Реклами с лъвски сърца
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Реклами с лъвски сърца

Регионалният криейтив директор на New Moment New Ideas Company Душан Дракалски в момента е базиран в софийския офис на агенцията.

Реклами с лъвски сърца

Кампания за религиозна търпимост на New Moment New Ideas Скопие спечели златна награда в категорията "Титан" на фестивала в Кан

Мария Манолова
11066 прочитания

Регионалният криейтив директор на New Moment New Ideas Company Душан Дракалски в момента е базиран в софийския офис на агенцията.

© Цветелина Белутова


"Просто не искам да бъде така", обяснява Душан. "През XXI век светът е твърде еволюирал, за да си позволяваме да се избиваме на религиозна основа." Тази проста мотивация кара Душан Дракалски да събере отец Михаил и Мифтар Ислами, които на 18 октомври миналата година за шест минути да се помолят заедно и едновременно. Дракалски заснема двете молитви - по християнските и мюсюлманските канони, и ги превръща в рекламен клип.

През изминалата седмица рекламата "На 10 метра разстояние" донесе на регионалния криейтив директор на New Moment New Ideas лъв на най-престижния рекламен фестивал в света - този в Кан.

Категорията "Титан" търси революционните идеи, които провокират и карат рекламната индустрия да спре и да преосмисли пътя напред. Кампании "не за облагата на агенцията или рекламодателя, а за клиентите, на които ние трябва да служим", по думите на създателя на категорията, председател на нейното жури и основател на агенцията Wieden+Kennedy Дан Уайдън. Такава идея, изглежда, от това издание на фестивала, може да се роди навсякъде и няма нужда да бъде облечена в скъпа продукция.  

Сценарий за промяна на света

"В няколко македонски села има църкви, които се използват и като джамии. Тези храмове не са признати нито от официалното християнско, нито от мюсюлманското представителство. Хората обаче сами са си ги построили и вярващи от двете религии се молят в тях", разказва Душан Дракалски. Той мисли по тази идея отдавна и дори има готов сценарий за филм. През 2012 г. обаче македонското правителство обявява конкурс за рекламна кампания на тема "Съжителство". На Душан и скопския офис на New Moment това се вижда като добра възможност.

"Развихме идеята в това, че общите храмове могат да са персонификация за земята, за цяла Македония", описва концепцията на проекта Дракалски. И допълва, че с видеото иска да покаже, че на едно място, което не е нито църква, нито джамия "две групи могат да се научат да живеят с разликите си".

Той не говори за конкретни резултати и за брой гледания на клипа, няма отговор на това какъв резултат очаква. Макар че в заявката за фестивала от New Moment са посочили, че единственият медиен канал на рекламата е телевизията, Душан казва, че "това е идея, която приляга повече на Youtube и е нещо за споделяне". Не е срещнал критика след излъчването на клипа в Македония въпреки чувствителната тема и се надява след наградата посланието му да стигне до повече хора навсякъде, а не само "локално".

Видеото завършва с посланието "Мирът е безкраен процес" - такова е убеждението на Душан и за неговата кампания. "Един проблем се решава с много учене, но ще съм щастлив, ако и един милиметър сме научили хората, че трябва да променят начина си на мислене", коментира той. Творческият директор, който отговаря за осемте агенции от мрежата на New Moment на Балканите и в момента е базиран в София, не вижда "На 10 метра разстояние" като социална кампания. "Това е хуманност", казва той. "Мюсюлманите в Македония няма просто да си тръгнат. Дори и да разцепиш земята, това пак ще са първите ти комшии след това. Глупаво е да не комуникираш с тях", иска да внуши Дракалски с рекламата.

Клиентът не е важен

"Не бих искал да говоря за държавната институция като клиент. При тази награда нито клиентът, нито агенцията са важни, а идеята", отговаря Дракалски на въпрос за това как работи рекламната агенция по държавна поръчка. Все пак признава, че е трудно, "защото не виждаш никого там, и си щастлив, ако получиш имейл", но пък е имал свободата сам да определя посоката на творческия процес. Трудно убеждава църквата и мюсюлманската общност, като съгласието на двете страни отнема три месеца. Факт е обаче, че резултатът нарежда балканската рекламна мрежа New Moment и македонското правителство до екипите на Wieden+Kennedy -  Портланд, и Nike, Samsung Life Insurance и сеулския офис на Cheil Worldwide, и Droga5 със застрахователната компания Prudential, които взимат статуетки в същата категория. Титаниевият лъв е и първият за 80-годишната рекламна мрежа Young & Rubicam, част от която е и New Moment.

Според Душан Дракалски брийфът "религиозна толерантност" е труден и темата е чувствителна, "но не виждам защо това да не ни е работа". На въпроса дали е възможно и правилно рекламните агенции сами да избират каузи, по които да работят (например по време на обществено недоволство или протести), Душан разграничава хуманните от социалните и политически каузи. В случая с "На 10 метра разстояние" посланието е еднозначно и универсално. Ако избереш да комуникираш социална или политическа идея, "трябва много да се внимава, защото внушението може да се превърне в пропаганда", обаче смята той. "Границата е много тънка и когато я минеш, това е диктатура на комуникацията."

Фестивални привилегии

"Това е много повече бизнес, отколкото фестивал", разказва впечатленията си от Кан Душан Дракалски. "Клиентите много добре разбират, че това не значи просто да излезеш на сцената и да прибереш парче желязо. Въпросът е какво става след това." Всяка награда означава безплатен PR по целия свят. Според една фестивална легенда например Ogilvy са получили брийф от Coca-Cola, който е гласял приблизително: "Искаме награда от Кан, измислете нещо." "Трябва да си много голям, за да си в бизнеса, но да не те интересува Кан. Red Bull Stratos например беше моят фаворит за grand prix в категорията "Титан", а всъщност дори не участва на фестивала", разказва Дракалски. "Надали има някой, който не е видял скока от стратосферата, достигането до аудиторията е 100%, а ръстът на борсата се измерва в милиарди - тогава вероятно нямаш нужда от публичността, която ти дава Кан", смее се той.

"Нашата идея пък е толкова нискобюджетна, че хората, които се състезаваха там с нас, можеха да я финансират от портфейла си", връща се на своя проект Душан. "Тази концепция не е актуална само за Македония, а навсякъде, където има конфликт между християни и мюсюлмани, и мисля, че журито разпозна това", обяснява си обаче Дракалски. Все пак творческият директор на Publicis Worldwide и член на журито на категорията "Титан" Ерик Вервроген обобщава смисъла на наградата: "Да напомни, че има реклами, които докосват ума и сърцето, и повечето от тях се основават на прости човешки истини."

"Просто не искам да бъде така", обяснява Душан. "През XXI век светът е твърде еволюирал, за да си позволяваме да се избиваме на религиозна основа." Тази проста мотивация кара Душан Дракалски да събере отец Михаил и Мифтар Ислами, които на 18 октомври миналата година за шест минути да се помолят заедно и едновременно. Дракалски заснема двете молитви - по християнските и мюсюлманските канони, и ги превръща в рекламен клип.

През изминалата седмица рекламата "На 10 метра разстояние" донесе на регионалния криейтив директор на New Moment New Ideas лъв на най-престижния рекламен фестивал в света - този в Кан.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    novinaren avatar :-|
    novinaren

    Прекрасна кампания. Жалко, че е само в Македония това. В България също има такива места - например текето в Оброчище. Много бих искал да застанат пред парламента равин, имам и поп заедно и да се помолят за загубените души вътре и вън от сградата.

  • 2
    krastitel avatar :-P
    krastitel

    "Клиентът не е важен" - доста цинично - който не иска клиенти да отива на кино ...

  • 3
    2.5 avatar :-P
    2.5

    "Според една фестивална легенда например Ogilvy са получили брийф от Coca-Cola, който е гласял приблизително: "Искаме награда от Кан, измислете нещо."

    Великолепен брийф! Универсален е!
    Така агенцията само трябва да "разпрегне" творческия си потенциал.

  • 4
    doni.edreva avatar :-?
    doni.edreva

    Идеята е интересна, хареса ми :)

  • 5
    bi_u avatar :-|
    Sofia Markarian

    Право в десятката ! Браво !

  • 6
    slon avatar :-|
    slon

    Супер идея и реализация.

  • 7
    oyh53308658 avatar :-(
    oyh53308658

    Без българчета не знам какво ще остане накрая .

  • 8
    marzanna avatar :-P
    Je suis une femme

    Браво! Повече такива положителни послания да се чуват!

  • 9
    sasvirco avatar :-|
    sasvirco

    Ако нямаше религия, нямаше и да има нужда да се помиряват.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK