Рекламно напрежение
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рекламно напрежение

Shutterstock

Рекламно напрежение

Асоциацията на рекламодателите и рекламните агенции сезираха КЗК за фиксирани цени в закона за авторското право

Весислава АНТОНОВА
7024 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Изграждането на популярни екранни образи дава храна не само на шоу бизнеса, телевизиите и светските издания, а и на рекламодателите. Освен в "Стъклен дом" или в "Под прикритие", "Комиците" и "Господари на ефира" актьорите се усмихват и по време на рекламните паузи в клиповете на вериги за бързо хранене, банки, автомобилни компании и др. Всичко това обаче си има цена. Участието на популярните от екрана лица изглежда лесно и логично, но може да поражда и заплетени казуси, преминаващи през регламента на закона.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува производство по сигнал на Българската асоциация на рекламодателите (БАР) и Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Те смятат, че законът не може да определя фиксирани или минимални цени за предоставяне на авторски права, които се ползват в рекламите, защото това условие ще ограничи конкуренцията между рекламодателите и между комуникационните агенции.

Според твърдението на БАР и БАКА излиза, че в Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) и в този за защита на авторските и сродни права (ЗЗАСП) има противоречие. От една страна, законът, защитаващ авторите, позволява да се определя праг на цената, при която даден екранен герой участва в определен клип, от друга обаче, ЗЗК забранява прагове, тъй като подобна практика може да доведе до картелни споразумения. Никой от играчите на пазара не успя да обясни как се е стигнало до това.

Правото на актьора

Чрез професионалните организации актьорите имат право да определят минимални цени, на които би могло да се преизлъчват клиповете с тяхно участие. Ако известно от телевизионния ефир лице бъде наето да участва в рекламен клип, който по договор ще се излъчва два месеца за 2000 лв. например, то за всяко следващо излъчване извън този период следва да се сключи нов договор (т.нар. договор за повторно излъчване). Следващият договор не може да пада под определен ценови праг, определян от дружеството, което защитава правата на актьорите - "Артистаутор". В закона за авторското право е записано, че организациите за колективно управление на авторски права събират възнаграждения в размери, които са предложени от самите тях и след това са утвърдени със заповед на министъра на културата.

Много често обаче правата на актьорите се държат от продуцентски компании и дори от телевизиите, които определят при какви условия и цени техните лица/актьори да участват в дадена рекламна кампания/клип. Продуцентите коментират, че преди да предложат цена към клиента, винаги я съгласуват със съответния актьор, като взимат предвид комуникационните канали, периода и дължината на кампанията и т.н.

А рекламодателите

При изработване на реклама, в която участват актьори, възнаграждението за предоставяне на авторските права оформя значителна част от общата цена, обясняват рекламодателите. Когато се адаптира чужд клип и се дублира на български език от местен актьор например на него му се плаща до 30% от цената за изработка на рекламното видео, пише в сигнала. Освен това голяма част от рекламите на нашия пазар не са местно, а чуждо производство, и се налага те да бъдат дублирани от актьори.

В рекламния бранш обаче настояват да се направи разлика, когато актьорът се снима във филм, рекламен клип или просто го дублира, защото, ако такава няма,  както е сега, излиза, че актьорите могат да вземат големи суми просто за един дублаж на рекламен клип. За да избегнат този законов недостатък, има рекламодатели, които искат от актьорите да подпишат декларация, че се отказват от този процент.

От асоциациите на рекламодателите и на комуникационните агенции са поискали от КЗК да се произнесе дали текстовете в закона за авторското право съответстват на правилата за конкуренцията. Според някои от рекламодателите различните артисти имат различна популярност и затова пазарът трябва да определя тарифите, а не административна разпоредба. Важно е и да има разумни хонорари за участие в рекламни клипове, защото в противен случай ще сме принудени да гледаме адаптирани дублирани реклами, което не е добре нито за българските рекламни агенции, нито за потребителите, които ще са лишени от клипове, предназначени специално за тях.

Изграждането на популярни екранни образи дава храна не само на шоу бизнеса, телевизиите и светските издания, а и на рекламодателите. Освен в "Стъклен дом" или в "Под прикритие", "Комиците" и "Господари на ефира" актьорите се усмихват и по време на рекламните паузи в клиповете на вериги за бързо хранене, банки, автомобилни компании и др. Всичко това обаче си има цена. Участието на популярните от екрана лица изглежда лесно и логично, но може да поражда и заплетени казуси, преминаващи през регламента на закона.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува производство по сигнал на Българската асоциация на рекламодателите (БАР) и Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Те смятат, че законът не може да определя фиксирани или минимални цени за предоставяне на авторски права, които се ползват в рекламите, защото това условие ще ограничи конкуренцията между рекламодателите и между комуникационните агенции.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK