Без оптимизъм

Телевизионният рекламен пазар отчита ръст от 15% за първите шест месеца на 2013 г.

Международните компании за бързооборотни стоки продължават да доминират списъка на най-големи рекламодатели в България, а в топ 50 попадат предимно компании от хранително-вкусовия, фармацевтичния и банковия сектор, както, разбира се, и мобилните оператори. Най-голям рекламодател сред телекомуникационните компании на четвърто място в класацията за рекламни инвестиции е Vivacom (+51%). Това показват мониторинговите данни на Be Media Consultant (виж таблицата) за рекламата в телевизия за периода януари - юни 2013 г. Изследването се прави на база официалните тарифи на медиите и не включва промоциите, отстъпките и бартерите, които често съпътстват сделките за рекламно пространство.

Незначителна промяна

Ако през първите три месеца на 2013 г. отчитахме, че инвестициите в тв реклама са 14%, то според данните на Be Media Consultant за шестмесечието се отчита незначителна промяна и е отчетен ръст от 15%. Медия агенциите са скептични и споделят мнението, че ако изобщо можем да се надяваме на ръст на телевизионните рекламни инвестиции през 2013 г., той може би ще е между един и три процента. Като основни източници на раздвижване медия директорите посочват обществените поръчки и европейските средства.

Незначителен оптимизъм се търси във факта, че в последните две години спадът на рекламния пазар се забавя, но реално той няма и накъде повече да пада. Трудното анализиране на рекламните инвестиции се дължи на това, че между обявените официални рекламни тарифи на сайтовете на тв каналите и реалните цени на пазара, които рекламодателите плащат след всички отстъпки, има много големи разминавания. Обикновено цената, която се плаща, е 60% надолу от официалната.

Списъкът на 50-те най-големи рекламодатели в телевизия остава почти непроменен през първите шест месеца на 2013 г. В него влизат предимно компании за бързооборотни стоки, фармацевтични продукти и трите мобилни оператора. Впечатление прави, че почти всички компании са увеличили рекламните си инвестиции. Nestle (-20%), "Мобилтел" (-18%) и Globul (-20%) регистрират най-голям спад на бюджетите за телевизионна реклама в първите шест месеца на годината. Сред останалите рекламодатели най-отчетлив е ръстът при Carrefur (+328%), както и при българските "Каменица" (+186%) и "Девин роял" (+174%). 

Най-големия рекламодател

Procter&Gamble е компанията с най-големи рекламни инвестиции от началото на 2013 г.  Бързооборотният гигант е вложил общо 19 млн. лв. в тв реклама, което е с 40% повече спрямо същия период на миналата година. След него се нареждат Kraft Foods с бюджет от около 17.3 млн. лв. На трето място остава и Nestle с 14 млн. лв., но в сравнение със същия период на годината компанията е намалила бюджета си с 20%. Следва я Vivacom с рекламни инвестиции от 13.8 млн. лв. Тя е единственият мобилен оператор в топ 10 с увеличени инвестиции от 51%. Впечатление прави, че фармацевтичната компания Actavis e свила бюджета си за телевизия с 66%.

От данните за поредна година излиза, че пазарът на реклама е нараснал спрямо същия период на 2012 г. Това обаче далеч не е така, а причината е в огромните отстъпки от официалните тарифи, които медиите са склонни да дават на рекламодателите.

Още от Капитал

Код "Премиера"

Код "Премиера"