С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 19 апр 2013, 18:28, 9699 прочитания

Неприятната страна на истината

В навечерието на изборите медиите избягват да разграничават ясно журналистическото и платеното съдържание

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Според закона

Условия и цени за медийни услуги
Чл. 138. Доставчиците на медийни услуги с изключение на електронните медии предоставят едни и същи условия и цени на всички регистрирани за участие в изборите партии, коалиции от партии и инициативни комитети, които се обявяват на интернет страницата им не по-късно от 40 дни преди изборния ден и се изпращат незабавно на Сметната палата и на Централната избирателна комисия. Заплащането се извършва предварително.

Обявяване на договорите в интернет
Чл. 138а. Доставчиците на медийни услуги са длъжни да обявяват на интернет страницата си пълното съдържание на договорите, сключени с всички регистрирани за участие в изборите партии, коалиции от партии и инициативни комитети, в срок до три дни от подписването на договора.
 
Споразумението
СЕМ/ЦИК/АБРО
Търговските доставчици на медийни услуги се съгласяват ясно да информират зрителя и да обозначават, когато използват платена форма на предизборната кампания.

Платените форми на отразяване на предизборната кампания са извън времето за търговска реклама. Страните приемат за недопустимо смесването на елементи на търговската реклама с формите на платена предизборна кампания, които представляват форма на "обществено време", в което се гарантира правото на зрителите да направят информиран избор в рамките на широка обществена дискусия. (Цялото споразумение на сайта на АБРО)
Медийното отразяване на предизборната кампания по традиция води двойнствен живот. Публичен и таен. По официални и неофициални тарифи.
 
Например в офертата за медийно отразяване на предизборна кампания", която в. "Стандарт" разпраща на партиите, се предлагат различни видове текстове. Един от тях е журналистически материал в рубриката "Гнездо": "Статията представя семейството на кандидата за депутат, любимите му занимания, хобита и забавления." Друга позиция се казва "Лице": "Статията разказва за живота на кандидата за депутат, за неговия професионален опит, хоби и семейство. В представянето са включени мнения на близки и приятели." Бонус е онлайн отразяването.  

Притиснати от сриналия се рекламен пазар, много медии са готови на всичко, за да гарантират оцеляването си. В същото време смесването на платените публикации с редакционно съдържание беше един от сериозните проблеми още на предишните избори най-вече защото лишава хората от възможност да получат обективна информация и съответно да вземат информирано решение за кого да гласуват.


В опит да се прекрати тази практика в Изборния кодекс бяха вписани някои задължения за партиите и самите медии. Телевизии, вестници, радиостанции и сайтове трябва да публикуват официално тарифите за рекламни материали по време на кампанията, както и договорите, които са сключили с политическите формации. Макар и малка, това е стъпка в правилната посока. Спазването на тези изисквания обаче е лесно за заобикаляне. Към момента някои медии ги изпълняват стриктно, докато други ловко им се изплъзват. Има много телевизии, по които вече се въртят клиповете на партиите и вестници, които публикуват рекламни карета на политици, но все още не са качили на сайтовете си договорите с политическите сили, както законът изисква.

Щрихи от реалността

От две парламентарни централи поясниха, че политическата реклама на сегашните избори е с 50% по-скъпа от официалната тарифа на дадена медия, а PR публикациите - 100%. Не са редки случаите, при които, освен че плащат, партиите сами трябва да си пишат текстовете и дори интервютата. От медиите пък обясняват, че политическите централи сами искат в договора да бъде записано, че PR публикациите няма да се отбелязват. Последното е нарушение на изискване, изрично записано в етичния кодекс на българските медии.



Тук идва и най-големият проблем. Да гледаш клип на даден политик или партия, или пък техни рекламни карета във вестниците е в реда на нещата. Проблемът идва, когато медиите получават пари, за да публикуват съдържание, което не е обозначено като платено. Точно това се случва за пореден път и в тази предизборна кампания.

Съветът за електронни медии (СЕМ) констатира през тази седмица, че в медиите липсва ясно разграничение на безплатните журналистически форми и платените агитационни материали. Няколко дни по-рано между СЕМ, ЦИК и Асоциацията на радио- и телевизионните оператори (АБРО) бе подписано споразумение за отговорно и прозрачно отразяване на предизборната кампания. Радио- и телевизионните оператори се обединиха около правилото, че трябва да има ясно разграничение между платеното съдържание и журналистическото отразяване на събитията преди изборите (виж карето).

СЕМ одобри методика и пакет от програми, които ще бъдат наблюдавани по време на предизборната кампания. След края на кампанията регулаторът ще представи доклад, в който ще отчете спазвано ли е споразумението, подписано от АБРО. 

"В студиата участията не се заплащат. Платените репортажи и интервюта ще бъдат много ясно обозначени в ефир, за да не се заблудят зрителите", коментираха пред "Капитал" от PR отдела на bTV. От медията уточниха, че в момента подписват договори с политическите партии и ще спазят закона, като ги публикуват на сайта си до три дни след като са утвърдени от двете страни. По най-голямата частна телевизия обаче вече се въртят клипове на ДСБ, което означава, че има подписан договор. Същото важи и за "Нова тв", която до редакционното приключване на "Капитал" не беше публикувала договори на сайта си. Причината за това едва ли е някаква злонамереност, а по-скоро непознаване на новата разпоредба.

Медиите, с които се свързахме, се оправдаха, че тази година за разлика от предишни подписването на договорите става по-бавно. И ако преди те са били факт още преди старта на кампанията, сега очевидно такива ще се сключват до самия й край.

Не липсват обаче и положителни примери  както при телевизиите, така и при вестниците. Например вестник "Преса" са публикували на сайта си сключените договори с партии. Oт тях може да се разбере например, че срещу 25 хил. лева ДПС получава правото на едно интервю с член на ръководството й (посочен от движението), 10 бр. отразяване на събития с текст и снимка (по зададен от партията график), материал на половин страница по зададена от ДПС тема и още едно интервю с водач на листа по избор. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Агенции на промяната Агенции на промяната

Кои са най-големите комуникационни компании в България и как се променят през последната година

13 дек 2019, 851 прочитания

Новата разменна валута Новата разменна валута

Комуникационният пазар през годината

13 дек 2019, 951 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Рекламна индустрия на ръба на нервна криза (обновена)

През 2012 г. пазарът се е свил с 1%, а очакваният спад за 2013 г. е три на сто

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10