С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 3 юли 2013, 17:42, 7035 прочитания

Популяризирането на европрограмите струва 66 млн. лв. дотук

Електронните медии в България са получили 25 млн. лв. с директно договаряне

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
66,1 млн лв. е раздала държавата на медии, рекламни агенции, печатарски, логистични и други компании през досегашния програмен период. Това е видно от пълния списък на изпълнение на комуникационните планове, пуснат днес на сайта eufunds.bg. Списъкът бе направен още от служебното правителство, като е актуализиран от настоящото и съдържа всички пари, договорени през последните 6 и половина години, включително парите, раздадени без обществени поръчки на електронни медии.

Най-много средства - 31,2 млн. лв, е похарчило земеделското министерство. То има и най-много пари за популяризиране - 36 млн. лв, което обаче значи че е и сред най-активно харчещите, защото е употребило почти изцяло бюджета си за реклама. За сравнение, ОП "Транспорт" е договорила едва 5,2 млн. от предвидени 23 млн., ОП "Околна среда" 11,2 млн. от 22 млн., а ОП "Регионално развитие" - 5,5 от 20 млн. лв.


Същата е ситуацията и при директното закупуване на програмно време, което по закон става без обществена поръчка. Според справката за парите, получени от електронни медии по този параграф, земеделското министерство е платило над 10,3 млн. лв на телевизии и радиа и предстои да плати още над 5 млн. Това е повече от всички други програми, взети заедно. Най-скромно в тази графа е икономическото министерство и подопечната му "Конкурентноспособност" - едва 1,7 млн. лв.

Преди да падне от власт, обвиненията към тогавашния земеделски министър Мирослав Найденов бяха, че си купува медиен комфорт чрез раздаването на средства на медии по графата "програмно време", която позволява директно договаряне с електронни медии, без обществена поръчка.

Общо електронните медии в България са получили или трябва да получат почти 25 млн. лв за рекламиране на различни програми. Сред най-големите получатели на евросредства по тази линия са телевизиите: БНТ има договорени 2,3 млн.лв, БТВ груп - 5,5 млн.лв, Нова - 5,8 млн, лв., ТВ 7 - 1,6 млн. лв. Сред радиата Дарик е получил 4,2 млн. лв, БНР - 1,8 млн.лв., а Фокус - 1,4 млн. лв.



Парите, давани за програмно време, растат доста сериозно през годините. Тъй като ОПОС е дала разбивка по години, от нея е видно, че за 2011 г. програмата е договорила 1,7 млн.лв, през 2012 г. - 2,7 млн. лв, а тази година до средата вече са договорени 3,3 млн. лв.

Трябва да се направят няколко важни уточнения. Първо, това не са всички пари, похарчени за медии по европейските програми. Във всеки по-голям проект има заложени проценти за популяризиране, които също отиват за тази цел, но са извън комуникационните планове.

Второ, извън сумите за програмно време, парите за медии са по-трудно проследими, защото минават през поръчки за рекламни агенции, които след това разпределят средства по различни медийни канали.

И трето, договорените за програмно време пари не са всички средства, които електронните медии са получили, тъй като в тях не влизат сумите по други договори, например с рекламни агенции, както и тези с различни проекти. 

Грандиозни планове

Още по-впечатляващи обаче са предстоящите планове на оперативните програми, които имат броени месеци да приключат с договарянето за този период. По "Транспорт" правят впечатление близо милион лева за документални филми за големите инфраструктурни проекти, както и 324 хил. за интернет публикации. Това обаче е нищо пред обединената графа "Дейности за популяризиране в печатни и електронни медии" на "Околна среда", която е пресметната на 5,1 млн. лв.

"Конкурентноспособност" ще даде 200 хил. лв за обновяване на интернет страница и още 1,6 млн. лв на електрони медии. ОПАК, "Техническа помощ" и "Регионално развитие" също планират да договорят между 0,5-1,5 млн. лв за популяризиране до края на тази година.

Повече по темата, анализ на данните и коментар на ефектите четете в съботния "Капитал"
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как рекламната индустрия да привлече повече млади кадри 1 Как рекламната индустрия да привлече повече млади кадри

Проучване показва какви са очакванията на талантите при влизане в рекламния бизнес

26 фев 2020, 1373 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (25 февруари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (25 февруари)

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама; За по-строг контрол върху сайтовете за онлайн продажби; Facebook спира да сподeля данни за устройствата на потребителите; Мухлясалият бургер на Burger King и др.

25 фев 2020, 1399 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 15823 прочитания

28 фев 2020, 5456 прочитания

28 фев 2020, 3048 прочитания

28 фев 2020, 2776 прочитания

28 фев 2020, 2512 прочитания

Всички новини
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Разпределение на силите в СЕМ

Медийният регулатор ще има нов член преди избора на генерален директор на БНТ

Още от Капитал
Еднопосочен билет към енергийната борса

Новото поетапно освобождаване на пазара повдига много въпроси и дава малко отговори

"Белите" петна на София

Главният архитект посочи 684 ха свободни терени в София в потвърждение на идеята си за компактно развитие на столицата

"Уча.се" с лекота

Дарин Маджаров започва с любителски безплатни видеоуроци, днес регистрираните в платформата потребители са над 650 000

Къде изчезна вносът

Данните от статистиката за 2019 г. се оказаха непълни, но вместо НСИ да реагира навреме, остави поле за политически спекулации

Фотограф под прикритие

Мартин Пар показва сатиричния си поглед към туризма с изложбата "Този малък свят"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10