Дават ги по телевизора

Компаниите са дали с 14% повече за тв реклама в началото на 2013 г.

През първото тримесечие на 2013 г. пазарът на телевизионна реклама е пораснал с 14%. Това показват данните на мониторинговата компания Be Media Consultant. Петдесетте най-големи инвеститора на пазара всъщност са увеличили вложенията си с цели 25%, става още ясно от данните. Важно е да се отбележи, че сумите в мониторинга са брутни и се изчисляват на база официалните тарифи за реклама на телевизиите. В общия случай обаче каналите предлагат на големите си клиенти сериозни отстъпки от цените, бонусни излъчвания и бартери. Така на практика данните могат да служат за класиране на компаниите, които инвестират в телевизионна реклама, но не и като точна индикация за техните бюджети. Обемът на пазара, който според Be Media Consultant е 195 млн. лв. за първото тримесечие на 2013 г., вероятно всъщност е с поне 30% по-малък.  

Без размествания

В началото на 2013 г. списъкът с десетте най-големи рекламодателя остава почти непроменен спрямо миналата година. Бързооботорните Procter&Gamble, както и конкурентите Kraft Foods и Nestle продължават да инвестират най-много в тв реклама, макар че са си разменили местата в сравнение със същия период на миналата година. Козметичната компания Beiersdorf (чиито са брандове като Nivea и Eucerin) е единственото ново попълнение в Топ 10, след като е увеличила рекламните си инвестиции с 63% в сравнение с 2012 г.

Държавна тежест на пазара

Другото изключение в Топ 10 е Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), което изобщо не фигурира в класацията на Be Media Consultant за 2012 г. От януари обаче институцията е вложила 4.6 млн. лв. в телевизионна реклама и е осмият най-голям рекламодател в страната. Причината е информационната кампания за цифровизацията, която започна през декември миналата година и по план трябваше да приключи през март. За кампанията държавата отдели 10 млн. лв. от бюджета и ги даде на "Обединение Ти Си Ти Ви" (в което влизат рекламната агенция Archer Ideas и медия шопът "Пиеро 97 МД", зад които стои Красимир Гергов, както и "Сова 5" на Васил Тончев).

Най-щедрите

"Каменица" е компанията, която е увеличила най-много рекламните си инвестиции в сравнение с миналата година. Бюджетът на пивоварната за тв реклама е пораснал с 321% в сравнение с първото тримесечие на 2012 г. По данни на Nielsen брандът държи 19.3% пазара на бира, а преди месец генералният директор на компанията Драган Радивоевич коментира пред "Капитал Daily", че през 2012 г. компанията увеличила продажбите си с 12.8% спрямо 2011 г. Докато в началото на миналата година "Каменица" е била на 48-о място, през тази година е на много по-високата 11-а позиция. Сериозен ръст в бюджетите си отбелязват и дистрибуторът на лекарства без рецепта Sandoz (+171%), Aroma Cosmetics (+93%), веригата магазини Billa (+83%), Coca Cola (+81%), компанията за захарни изделия "Престиж ООД" (+55%) и Natur Product (+45%).

В класацията дебютират с близо двоен бюджет спрямо миналата година и фармацевтичната компания Novartis (с увеличение от 194%) и производителят на кетчуп, лютеница, сосове и консерви "Дерони"  (+193 на сто). "Девин" също отбелязват достатъчен ръст на рекламните инвестиции, за да влязат в Топ 50 на рекламодателите (+162% до 1 млн. лв.). Увеличението се дължи на това, че от няколко месеца компанията налага нов бранд за натурални сокове - Frutelli, а в началото на миналата година е рекламирала единствено минерална вода. Фармацевтичната компания "Брандекс" (+104% до 1 млн. лв.) и Българска пощенска банка (+94% до 1 млн. лв.) също са увеличили значително инвестициите си в тв реклама и вече попадат в Топ 50.

Изпадналите

Сред по-малко активните от обикновено рекламодатели в началото на годината впечатление прави липсата на хранителния гигант Ferrero (който присъства на българския пазар с брандове като Ferrero Rocher, Kinder, Tic-Tac и Nutella). Докато за цялата 2012 г. компанията беше вложила в реклама близо двоен бюджет (+176%) в сравнение с 2011 г., тя изобщо не се появява в класацията за периода януари - март 2013 г. По същото време миналата година Ferrero е била 23-ият най-голям рекламодател с бюджет от 2 млн. лв.  "Загорка" също изпада от Топ 50 - докато миналата година е била на 25-а позиция с инвестиции от 1.9 млн. лв., сега компанията е 109-а с инвестиции от малко под 0.4 млн. лв. Подобен е и случаят с фармацевтичната EU Pharmacia (от 27-о до 98-о място), козметичната Johnson & Johnson (от 30-о до 65-о място), както и цифровият оператор Blizoo (от 32-ро място с 1.3 млн. лв. до 95-о място с 0.4 млн. лв.).

От Топ 50 в началото на годината изпадат и четири банки - Alpha Bank (с 400 хил. лв. по-нисък бюджет в сравнение с миналата година), Първа инвестиционна банка (с 300 хил. лв. съкращение на бюджета за реклама), UniCredit Bulbank (с 600 хил. лв. по-малки инвестиции) и MKB Unionbank (със 748 хил. лв. по-малки вложения).

Още от Капитал