Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 юни 2013, 16:41, 3654 прочитания

Край на сигнала

Гръцкото правителство закри обществените радио и телевизия като първа стъпка от съкращението на 15 хил. работни места в публичния сектор

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


За колко време се налага тежкото решение да затвориш цяла държавна институция и да съкратиш 2600 души? Ако съдим по действията на гръцкото правителство от последната седмица - това може да стане и за половин ден.

Във вторник следобед правителството на Андонис Самарас обяви, че закрива финансираната от държавата Hellenic Broadcasting Corporation (ERT) - обществения телевизионен и радиооператор в Гърция. В 23 ч. същата вечер пред зрителите на тези медии остана само черен екран. Служителите на държавната компания пък разбраха, че губят работата си, от собствения си новинарски блок.


Всъщност ситуацията, в която се намира ERT, не е неприсъща и за други държавни медии в Европа. От една страна, тя трябва да гарантира плурализъм на информацията - което често означава излъчването на програми, които не са търговски обосновани и частните медии не биха излъчили. От друга страна обаче, е обект на сериозни критики заради огромната си структура и големите разходи. Затова и идеята за реформа е оплетена в дебело кълбо от интереси и аргументи "за" и "против". Решението на Самарас да закрие ERT, за да избегне реформа, едва ли ще донесе повече ползи, отколкото негативи за правителството.

Медия с тежест

"ERT е пример за изключителна липса на прозрачност и невероятно разточителство, слагаме край на това веднага", коментира говорителят на гръцкото правителство Симос Кедикоглу при обявяването на решението. Всяка година ERT харчи около 300 млн. евро. С тези пари организацията издържа три телевизионни канала, четири национални и няколко регионални радиостанции. Заради внушителната сума гръцкото правителство си позволи самоуверено да нарече собствените си медии "храм на разхищението". А основният аргумент зад закриването е, че няма да позволят ERT да се превърне в "свещена крава". Според Кедикоглу обществените медии харчат "три до седем пъти повече от други телевизионни канали и имат четири до шест пъти повече персонал, а аудиторията им е наполовина по-малка от средната за частните телевизионни канали".



Данните за броя на заетите в държавната телевизия и бюджетът й са обект на дискусии в гръцкия парламент от няколко месеца. Елина Макри, която е журналист и член на гръцкия клон на Асоциацията на европейските журналисти, сравнява ERT с групата на CNN, която оперира в 32 държави и има персонал от около 3000 души. За гръцкия оператор работят над 2500 души, довършва примера си Макри. По данни, цитирани от BBC, делът от аудиторията на групата канали на ERT от началото на 2013 г. е бил под 20%, а по данни на Guardian - 13%.

Голяма част от финансирането (според BBC - 80%) на ERT идва от месечната лицензионна такса от четири евро, която е включена в сметката за ток на всяко домакинство в страната. Според декана на Факултета по комуникация и масмедии към атинския университет д-р Йоргос Плиос закриването на телевизионните и радио станции не е обосновано икономически, а е политическо решение. "Всички партии са използвали ERT, за да настаняват свои хора там и да я използват като оръдие за пропаганда за сметка на държавния бюджет", коментира Плиос. Той допълва, че същите политици, които сега затварят телевизията, са допуснали нейната деформация. Плиос държи да отбележи, че ERT има най-малко заеми сред всички телевизии в страната. "Въпреки че заемите на частните канали са към частни банки, и тях ще ги плащат гражданите", категоричен е той.

Телевизия с неочакван край

Макар че от много време е обект на внимание, спирането на сигнала на ERT беше неочаквано за всички затова протестите започнаха на същата вечер. До четвъртък двата най-големи синдиката в Гърция започнаха 24-часова стачка, която остави Атина без метро и обществен транспорт за ден. Съюзът на журналистите също призова към безсрочна стачка - някои частни телевизии пуснаха повторения вместо новини и актуални предавания. 

"Симос Кедикоглу заяви, че ако решението е било обявено по-рано, служителите на ERT са щели да стачкуват с месеци. Затова е взето решението медията да бъде закрита веднага. Ако това не е диктаторско, кое е", пита риторично Натали Лека, журналист и член на Асоциацията на европейските журналисти в Гърция.

"Когато полицията прекъсне излъчванията и забрани на журналистите да упражняват своята професия, това се нарича насилие, цензура, значителен регрес по отношение на демокрацията", коментира и президентът на Европейския съюз за радио и телевизия (EBU) Жан-Пол Филипо. Според д-р Плиос броят на безработните журналисти и медийни професионалисти в Гърция до тази седмица е бил 4500 души. Добавянето на още 2600 души към тази бройка ще утежни катастрофата на медийния пазар. "Гърците, които живеят по границата и на някои острови, имат достъп единствено до държавните медии, защото за частните не е икономически обосновано да поставят трансмитери там", допълва Плиос за последствията от спирането на ERT.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения

Към българските правоносители ще бъдат насочени близо 1 млн. лв.

1 апр 2020, 1056 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март)

Комуникационни съвети по време на криза; InGlobo вече е с нов издател; IAB - САЩ: Коронавирусът ще повлияе рекламните инвестиции повече, отколкото кризата през 2008 г. Рекламите на CNN и IKEA и др.

31 мар 2020, 1525 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Брюксел разреши на Time Warner да придобие собственика на bTV

Американската медийна компания ще трябва да инжектира капитал в Central European Media Enterprises заради влошаващите се резултати

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10