С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 8 апр 2013, 18:43, 6629 прочитания

Рекламно напрежение

Асоциацията на рекламодателите и рекламните агенции сезираха КЗК за фиксирани цени в закона за авторското право

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Изграждането на популярни екранни образи дава храна не само на шоу бизнеса, телевизиите и светските издания, а и на рекламодателите. Освен в "Стъклен дом" или в "Под прикритие", "Комиците" и "Господари на ефира" актьорите се усмихват и по време на рекламните паузи в клиповете на вериги за бързо хранене, банки, автомобилни компании и др. Всичко това обаче си има цена. Участието на популярните от екрана лица изглежда лесно и логично, но може да поражда и заплетени казуси, преминаващи през регламента на закона.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува производство по сигнал на Българската асоциация на рекламодателите (БАР) и Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Те смятат, че законът не може да определя фиксирани или минимални цени за предоставяне на авторски права, които се ползват в рекламите, защото това условие ще ограничи конкуренцията между рекламодателите и между комуникационните агенции.


Според твърдението на БАР и БАКА излиза, че в Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) и в този за защита на авторските и сродни права (ЗЗАСП) има противоречие. От една страна, законът, защитаващ авторите, позволява да се определя праг на цената, при която даден екранен герой участва в определен клип, от друга обаче, ЗЗК забранява прагове, тъй като подобна практика може да доведе до картелни споразумения. Никой от играчите на пазара не успя да обясни как се е стигнало до това.

Правото на актьора

Чрез професионалните организации актьорите имат право да определят минимални цени, на които би могло да се преизлъчват клиповете с тяхно участие. Ако известно от телевизионния ефир лице бъде наето да участва в рекламен клип, който по договор ще се излъчва два месеца за 2000 лв. например, то за всяко следващо излъчване извън този период следва да се сключи нов договор (т.нар. договор за повторно излъчване). Следващият договор не може да пада под определен ценови праг, определян от дружеството, което защитава правата на актьорите - "Артистаутор". В закона за авторското право е записано, че организациите за колективно управление на авторски права събират възнаграждения в размери, които са предложени от самите тях и след това са утвърдени със заповед на министъра на културата.



Много често обаче правата на актьорите се държат от продуцентски компании и дори от телевизиите, които определят при какви условия и цени техните лица/актьори да участват в дадена рекламна кампания/клип. Продуцентите коментират, че преди да предложат цена към клиента, винаги я съгласуват със съответния актьор, като взимат предвид комуникационните канали, периода и дължината на кампанията и т.н.

А рекламодателите


При изработване на реклама, в която участват актьори, възнаграждението за предоставяне на авторските права оформя значителна част от общата цена, обясняват рекламодателите. Когато се адаптира чужд клип и се дублира на български език от местен актьор например на него му се плаща до 30% от цената за изработка на рекламното видео, пише в сигнала. Освен това голяма част от рекламите на нашия пазар не са местно, а чуждо производство, и се налага те да бъдат дублирани от актьори.

В рекламния бранш обаче настояват да се направи разлика, когато актьорът се снима във филм, рекламен клип или просто го дублира, защото, ако такава няма,  както е сега, излиза, че актьорите могат да вземат големи суми просто за един дублаж на рекламен клип. За да избегнат този законов недостатък, има рекламодатели, които искат от актьорите да подпишат декларация, че се отказват от този процент.

От асоциациите на рекламодателите и на комуникационните агенции са поискали от КЗК да се произнесе дали текстовете в закона за авторското право съответстват на правилата за конкуренцията. Според някои от рекламодателите различните артисти имат различна популярност и затова пазарът трябва да определя тарифите, а не административна разпоредба. Важно е и да има разумни хонорари за участие в рекламни клипове, защото в противен случай ще сме принудени да гледаме адаптирани дублирани реклами, което не е добре нито за българските рекламни агенции, нито за потребителите, които ще са лишени от клипове, предназначени специално за тях.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 ноември)

Новата кампания на БФС - равенство във футбола и обединение срещу дискриминацията; Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга; Браншови организации с инициатива за подобряване и развитие на дигиталната среда в България; Коледният дух в рекламата на John Lewis и др.

19 ное 2019, 614 прочитания

Защо телевизиите не разказват бизнес истории 5 Защо телевизиите не разказват бизнес истории

Ситуацията може да се промени чрез промени в Закона за радиото и телевизията

18 ное 2019, 4338 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Трикът на дубльора

Рекламната индустрия атакува актьорската гилдия заради фиксиране на цени по Закона за авторското право

Още от Капитал
Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10