Популяризирането на европрограмите струва 66 млн. лв. дотук
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Популяризирането на европрограмите струва 66 млн. лв. дотук

Медиите обичаха Мирослав Найденов. Неговото ведомство пък е раздало най-много пари за популяризиране на програмите си

Популяризирането на европрограмите струва 66 млн. лв. дотук

Електронните медии в България са получили 25 млн. лв. с директно договаряне

Огнян Георгиев
7362 прочитания

Медиите обичаха Мирослав Найденов. Неговото ведомство пък е раздало най-много пари за популяризиране на програмите си

© Цветелина Белутова


66,1 млн лв. е раздала държавата на медии, рекламни агенции, печатарски, логистични и други компании през досегашния програмен период. Това е видно от пълния списък на изпълнение на комуникационните планове, пуснат днес на сайта eufunds.bg. Списъкът бе направен още от служебното правителство, като е актуализиран от настоящото и съдържа всички пари, договорени през последните 6 и половина години, включително парите, раздадени без обществени поръчки на електронни медии.

Най-много средства - 31,2 млн. лв, е похарчило земеделското министерство. То има и най-много пари за популяризиране - 36 млн. лв, което обаче значи че е и сред най-активно харчещите, защото е употребило почти изцяло бюджета си за реклама. За сравнение, ОП "Транспорт" е договорила едва 5,2 млн. от предвидени 23 млн., ОП "Околна среда" 11,2 млн. от 22 млн., а ОП "Регионално развитие" - 5,5 от 20 млн. лв.

Същата е ситуацията и при директното закупуване на програмно време, което по закон става без обществена поръчка. Според справката за парите, получени от електронни медии по този параграф, земеделското министерство е платило над 10,3 млн. лв на телевизии и радиа и предстои да плати още над 5 млн. Това е повече от всички други програми, взети заедно. Най-скромно в тази графа е икономическото министерство и подопечната му "Конкурентноспособност" - едва 1,7 млн. лв.

Преди да падне от власт, обвиненията към тогавашния земеделски министър Мирослав Найденов бяха, че си купува медиен комфорт чрез раздаването на средства на медии по графата "програмно време", която позволява директно договаряне с електронни медии, без обществена поръчка.

Общо електронните медии в България са получили или трябва да получат почти 25 млн. лв за рекламиране на различни програми. Сред най-големите получатели на евросредства по тази линия са телевизиите: БНТ има договорени 2,3 млн.лв, БТВ груп - 5,5 млн.лв, Нова - 5,8 млн, лв., ТВ 7 - 1,6 млн. лв. Сред радиата Дарик е получил 4,2 млн. лв, БНР - 1,8 млн.лв., а Фокус - 1,4 млн. лв.

Парите, давани за програмно време, растат доста сериозно през годините. Тъй като ОПОС е дала разбивка по години, от нея е видно, че за 2011 г. програмата е договорила 1,7 млн.лв, през 2012 г. - 2,7 млн. лв, а тази година до средата вече са договорени 3,3 млн. лв.

Трябва да се направят няколко важни уточнения. Първо, това не са всички пари, похарчени за медии по европейските програми. Във всеки по-голям проект има заложени проценти за популяризиране, които също отиват за тази цел, но са извън комуникационните планове.

Второ, извън сумите за програмно време, парите за медии са по-трудно проследими, защото минават през поръчки за рекламни агенции, които след това разпределят средства по различни медийни канали.

И трето, договорените за програмно време пари не са всички средства, които електронните медии са получили, тъй като в тях не влизат сумите по други договори, например с рекламни агенции, както и тези с различни проекти. 

Грандиозни планове

Още по-впечатляващи обаче са предстоящите планове на оперативните програми, които имат броени месеци да приключат с договарянето за този период. По "Транспорт" правят впечатление близо милион лева за документални филми за големите инфраструктурни проекти, както и 324 хил. за интернет публикации. Това обаче е нищо пред обединената графа "Дейности за популяризиране в печатни и електронни медии" на "Околна среда", която е пресметната на 5,1 млн. лв.

"Конкурентноспособност" ще даде 200 хил. лв за обновяване на интернет страница и още 1,6 млн. лв на електрони медии. ОПАК, "Техническа помощ" и "Регионално развитие" също планират да договорят между 0,5-1,5 млн. лв за популяризиране до края на тази година.

Повече по темата, анализ на данните и коментар на ефектите четете в съботния "Капитал"

66,1 млн лв. е раздала държавата на медии, рекламни агенции, печатарски, логистични и други компании през досегашния програмен период. Това е видно от пълния списък на изпълнение на комуникационните планове, пуснат днес на сайта eufunds.bg. Списъкът бе направен още от служебното правителство, като е актуализиран от настоящото и съдържа всички пари, договорени през последните 6 и половина години, включително парите, раздадени без обществени поръчки на електронни медии.

Най-много средства - 31,2 млн. лв, е похарчило земеделското министерство. То има и най-много пари за популяризиране - 36 млн. лв, което обаче значи че е и сред най-активно харчещите, защото е употребило почти изцяло бюджета си за реклама. За сравнение, ОП "Транспорт" е договорила едва 5,2 млн. от предвидени 23 млн., ОП "Околна среда" 11,2 млн. от 22 млн., а ОП "Регионално развитие" - 5,5 от 20 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    nuzzo avatar :-|

    И как да очакваме, да няма авто журналистическа цензура, след като, при стагниращият рекламен пазари, от една страна, а от друга , наситен със много на брой медии, искащи да оцелеят, даржавата се оказва най-големият им(на медиите) "работодател".
    Или, при медиите влиза в сила принципа на моркова и тоягата.
    И как при този изкривен пазар на приходите, да очакваме нужният на обществото обективизъм и плурализъм !?!?

  • 2
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    Това е типичен пример на европейския социализъм - да похарчим едни пари за да си излъскаме имиджа и между другото да усвоим каквото може от тези харчове. Точно този подход на властта в множество европейски държави ги вкара в тежка икономическа криза, т.н. европейски фондове. Най-близък до нас пример е Гърция но подхода се е употребявал в целия ЕС. Накрая и нашата власт се закачи за влакчето, а поначало нашите социалисти се напъват за властта заради същите европейски пари, дето те да усвоят и разпределят както решат. Нали няма нужда да уточняваме кои са социалисти, нали - тези които използват този подход!

  • 3
    sokratus avatar :-|
    sokratus

    Пари на вятъра!!!

  • 4
    ispor avatar :-|
    ispor

    Откога разправям,че европарите в България служат предимно за купуване на лоялност от медиите,и за уреждане на шепа"наши хора"!

  • 5
    ispor avatar :-|
    ispor

    Освен това като набиват всеки ден в главите на софианци,колко много пари,видиш ли има за фермерите,след това е много по-лесно да ги настроят срещу протестиращите фермери!Така римската максима"Разделяй и владей"служи и до днес на недолюбваните политици,и ги пази народа да не се обедини и да ги изпъди от софрата!

  • 6
    yotata avatar :-P
    йотата

    Ухаа, както гледам, и в журналистическия сектор с пълна сила управлява невидимата ръка на пазара.

    Всъщност, освен в продажбите на дребно - да кажем на хляб, в подстрижките, или в ремонта на автомобили, имаме ли някой друг роден икономически сектор, който наистина да работи по принципите на пазарната икономика?

    (На пазара на светло имам предвид - оня на бухалките поначало има друга изначална концепция)

    ИПИ няма начин да не знае!?
    ИПИ, кажете молим?

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Този Найденов, само 66 млн. похарчил за ПР, после що го наритаха по задника? И се чуди завалията!!!

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    Преди 3-4 години в премийното време по всички канали вървеше клип на училището за деца с увреден слух, който рекламираше условията за записване на първолаци. Сякаш децата са толкова много, да не говорим за първолаците, че рекламен клип трябва да ги насочи към училището. Все едно родителите на такова дете не са обърнали всичко с хастара навънка и без клипа, щом детето има такъв здравословен проблем...

  • 10
    osudeni_dushi avatar :-|
    osudeni_dushi

    Този се оказа голяма "мишеморка". За кого всъщност работеше той?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK