Битката за дистанционното
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Битката за дистанционното

Битката за дистанционното

Телевизиите продължават да се състезават за зрители и рекламодатели с български сериали и шоу програми

Весислава АНТОНОВА
10126 прочитания

© shutterstock


Българското кино е основният ни приоритет и това сме го заявили още преди 3 години. Проучванията, а и огромният интерес към българските сериали на bTV досега, показват, че сме успели да наложим новата тенденция в зрителското гледане и тя ще се запази поне в близките няколко години. Разбира се, няма да спрем да разнообразяваме и шоу програмите, които са задължителни за праймтайма ни. Търсим новаторски, изненадващи, позитивни формати.

Апостол Пенчев, програмен директор на bTV

Знаете ли кой е Ивайло? A Рафи? Kакво се случи с Джаро в третия сезон на "Под прикритие" или пък с героя на Христо Шопов в "Дървото на живота"? Ако отговорът е да, значи сигурно сте сред многобройните зрители на "Гласът на България" (bTV), където първото място спечели незрящият Ивайло Донков с изпълнение на "Аве Мария". А може би сте стискали палци на Рафи Бохосян в риалити формата "Като две капки вода" ("Нова тв"). Възможно е да се прибирате преди 20 часа, защото следите някой от новите българските сериали по БНТ, bTV или ТВ7.

В края на този телевизионен сезон спокойно можем да кажем, че оригиналните български сериали и риалити форматите отново доминират на телевизионния екран. Потвърждават го данните за зрителския интерес, както и рекламните инвестиции в телевизионно съдържание (виж таблицата).

Какво избра пазарът

Сред най-популярната целева група - хората на възраст 25-54 години, програмите с най-висок рейтинг в bTV са "Гласът на България", "Столичани в повече", "Комиците", "Огледален свят", "Предай нататък", "7 часа разлика", "Фамилията" и "Революция Z". В "Нова тв" най-висок рейтинг за същата група отбелязват "Като две капки вода", "Етажна собственост", "Dancing stars", "Национална лотария", "Пълна лудница", както и неделните игрални филми в праймтайма. В БНТ традиционно най-гледани са централните новини, футболните срещи и публицистичните предавания "Референдум" и "Панорама". В класацията на обществената телевизия се нарежда и новият български сериал "Недадените". В ТВ7 предаванията с най-висок рейтинг през приключващия сезон са "Къртицата", българският сериал "Дървото на живота", "Фронт"/"Фронтова линия", "Карбовски предаването" и "Великолепният век", естествено.

Според директора "Продажби" в медиа агeнция Argent Вера Георгиева това са и програмите, които се ползват с по-активен интерес от страна на рекламодателите. "Когато говорим за ефективност на инвестицията обаче, водещ критерий е подборът на програми, които ще достигнат до целевата група на рекламодателя на възможно най-ниската цена на рейтинг точка", коментира Вера Георгиева. Според нея невинаги най-рейтинговите програми могат да се считат за най-ефективни от гледна точка на рекламна инвестиция. Георгиева смята, че и през настоящия сезон каналите с голям телевизионен дял от аудиторията са предлагали разнобразни програми с атрактивно съдържание. "Телевизиите продължават активно да инвестират в съдържание с цел привличане на повече зрителска аудитория", допълва тя.

Управляващият директор в агенция Media club Катерина Буюклиева пък уточнява, че програмите, които винаги предизвикват интерес, са тези, които се излъчват на живо – музикални - забавни, спорт и новини.

През изминалия активен телевизионен сезон основните ефирни канали заложиха на вече наложените успешни формати - риалити програми, сериали, музикални и танцувални шоута. Това се отчита и от големите рекламодатели. "Като цяло конкуренцията в качеството на програмното съдържание се засилва. Впечатление направи голямо разместване на ключови лица и предавания между телевизиите, особено активни в това отношение бяха ТВ7", коментира пред "Капитал" Румен Петков, който отговаря за медия купуването на "Фикосота синтез" и "Италфууд" за всички пазари. Той също е на мнение, че все по-популярни стават българските сериали и четирите ефирни канала ги използват, за да привлекат рекламодателите. "Забелязва се разнообразие в сценариите и значително подобрение в качеството на заснемане", коментира Петков. През първата половина на годината "Фикосота синтез" активно рекламира в две от ефирните телевизии – "Нова тв" и ТВ7. "И двете телевизии отбелязват разширяване на позициите и пазарния си дял в последната година", уточнява Румен Петков и допълва, че телевизионната стратегия на "Фикосота" е да не се концентира само в определени програми, а да цели присъствие в множество, за да достигне до максимално широка аудитория.

"Tелевизиите тази година бях активни в предлагането на различно програмно съдържание въпреки припокриването на някои музикални формати", отчита и друг голям рекламодател - "Нестле".

Рекламен тв оптимизъм

 

БНТ инвестира в некомерсиална продукция повече от всяка друга телевизия. Това, което предстои, е да продуцира формати, които отговарят на обществения профил и в същото време са забавни и атрактивни за аудиторията. Обществената телевизия не може да си позволи да продуцира това, което зрителят гледа по комерсиалните канали, нито като съдържание, нито като финансов ресурс.

Севда Шишманова, програмен директор на БНТ

През първото тримесечие на 2013 г. пазарът на телевизионна реклама е пораснал с 14%. Това показват данните на мониторинговата компания Be Media Consultant. Петдесетте най-големи инвеститора на пазара всъщност са увеличили вложенията си с цели 25%. Все пак трябва да направим уточнението, че сумите в мониторинга са брутни и се изчисляват на база официалните тарифи за реклама на телевизиите. В общия случай обаче каналите предлагат на големите си клиенти сериозни отстъпки от цените, бонусни излъчвания и бартери. Така на практика данните могат да служат за класиране на компаниите, които инвестират в телевизионна реклама, но не и като точна индикация за техните бюджети. Обемът на пазара, който според Be Media Consultant е 195 млн. лв. за първото тримесечие на 2013 г., вероятно всъщност е с поне 30% по-малък. Допълнителни приходи за телевизиите ще дойдат от отразяването на изборите, за което партиите отделиха сериозни средства. Крехкият оптимизъм на пазара обаче остава подвластен на икономическата криза. "Телевизионният пазар е част от цялата икономика и всички усетихме несигурността на рекламодателите в първата част на тази година. Обстановката на хаос по улиците, ожесточената предизборна кампания, неясната политическа ситуация се отразиха негативно на приходите на всички медии", коментира програмният директор на БНТ Севда Шишманова. Тя уточни, че през този период БНТ се радва на най-висок интерес от страна на рекламодателите към българския сериал "Под прикритие" 3.

Телевизията е предпочитан от рекламодателите комуникационен канал поради няколко причини, сред които според Румен Петков са възможността за ефективно планиране, достигане до различни таргет групи и проследяемост на инвестицията. Основното, което ръководи компаниите при избора на телевизията като рекламен канал, всъщност е съотношение между цената, която плащат за достигната аудитория, и качеството на съдържанието. "Въпреки че не бих определила цените за телевизионна реклама като ниски от гледна точка на абсолютните стойности на рекламните инвестиции, все пак телевизията остава медийният канал с най-ниска цена на контакт, което я прави предпочитан канал", коментира Вера Георгиева от Argent. Телевизиите постепенно поевтиниха цените, като започнаха да предлагат на рекламодателите сериозни бонуси към сделките, което води и до по-ниската крайна цена на рейтинг точка.

Телевизионни тактики

 

Работим по обновяване и обогатяване на програмата си през новия тв сезон. Ще залагаме не само на български сериали, но и на други, атрактивни по наша преценка тв продукти, в това число и българския футболен шампионат, за който сключихме тригодишен договор. Искаме да предложим качествена алтернатива. Когато това не може да се постигне с жанрово разнообразие и въвеждане на нови жанрове, се постига с качествен подбор на програми от познатите жанрове.

Надя Костова, програмен директор на ТВ7

Думите на програмния директор на bTV Апостол Пенчев само надграждат изводите на рекламодателите и медиа директорите. "Българските сериали вече са абсолютно задължителни, защото с тях създадохме новата тенденция в зрителското гледане и върнахме младите хора към телевизията", категоричен е Пенчев. Според него зрителите търсят разнообразие и това е и причината тази пролет bTV да развие шоуто "Гласът на България", социалния проект "Предай нататък" и още нови български продукции в различни жанрове. Апостол Пенчев е категоричен, че тази тенденция ще продължи и през есенния сезон.

Основното, към което все повече се стремят българските телевизии, е да инвестират в повече собствено българско съдържание. "Инвестирахме в разнообразни собствени програми - собствен сериал, риалити шоу от напълно нов за нашия пазар тип, телевизионна игра, български спорт", обясни акцентите в програмната схема на ТВ7 програмният директор на телевизията Надя Костова. Тя уточнява, че в момента екипът на канала работи по обновяване и обогатяване на програмата за новия тв сезон. "Ще залагаме не само на български сериали, но и на други, атрактивни по наша преценка тв продукти, в това число и българският футболен шампионат, за който сключихме тригодишен договор наскоро. Стремежът ни е да предложим качествена алтернатива. Когато това не може да се постигне с жанрово разнообразие и въвеждане на нови формати, се постига с качествен подбор на програми от познатите жанрове", казва Надя Костова.

По отношение на вложените средства в телевизионни проекти програмният директор на ТВ7 коментира, че сериалите и риалити форматите не са директно сравними. "Обичайно едното изисква по-обемна инвестиция, но предлага по-голям обем програма и предполага относително бързо изграждане на лоялна аудитория. Другото изисква повече време за налагане на проекта и в този смисъл инвестицията е дългосрочна", уточнява Надя Костова. Програмният директор на bTV сравнява инвестицията в риалити формат и тази в оригинален български сериал по друг начин. "Ако говорим само за един сезон, инвестициите като финансови средства са съизмерими. За старта на един оригинален български сериал обаче е необходима много по-дълга предварителна подготовка и проучвания, за да сме уверени в успеха му", уточни Пенчев.

В БНТ като медиа, изпълняваща обществени функции, картината пък е съвсем различна. "БНТ 1 произвежда цялата си основна вътрешна продукция за цял един сезон с по-малко средства, отколкото търговските телевизии понякога влагат само в един формат. Когато продуцира формати, БНТ трябва да осигурява средства извън предвидените в бюджета, от спонсори и рекламодатели", коментира Севда Шишманова. За следващия сезон телевизията планира да инвестира във формати, които отговарят на обществения профил и в същото време са забавни и атрактивни за аудиторията. Вече са откупени правата за "The Best Years of Our Life" на Endemol, който според Шишманова ще даде възможност за използване на архива на обществените медии по "уникален и модерен начин" в шоу програма. Екипът на БНТ проучва и потенциалния интерес на рекламодателите към известен формат с бизнес и икономическа насоченост и има готовност да го купи и продуцира. От следващата седмица БНТ започва да рекламира и най-новия си сериал, който ще е на екран през есента - "Четвъртата власт".

Телевизионната мода се диктува от пазара, а той има основно правило – конкуренцията за зрителя и рекламодателя. Телевизиите са наясно, че дадена продукция пада от излъчване и производство, когато не може повече да издържи състезанието за зрителя и съответно не изплаща обратно инвестицията си. В момента сериалите успешно се борят и за двете. И все така стоят на гребена на тв вълната. Следват ги риалити и шоу програмите.

Автор: Капитал
Българското кино е основният ни приоритет и това сме го заявили още преди 3 години. Проучванията, а и огромният интерес към българските сериали на bTV досега, показват, че сме успели да наложим новата тенденция в зрителското гледане и тя ще се запази поне в близките няколко години. Разбира се, няма да спрем да разнообразяваме и шоу програмите, които са задължителни за праймтайма ни. Търсим новаторски, изненадващи, позитивни формати.

Апостол Пенчев, програмен директор на bTV

Знаете ли кой е Ивайло? A Рафи? Kакво се случи с Джаро в третия сезон на "Под прикритие" или пък с героя на Христо Шопов в "Дървото на живота"? Ако отговорът е да, значи сигурно сте сред многобройните зрители на "Гласът на България" (bTV), където първото място спечели незрящият Ивайло Донков с изпълнение на "Аве Мария". А може би сте стискали палци на Рафи Бохосян в риалити формата "Като две капки вода" ("Нова тв"). Възможно е да се прибирате преди 20 часа, защото следите някой от новите българските сериали по БНТ, bTV или ТВ7.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Теглиш ги от торентите ...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher

    Цялата статия се основава на данни от една определена компания, която меко казано е известна с публикуването на силно съмнителни данни. Примерно преди няколко месеца когато Булсатком изключи сигнала на бтв, май същата компания не отчете никаква промяна в рейтингите на бтв, въпреки, че булсат държат 35-40 процента от пазара. Няма яснота кой стои зад тази компания, няма представени данни на доказано независими чуждестранни компании или пък те въобще не присъстват на нашия пазар. Подозрително е в топ класацията да са само програми на бтв и на определени продуценти. Не казвам, че се подават фалшиви данни, но силно ме съмнява методиката по която се следят рейтингите.

  • 3
    semdimovistz avatar :-|
    semdimovistz

    ьТВ - повече от пошлост и падение! Вече на лъжите им с рейтингите никой не хваща вяра, защото на всички им писна от тяхната надменност!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK