Битка за радиоефира - II
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Битка за радиоефира - II

Председателят на СЕМ Георги Лозанов и Бочо Кулински (вдясно) след представянето му пред регулатора

Битка за радиоефира - II

Слаб интерес към събеседванията с кандидатите да управляват БНР

Весислава Антонова
5827 прочитания

Председателят на СЕМ Георги Лозанов и Бочо Кулински (вдясно) след представянето му пред регулатора

© Цветелина Белутова


Слаб интерес към събеседванията с претендентите за генерален директор на БНР - това прави впечатление в настоящия конкурс за управлението на националното радио. Днес беше вторият ден от състезанието в, което членовете на Съвета за електронни медии зададоха публично въпроси на следващите четерима претенденти. Остава медийните надзорници утре да се срещнат с последната четворка от общо 12-те кандидат генерални директори, преди да направят своя избор на 23 май.

Вижданията си за обновлението, развитието и модернизирането на БНР днес изложиха Бойчо Кулински, главен редактор в програмната дирекция на националното радио и бивш член на СЕМ; Радослав Янкулов - журналист, в момента водещ на предаване по VTV и PR, Николай Ангелов - журналист и бивш директор на радио Благоевград (за втори път участва в конкурса) и Иво Тодоров - журналист и в момента водещ на предаването "Нашият ден" по програма "Хр. Ботев".

Традиционен подход

Според Бойчо Кулински радиото трябва да е трибуна и гарант на обществения интерес, инициатор на обществен диалог и коректив на управляващите. Един от основните акценти в концепцията му е прозрачност при вземането на управленските решения. Според него водеща в медията трябва да е програмна дирекция и тя да следи и пази високия стандарт на качеството на съдържанието. Приоритет ще са новините и актуалните предавания, така както всъщност в БНР винаги е било (бел. на автора).

По думите му радиото е длъжник на младите и затова в бъдеще е добре да бъдат развити младежки програмни линии. Кулински застъпи идята за развитие на мултимедиен нюзрум, което според него е съвременен тип екипен труд за повече медийни платформи и канали.  За него радио "България", което прави предавания за чужбина на 11 езика, е медиа със затихващи функции. Неговото бъдеще е на интернет радио, което трябва да се обедини с новото онлайн радио "Бинар". Според Кулински в БНР има прекалено много дирекции - 20 на брой, което по думите му размива управленските решения. "Има дирекции, които се състоят от двама души, до мега-дирекции наброяващи близо 400 човека , като "Музика и музикални състави", даде пример той. Според него БНР има нужда от сериозен финансов анализ и нова хонорарна политика.

Презентацията на Радослав Янкулов беше емоционална, метафорична и кандидатът залагаше на много пословици. Според него бъдещият генерален директор на БНР трябва да продължи да работи за утвърждаване ролята на радиото като обективен съветник на обществото. Янкулов смята, че БНР се нуждае от опростени структури  за повече функционалност. Също като повечето кандидати той застъпи идеята, че радио "България" и "Бинар" трябва да имат по-силни интернет платформи. Той също обяви, че има нужда от оптимизиране състава на служителите, подобряване организацията на работа и актуализация на длъжностните характеристики. Според Янкулов радиото има нужда от нова маркетинг политика и нови рекламни тарифи.

Кандидат генералният директор е убеден, че БНР трябва да си взаимодейства по добре с други медии, особено с БНТ. Две от по-екстравагантните идеи на Янкулов бяха: създаване на "Училище за радио", което да е конкурент на журналистическия факултет в СУ "Св. Климент Охридски" и да учи младите журналисти какво е истинска сериозна журналистика. Другата нестандартна идея беше радиото да развие по добре залата си за пресконференции, като я дава за организиране на събития или като кани известни личности, "защо не и Анджелина Джоли :)", които да създават шум около медиата.

Представянето на Николай Ангелов беше най-кратко и може да бъде обобщено като, силно критически анализ на съдържанието на БНР. Според него не рядко в ефира на БНР се практикува "ритуална журналистика" и се предлагат остарели теми, които предишния ден вече са били представени от вестниците. "Това не защитава характеристиката на радиото да е първо на мястото на събитието и да реагира веднага". По думите на Ангелов БНР трябва по-добре и ясно да отчита, че се намира в силно конкурентна среда. Макар и не категорично той декларира, че е готов да извърши кадрови промени в медиата ,ако се налага, защото "щатното разписание на БНР не е свещена крава".

Опит за разчупване на модела

Презентацията на Иво Тодоров събра по-голям интерес в залата на СЕМ в сравнение с останалите изслушвания във вторник. За неговото представяне в съвета дойдоха няколко от колегите му в "Хр. Ботев" и приятели. Той спечели симпатиите на публиката и част от членовете на СЕМ с искрената си, естествена и лишена от излишна тромавост и претенциозност концепция. Неговото представяне разклати първоначалното внушение, че в този конкурс СЕМ вероятно ще избира между Бойчо Кулински и Радослав Янкулов.

Идеите му за развитието на радиото като силна обществена медия бяха под мотото: "Радиото няма да умре". Заглавието опонира на изказванията на някои европейски анализатори, че този вид медиа е във времената на своя залез. И действително синергията между традиционна медиа като радиото и новите медии и социални мрежи, могат да са верният път за развитието и. Според Тодоров радиото трябва да насърчава слушателите да бъдат мислещи. "Аудиторията не е даденост, за нея трябва да я печелиш всеки ден". Според него радиото не трябва да се страхува да звучи модерно и да се опита да освежи базата от данни с гости. "Има зони в радиото, в които се злоупотребява с говоренето".

Тодоров предложи да бъдат осъществени промени в съботно-неделните програмни схеми, които имат нужда от повече забавни предавания, за да издърж БНР на конкуренцията на следващите едно след друго публицистични и коментарни предавания по телевизиите. Той предложи възстановяване на кореспондентските пунктове в Европа, защото радиото не може да се лиши от тях и да разчита на сътрудници. За разилика от предшествениците си той не говори директно за оптимизиране на състава на радиото, но подчерта: "Ако е вярно, че в БНР има 35 директори, това е прекалено много и прекалено разточително. Ако ме изберете за генерален директор, нямам нищо против да идвам пеша", каза Иво Тодоров.

След днешните изслушвания все по-отчетливо се налага представата, че членовете на СЕМ ще избират между традиционното, класическо радиомислене и опитите за частична модерност и освежаване на БНР. Утре предстои да протекат разговорите с последните четирима кандидати да управляват БНР.

В края на днешния ден стана ясно, че четирима от кандидати, които не бяха допуснати до участие в конкурса за генерален директор на радиото, са подали жалби във ВАС. Двама за липса на необходимия трудов стаж от пет години в радио, което законът изисква. Другите двама, защото не е заличено участието им в търговска фирма.

Слаб интерес към събеседванията с претендентите за генерален директор на БНР - това прави впечатление в настоящия конкурс за управлението на националното радио. Днес беше вторият ден от състезанието в, което членовете на Съвета за електронни медии зададоха публично въпроси на следващите четерима претенденти. Остава медийните надзорници утре да се срещнат с последната четворка от общо 12-те кандидат генерални директори, преди да направят своя избор на 23 май.

Вижданията си за обновлението, развитието и модернизирането на БНР днес изложиха Бойчо Кулински, главен редактор в програмната дирекция на националното радио и бивш член на СЕМ; Радослав Янкулов - журналист, в момента водещ на предаване по VTV и PR, Николай Ангелов - журналист и бивш директор на радио Благоевград (за втори път участва в конкурса) и Иво Тодоров - журналист и в момента водещ на предаването "Нашият ден" по програма "Хр. Ботев".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    2.5 avatar :-P
    2.5

    "Презентацията на Радослав Янкулов беше емоционална, метафорична и кандидатът залагаше на много пословици."

    ...дал е фира!
    Спомням си последното предаване на Янкулов, като журналист от БНР. В него директно рекламираше новата си работа - радио "Експрес"(понастоящем не съм сигурен дали съществува).
    Неприятно усещане.
    Та, след 20-тина години, блудният син се завръща - а, нЕма нужда!

  • 2
    gope avatar :-|
    Gopeто

    БНР изигра много важната роля да не бъде пропагандатор на ГЕРБ, Борисов и Цветанов. Дано продължи да е обществена медия. И дано не се върне Радослав Янкулов. Той се оказа от типа журналисти, които наблягат изцяло на комерсиалното, било то пошло или дори престъпно. А и наистина се държеше като палячо. Беше ми любимец в "Хоризонт", но след това парите го пребориха. За разлика от Георги Папакочев например.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK