най-големи рекламодатели и през 2011 г. Топ 50 през 2012 г. отбелязва по-значителен ръст от средния за пазара - почти 20%. "Няма големи промени при топ рекламодателите, при повечето от тях дори се наблюдава ръст в брутните бюджети. Намаление има при по-малките рекламодатели", обяснява ситуацията Румен Петков, който е глобален медия планьор във "Фикосота Синтез". 

Най-внушително е увеличението на рекламното присъствие в телевизия и преса на компании като Ferrero (+176%), "Форум Филм България" (+163%), SG Експресбанк (+149%) и Italfood (+128%). Румен Петков коментира, че през миналата година "Фикосота холдинг" (част от който е и Italfood) е вторият най-голям рекламодател в телевизия. Тъй като телевизията има най-голям дял в маркетинг микса на рекламодателите, именно инвестициите в такъв тип реклама определят подредбата  на компаниите. "Политиката ни е да създаваме и подкрепяме брандове дългосрочно, което изисква активна рекламна политика. В момента имаме тв реклама в 22 страни в целия свят", обяснява Петков. След телевизията на второ място компанията инвестира в in-store ("в магазина" - бел.ред.) активности, които са предпочитан маркетингов подход по време на криза, увеличават и присъствието си в интернет. "Все повече използваме нестандартни OOH (out-of-home, или външна реклама - бел. ред.) формати – брандиране на автобуси, кампании в метрото и в моловете", разказва Петков. "Радиото използваме предимно при промоции и други тактически кампании, докато пресата е подходяща за марки като Teo bebe, Pufies, при които се търси качествено облъчване на специфична таргет група", допълва той. 



Сред другите компании със значително по-големи рекламни инвестиции през 2012 г. са "Белла България" (+77%), Chipita (+92%) и "Девин" (+73%). Трите телекома продължават да са най-щедрите рекламодатели, макар че бюджетите им са намалени в сравнение с предходни години. Бързооборотният, фармацевтичният и автомобилният сектор също са сред най-активните на рекламния пазар. Банките, от друга страна, намаляват своето присъствие. Изключение правят кредитните услуги, които са сред най-рекламираните категории през 2012 г. На този фон компаниите сред топ 50, които са намалили рекламното си присъствие през изминалата година, са едва седем. Това са "Lidl България" (-43%), Wrigley's (-28%), Actavis (-30%), Coca Cola (-14%),  Handy (-13), Blizoo (-6%) и UniCredit Bulbank (-2%). 

Нищо розово на хоризонта

Според изпълнителния директор на "Kraft Foods България" Иво Найденов въпреки положителните брутни данни през 2013 г. пазарът ще продължи да се движи по-предпазливо, отколкото индустрията би искала. "Нашите плановете са за стремеж към още по-оптимизирано разпределение на бюджетите, като търсим най-ефективния микс от медии и канали на най-добрите възможни цени", коментира той. Не е тайна обаче, че оптимизация и ефективност са официалните думи за по-малки бюджети. И вероятно зад привидното увеличено рекламно присъствие няма да стоят по-големи приходи на медиите, а по-ниски цени.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга

През Goldies media group двете компании ще работят върху създаването на видеопродукции

14 ное 2019, 1662 прочитания

ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer

Според комисията новата структура на компанията няма да доведе до промени на пазара

13 ное 2019, 1282 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Страна като слънце

Образът на България в чуждестранните медии се разминава с този, който ни се иска да продаваме. Важно е какви ще са последствията

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10