С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 11 мар 2013, 21:30, 7473 прочитания

Положителната фасада на рекламния пазар

Брутният ръст на маркетинговите инвестиции през 2012 г. е 12.6%

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Основният двигател на пазара продължават да са телекомуникациите, търговските вериги, фармацевтичният, банковият и автомобилният сектор.
От няколко години рекламният пазар върви на две скорости. Едната - официалната, показва скромен, но стабилен ръст всяка година след големия спад в началото на кризата. В действителност обаче зад фасадата на брутните ръстове в най-добрия случай се крие застой на нетните инвестиции.  И 2012 г. не прави изключение. Според единствените данни за пазара - тези на мониторинговата компания Be Media Consultant, през миналата година компаниите са инвестирали с 12.6% повече в реклама, отколкото през 2011 г. Основният двигател на пазара продължават да са телекомуникациите, търговските вериги, фармацевтичният, банковият и автомобилният сектор.

Данните обаче представят брутните бюджети на рекламодателите, които се изчисляват на база официалните тарифи на медиите. От поне три години насам отстъпките, бонусите и бартерите са се превърнали в новата нормалност. В много от случаите това означава, че рекламодателите плащат за реклама по-малко от половината от официално обявените тарифи. Затова и мониторинговите данни могат да послужат по-скоро като сравнителна карта на рекламодателите, отколкото като точен измерител на обема на пазара, който вероятно остава на същите ниски нива.


Отличниците

Според официалните данни на Be Media Consultant списъкът с компаниите, които инвестират най-много в реклама през 2012 г., е останал почти непроменен спрямо предходната година. Новите компании в Топ 50 са едва пет - Italfood, "Престиж", "Форум Филм България", SG Експресбанк и Alpha Bank, като всички са били сред стоте най-големи рекламодатели и през 2011 г. Топ 50 през 2012 г. отбелязва по-значителен ръст от средния за пазара - почти 20%. "Няма големи промени при топ рекламодателите, при повечето от тях дори се наблюдава ръст в брутните бюджети. Намаление има при по-малките рекламодатели", обяснява ситуацията Румен Петков, който е глобален медия планьор във "Фикосота Синтез". 

Най-внушително е увеличението на рекламното присъствие в телевизия и преса на компании като Ferrero (+176%), "Форум Филм България" (+163%), SG Експресбанк (+149%) и Italfood (+128%). Румен Петков коментира, че през миналата година "Фикосота холдинг" (част от който е и Italfood) е вторият най-голям рекламодател в телевизия. Тъй като телевизията има най-голям дял в маркетинг микса на рекламодателите, именно инвестициите в такъв тип реклама определят подредбата  на компаниите. "Политиката ни е да създаваме и подкрепяме брандове дългосрочно, което изисква активна рекламна политика. В момента имаме тв реклама в 22 страни в целия свят", обяснява Петков. След телевизията на второ място компанията инвестира в in-store ("в магазина" - бел.ред.) активности, които са предпочитан маркетингов подход по време на криза, увеличават и присъствието си в интернет. "Все повече използваме нестандартни OOH (out-of-home, или външна реклама - бел. ред.) формати – брандиране на автобуси, кампании в метрото и в моловете", разказва Петков. "Радиото използваме предимно при промоции и други тактически кампании, докато пресата е подходяща за марки като Teo bebe, Pufies, при които се търси качествено облъчване на специфична таргет група", допълва той. 



Сред другите компании със значително по-големи рекламни инвестиции през 2012 г. са "Белла България" (+77%), Chipita (+92%) и "Девин" (+73%). Трите телекома продължават да са най-щедрите рекламодатели, макар че бюджетите им са намалени в сравнение с предходни години. Бързооборотният, фармацевтичният и автомобилният сектор също са сред най-активните на рекламния пазар. Банките, от друга страна, намаляват своето присъствие. Изключение правят кредитните услуги, които са сред най-рекламираните категории през 2012 г. На този фон компаниите сред топ 50, които са намалили рекламното си присъствие през изминалата година, са едва седем. Това са "Lidl България" (-43%), Wrigley's (-28%), Actavis (-30%), Coca Cola (-14%),  Handy (-13), Blizoo (-6%) и UniCredit Bulbank (-2%). 

Нищо розово на хоризонта

Според изпълнителния директор на "Kraft Foods България" Иво Найденов въпреки положителните брутни данни през 2013 г. пазарът ще продължи да се движи по-предпазливо, отколкото индустрията би искала. "Нашите плановете са за стремеж към още по-оптимизирано разпределение на бюджетите, като търсим най-ефективния микс от медии и канали на най-добрите възможни цени", коментира той. Не е тайна обаче, че оптимизация и ефективност са официалните думи за по-малки бюджети. И вероятно зад привидното увеличено рекламно присъствие няма да стоят по-големи приходи на медиите, а по-ниски цени.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (12 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (12 ноември)

Местните избори 2019 - с най-евтина кампания в медиите; guts&brainsDDB спечелиха две награди в конкурса "Effie Унгария"; Кои са финалистите в "Effie България" 2019 г.; Discovery иска да създаде собствена стрийминг платформа, Новата кампания на WSJ и др.

12 ное 2019, 665 прочитания

Дефицитът на БНТ вече е 71 млн. лв 4 Дефицитът на БНТ вече е 71 млн. лв

Депутатите смятат да вдигнат леко бюджета на телевизията за 2020 г. до 70 млн. лв., а за БНР - до 47.44 млн. лв.

9 ное 2019, 2598 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Страна като слънце

Образът на България в чуждестранните медии се разминава с този, който ни се иска да продаваме. Важно е какви ще са последствията

Още от Капитал
Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10