С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 5 апр 2013, 13:16, 17798 прочитания

Кръгът на Saatchi

Първата практическа академия по реклама тръгва с амбицията да е липсващата брънка между образованието и опита

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Тристеп е танцова стъпка, която изглежда така." Младо момиче скача от високия стол зад бара и се втурва да показва. Докато го прави, то обяснява защо екипът от обучаващи се акаунт мениджър, копирайтър и дизайнер е избрал да се нарече именно "Тристеп". "Много сме различни, но заедно имаме много енергия," продължава момичето.

Само час и половина е изминал от началото на първата лекция, посветена на структурата, ролята и процесите в една рекламна агенция. За това време обаче шестимата участници са минали през конферентната зала, бара (които всъщност са разделени само от стъклена стена) и са стигнали чак до дансинга.


Горе-долу така изглеждаше началото на Saatchi Circle - първото практическо обучение по реклама. Инициативата, която стартира тази седмица, е на рекламна агенция Saatchi&Saatchi и се опитва да доближи младите хора до света на рекламата, както и да улесни рекламния бизнес при откриването на най-подготвените кадри.

Програмата в два параграфа

Накратко казано, учебният план на рекламната академия изглежда така: един месец лекции по два пъти седмично и един конкретен маркетинг казус, който участниците трябва да решат за две седмици. В рамките на март всеки желаещ можеше да кандидатства за участие в академията чрез Facebook приложение на  страницата на Saatchi&Saatchi. През април ще се проведат лекции, посветени на това как се създават стратегически кампании, на отношенията с клиентите, на генерирането и реализирането на идеи и на презентирането. След като тази част приключи, участниците ще трябва да работят по бриф на KFC - България, в рамките на две седмици, да представят своите предложения пред клиента и да получат от него реална оценка за свършената работа. За участие в Saatchi Circle първоначално кандидатстват близо 300 души. Три кръга по-късно остават шестима - по двама акаунт мениджъри, копирайтъри и дизайнери.



"Клиент от Китай идва, показва им плода помело, позволява им да опитат и им дава задача да измислят концепция как да го представят в България. Акаунт мениджърът трябва да се върне и да брифира своя екип. Само че клиентът не е оставил нито една бройка помело, няма дори и снимка", разказва изпълнителният директор на Saatchi&Saatchi Милин Джалалиев, по повод един от примерните казуси, с които кандидатите е трябвало да се сблъскат. От агенцията са използвали тази задача, за да изберат кои кандидати за акаунт мениджъри да поканят в Saatchi Circle. Копирайтърите пък е трябвало да измислят бранд за кибрит и да формулират послание, а дизайнерите - да подредят няколко визуални елемента и текст.  

Мотивацията зад проекта

"Картинката на билборд е само върха на айсберга. Истинските усилия, авантюрата е много стъпки преди това, а целият този път остава скрит за хората извън индустрията", разказва Владимир Цонков, който е творчески директор в Saatchi&Saatchi. Това е една причините агенцията да създаде практическата академия - няма как да разбереш процесите в рекламния бранш, ако не си част от малката група рекламисти. "Дори и тези, които се интересуват и са се захванали да го учат, учат по учебник, без да могат да го вкусят," казва още Цонков.

Междувременно абревиатурата PR се е превърнал в мръсна дума, а рекламата е на границата да попадне в тази графа, допълва Милин Джалалиев. "Визиите, които ни заобикалят, са направени от някой, който просто владее Photoshop и ги е направил - няма концептуално мислене, няма копирайтинг, няма стратегия", откровен е той. Заради своята капсулираност и това, че през последните години непрофесионалните примери правят по-голямо впечатлените, рекламната индустрията е загубила част блясъка си и вече не е толкова голяма притегателна сила за новите таланти.

В Saatchi&Saatchi (както и в много други агенции) целогодишно текат стажове. От една страна, те дават  възможност на млади хора да пробият в рекламния бранш, но от друга, очертават някои притеснителни трендове сред кандидатите. "Често се случва да дойдат хора с идеята да изкарат стаж, но дотам - някъде да може да се развее някакъв документ", разказва Цонков. Според него пропуските в познанията дори на най-мотивираните стажанти понякога са огромни. "Обикновено стажът не е толкова пълноценен, защото агенцията трябва да обръща твърде много внимание на въпросния стажант, за да може да изкара от него някакво полезно действие", обяснява Цонков. 

Така се ражда идеята за Saatchi Circle. Практическата академия ще се опита да се бори именно с този по-тежък проблем. Липсата на адекватно образование по реклама е хронична "болест" за индустрията. "В първи курс учихме нещо за реклама, но сега ще разберем колко смисъл е имало", пък обобщава разминаването между образование и практика една от участничките в Saatchi Circle, която е студент по "Връзки с обществеността".

Инициативата на рекламната агенция получи подкрепата на УНСС и Нов български университет и бе представена пред студенти от двата ВУЗ-а. Не толкова радушен обаче е приемът в Националната художествена академия, която не разрешава презентация пред нейните възпитаници.

Важно е да се отбележи също така, че новото начинание на Saatchi&Saatchi не е стаж и не гарантира работно място дори след успешно завършване. "Идеята е да подготвим хора, които, стъпвайки в агенцията, да могат да заиграят пинг-понг с нея", разказва Цонков. Амбицията на агенцията стига дотам, че обучените от тях хора трябва да накарат всеки да се замисли за позицията си, когато те постъпят на работа. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 31 август

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 август) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 август)

Българската реклама в чужбина; Google обновява снимките от български градове; CBS и Viacom се обединяват

20 авг 2019, 740 прочитания

Българската реклама в чужбина 1 Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

16 авг 2019, 2293 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Рекламно напрежение

Асоциацията на рекламодателите и рекламните агенции сезираха КЗК за фиксирани цени в закона за авторското право

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА