Кръгът на Saatchi

Обучението в Saatchi Circle е безплатно. За първото издание на академията са кандидатствали близо 300 души, а одобрените са шест.

Кръгът на Saatchi

Първата практическа академия по реклама тръгва с амбицията да е липсващата брънка между образованието и опита

Мария Манолова
20101 прочитания

Обучението в Saatchi Circle е безплатно. За първото издание на академията са кандидатствали близо 300 души, а одобрените са шест.

© Цветелина Белутова


"Тристеп е танцова стъпка, която изглежда така." Младо момиче скача от високия стол зад бара и се втурва да показва. Докато го прави, то обяснява защо екипът от обучаващи се акаунт мениджър, копирайтър и дизайнер е избрал да се нарече именно "Тристеп". "Много сме различни, но заедно имаме много енергия," продължава момичето.

Само час и половина е изминал от началото на първата лекция, посветена на структурата, ролята и процесите в една рекламна агенция. За това време обаче шестимата участници са минали през конферентната зала, бара (които всъщност са разделени само от стъклена стена) и са стигнали чак до дансинга.

Горе-долу така изглеждаше началото на Saatchi Circle - първото практическо обучение по реклама. Инициативата, която стартира тази седмица, е на рекламна агенция Saatchi&Saatchi и се опитва да доближи младите хора до света на рекламата, както и да улесни рекламния бизнес при откриването на най-подготвените кадри.

Програмата в два параграфа

Накратко казано, учебният план на рекламната академия изглежда така: един месец лекции по два пъти седмично и един конкретен маркетинг казус, който участниците трябва да решат за две седмици. В рамките на март всеки желаещ можеше да кандидатства за участие в академията чрез Facebook приложение на  страницата на Saatchi&Saatchi. През април ще се проведат лекции, посветени на това как се създават стратегически кампании, на отношенията с клиентите, на генерирането и реализирането на идеи и на презентирането. След като тази част приключи, участниците ще трябва да работят по бриф на KFC - България, в рамките на две седмици, да представят своите предложения пред клиента и да получат от него реална оценка за свършената работа. За участие в Saatchi Circle първоначално кандидатстват близо 300 души. Три кръга по-късно остават шестима - по двама акаунт мениджъри, копирайтъри и дизайнери.

"Клиент от Китай идва, показва им плода помело, позволява им да опитат и им дава задача да измислят концепция как да го представят в България. Акаунт мениджърът трябва да се върне и да брифира своя екип. Само че клиентът не е оставил нито една бройка помело, няма дори и снимка", разказва изпълнителният директор на Saatchi&Saatchi Милин Джалалиев, по повод един от примерните казуси, с които кандидатите е трябвало да се сблъскат. От агенцията са използвали тази задача, за да изберат кои кандидати за акаунт мениджъри да поканят в Saatchi Circle. Копирайтърите пък е трябвало да измислят бранд за кибрит и да формулират послание, а дизайнерите - да подредят няколко визуални елемента и текст.  

Мотивацията зад проекта

"Картинката на билборд е само върха на айсберга. Истинските усилия, авантюрата е много стъпки преди това, а целият този път остава скрит за хората извън индустрията", разказва Владимир Цонков, който е творчески директор в Saatchi&Saatchi. Това е една причините агенцията да създаде практическата академия - няма как да разбереш процесите в рекламния бранш, ако не си част от малката група рекламисти. "Дори и тези, които се интересуват и са се захванали да го учат, учат по учебник, без да могат да го вкусят," казва още Цонков.

Междувременно абревиатурата PR се е превърнал в мръсна дума, а рекламата е на границата да попадне в тази графа, допълва Милин Джалалиев. "Визиите, които ни заобикалят, са направени от някой, който просто владее Photoshop и ги е направил - няма концептуално мислене, няма копирайтинг, няма стратегия", откровен е той. Заради своята капсулираност и това, че през последните години непрофесионалните примери правят по-голямо впечатлените, рекламната индустрията е загубила част блясъка си и вече не е толкова голяма притегателна сила за новите таланти.

В Saatchi&Saatchi (както и в много други агенции) целогодишно текат стажове. От една страна, те дават  възможност на млади хора да пробият в рекламния бранш, но от друга, очертават някои притеснителни трендове сред кандидатите. "Често се случва да дойдат хора с идеята да изкарат стаж, но дотам - някъде да може да се развее някакъв документ", разказва Цонков. Според него пропуските в познанията дори на най-мотивираните стажанти понякога са огромни. "Обикновено стажът не е толкова пълноценен, защото агенцията трябва да обръща твърде много внимание на въпросния стажант, за да може да изкара от него някакво полезно действие", обяснява Цонков. 

Така се ражда идеята за Saatchi Circle. Практическата академия ще се опита да се бори именно с този по-тежък проблем. Липсата на адекватно образование по реклама е хронична "болест" за индустрията. "В първи курс учихме нещо за реклама, но сега ще разберем колко смисъл е имало", пък обобщава разминаването между образование и практика една от участничките в Saatchi Circle, която е студент по "Връзки с обществеността".

Инициативата на рекламната агенция получи подкрепата на УНСС и Нов български университет и бе представена пред студенти от двата ВУЗ-а. Не толкова радушен обаче е приемът в Националната художествена академия, която не разрешава презентация пред нейните възпитаници.

Важно е да се отбележи също така, че новото начинание на Saatchi&Saatchi не е стаж и не гарантира работно място дори след успешно завършване. "Идеята е да подготвим хора, които, стъпвайки в агенцията, да могат да заиграят пинг-понг с нея", разказва Цонков. Амбицията на агенцията стига дотам, че обучените от тях хора трябва да накарат всеки да се замисли за позицията си, когато те постъпят на работа. 

Реклама 101 

Участниците в първото издание на Saatchi Circle са интересен микс от хора - има практикуващ счетоводител, начинаещ рапър, студенти по графичен дизайн, печат и комуникации и връзки с обществеността. "Не сме търсили класическата формула "учи реклама и има опит от агенция", разказва Джалалиев. И дава пример с екипа на рекламната агенция, където има всичко: от химици до географи. Едва шестима от 27-те служители са се занимавали с реклама, преди да започнат работа тук.

"Рекламният бизнес е този, в който от днес за утре можеш да направиш нещо "уау" и хората да говорят за теб. Ако си счетоводител, това няма как да стане", споделя в първата лекция Милин Джалалиев. И продължава с изискванията за това как се прави добра реклама: "Мирогледът ти трябва да е много отворен и постоянно да го захранваш с нови знания, да си много любопитен." За да си добър в работата, трябва да имаш нетрадиционно мислене, да виждаш няколко стъпки напред и да умееш да хванеш правилния момент. Трябва да познаваш в детайли потребителя, защото ти се налага да стигнеш до сърцето му по много различни начини, за да му продадеш различни продукти.

"Когато минаваш по улицата, трябва да вникваш в хората, а не просто да ги подминаваш. Когато отиваш в метрото, не трябва да си забиваш слушалките и да си ровиш в телефона, а да наблюдаваш, да попиваш, да те вълнува какви са проблемите на околните, какво ги разсмива", споделя Джалалиев по повод качествата, които трябва да притежава всеки, който иска да се занимава с реклама. "Когато отидеш в офиса, тези наблюдения ще ти помогнат да създадеш реклама за шоколад", допълва той. И обобщава, че целта на агенцията е да ражда големи идеи - такива, които вдъхновяват хората и променят средата. Най-страшното според него пък е да заседнеш в комфортна зона и да спреш да любопитстваш.  

Промяна на малки хапки

Saatchi Circle ще се случва по два пъти годишно - всяка пролет и есен. Единствените разходи на агенцията са свързани с отпечатването на материалите за обучението, останалото е инвестиция на време и усилия от страна на персонала й. "Това е дългосрочна инвестиция, която променя средата, не очакваме бърза възвръщаемост в числа", коментира Владимир Цонков. И допълва, че за това обучение агенцията прави селекция, която ще помага на всички в бранша, когато преминалите обучението си търсят работа.  

"Когато изкарат Saatchi академията, те завършват с реална задача, която е оценена. Ще я има и качена онлайн, така че всеки, който иска да наеме конкретния човек, ще може да види заданието, как той се е справил с него, как сме го оценили", разказва още Цонков. Крайната цел на Saatchi Circle е да разбие омагьосания кръг: кандидати за работа, които нямат опит и агенции, които се оплакват от липса на квалифицирани кадри. 

"Тристеп е танцова стъпка, която изглежда така." Младо момиче скача от високия стол зад бара и се втурва да показва. Докато го прави, то обяснява защо екипът от обучаващи се акаунт мениджър, копирайтър и дизайнер е избрал да се нарече именно "Тристеп". "Много сме различни, но заедно имаме много енергия," продължава момичето.

Само час и половина е изминал от началото на първата лекция, посветена на структурата, ролята и процесите в една рекламна агенция. За това време обаче шестимата участници са минали през конферентната зала, бара (които всъщност са разделени само от стъклена стена) и са стигнали чак до дансинга.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


5 коментара
  • 1
    patchev avatar :-|
    HXP

    Дано и други компании се поучат от инициативата и организират собствени подобни!

  • 2
    milamberian avatar :-|
    Петър Бояджиев

    Инвестиция, която ще им коства много и няма да им се отплати в цифри, но е адски смислена въпреки това. Браво!
    А до младите "рапъри и счетоводители"- в добри ръце са, дано излезнат от кръга.

  • 3
    kristianb avatar :-|
    kristianb

    Когато образованието не дава ще трябва фирмите да си подготвят кадрите. Жалко, но факт.

    Другото жалко е, че освен за фирмите на Неделчев не пишете за нищо друго. Като почнем от логото на туризма, минем през дигиталната агенция на Сачи и свършим с това. Явно няма други агенции в България?!

  • 4
    sabinap avatar :-P
    Събина

    До коментар [#3] от "kristianb":

    Не си прав, и ДДБ присъстват редовно, особено около Кунева. :)

  • 5
    kristianb avatar :-|
    kristianb

    До коментар [#4] от "Събина":

    Погледнете списъка на Медиа и Реклама и кажете какво виждате :)
    Не отричам за ДДБ, но са много далече от Неделчевите фирми.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал