С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 13 юли 2013, 15:56, 21455 прочитания

38 млн. лв. по-късно

Как и защо потънаха без особен ефект много от парите за комуникация по европрограмите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Николай Папанов е млад предприемач. На 29 години той е собственик на две дружества и управител на други четири. Една от неговите компании - "Тренд глоуб", има приходи от над 1 млн. лв. миналата година и печалба от над 400 хил. лв. Този нелош бизнес има една важна особеност - зависи до голяма степен от държавата. Пет от дружествата, управлявани от Папанов, са спечелили солидни поръчки от Министерството на земеделието и храните (МЗХ) през изминалите няколко години. Четири от тях са консорциуми с други фирми - "Устойчиво земеделие за България и Европа", "Евроинфо", "Агро-грийн-инфо" и "Си Ей Пи - реформ". Петото е "Тренд глоуб", което е и съсобственик в някои от дружествата. Всички спечелени поръчки са по комуникационната стратегия на Програмата за развитие на селските райони (ПРСР), като общата им сума е над 2.6 млн. лв.

Преди седмица Министерския съвет показа списък на всички медии и фирми, които са работили по комуникационните проекти на шестте оперативни програми и ПРСР. Таблицата има претенцията да подреди картината на свършената дотук работа. От нея става ясно и например по кои проекти са работили свързаните с Папанов компании. Тя показва и че за седем години държавата е дала 28 млн. лв. директно на електронни медии без обществена поръчка. Останалите 38 млн. лв. пък са разпределени между фирми за дейности по информация, комуникация и реклама. "Ние нямаме нарушения, установени към този етап, и дано продължим по същия начин и с всички изпълнители на комуникационни проекти", обобщи тогава вицепремиерът по еврофондовете Зинаида Златанова.


Няма случайни поръчки

Сама по себе си работата на фирмите около Николай Папанов с държавата не е изненадваща. ПРСР е с най-голям бюджет за реклама, а в този бизнес мнозина в последните години започнаха да разчитат на държавата. Но няколко важни подробности са от значение, за да стане ясно защо този случай е показателен за сбърканите комуникационни програми в периода 2007 - 2014 г. и защо това не бива да се повтаря пак.

Две от поръчките - тази на "Евроинфо" и на "Устойчиво земеделие", са идентични - 5-минутни специализирани рубрики в телевизионни канали. При първата поръчка консорциумът е бил единствен кандидат, а при втората условията са били максимално затегнати и дори "настроени" - минимален оборот на участниците 2.04 млн. лв., ръководител на екипа с висше образование в областта на медиите и поне пет години опит в тв предавания с тема "Земеделие, преработвателна промишленост или селски райони". Трета поръчка - тази за "Си Ей Пи - реформ", на стойност 569 хил. лв с ДДС е била дадена дори без конкурс, защото става дума за "изключителна спешност, предизвикана от непредвидими за възлагащия орган събития". На какво се дължи тази необяснима симпатия на възлагащия орган към един от многото участници на рекламния и продуцентския пазар?



Николай Папанов е бивш кадър на "Стандарт нюз" и според източници на "Капитал" - приближен до бившия оперативен директор на "Стандарт" Боян Томов. Връзките между двамата на хартия са косвени. Папанов поема "Тренд глоуб" от Мартина Кабакова през април 2012 г. - два месеца, след като то печели поръчка чрез "Агро-грийн-инфо". То е регистрирано в определен период от време на ул. "Мизия" 23 - адресът на редакцията на "Стандарт", както и на дружеството "Стандарт финанс", което издава списание "Икономика" и което е било регистрирано с директори Боян Томов, Невена Мирчева и главният редактор и изпълнителен директор на "Стандарт" Славка Бозукова. Друго съвпадение е, че вписването на двете фирми в Търговския регистър е дело на един и същ пълномощник - столичния адвокат Маргарита Калпушкова. Калпушкова е вписала и "Бранд ПР" (тогава "Мъгъл трейдинг"), което е другото дружество, управлявано преди време от Боян Томов. По-късно Томов, който беше съветник на служебния транспортен министър и е изпълнителен директор на сайта kmeta.bg, излиза от управлението и на двете дружества и е заместен от Юлияна Томова.

Защо това е важно? В разговора, записан в Банкя между Бойко Борисов, Мирослав Найденов и градския прокурор на София Николай Кокинов (чиято автентичност никой не оспорва), Найденов обяснява, че техническите задания по комуникационната програма на ПРСР са правени от неговия съветник Мирослав Иванов, PR-ът (и любовница на Найденов) Кристина Спасова и... Боян Томов ("Аз съм го изгонил навремето, когато бях главен секретар, беше събрал 60 000 лв. за деца на сираци и ги открадна. От мое име ги беше събрал тоя Боянчо. Казал съм - аз където съм, той не може да се появи", казва за него бившият премиер). Ако връзките между Томов и Папанов не бяха косвени, това би бил директен конфликт на интереси. Но още по-директно стоят нещата например с друг, свързан с Томов, бизнесмен - Кирил Грозданов. Грозданов, който е собственик на фирма за авточасти и автосервиз, е бил и управител на няколко консорциума и дружества, където преди това управител е бил Томов, включително "Бранд ПР". Един от тях - "Европейско бъдеще", е спечелил отново поръчка за "производство и тиражиране на магнитен носител и разпространение чрез национален всекидневник на филми за ПРСР" за 293 хил. лв. Идентична поръчка между другото е спечелил и другият консорциум на Папанов - "Агро-грийн-инфо" (където той е партньор с "От-до консулт" на Мира Баджева и Олга Лозанова). "Европейско бъдеще" печели поръчката седем месеца след като Боян Томов го напуска през 2009 г. Така двама души, пряко и косвено свързани с човека, правил правилата, се облагодетелстват от тях.

"Капитал" искаше да попита Николай Папанов как е спечелил търговете, дали има връзка с господин Томов, с какво е бил предпочетен от МЗХ и как в крайна сметка се е справил с поръчките, за които е взел доста обществени пари. Папанов отказа да отговори и затвори телефона. Томов не вдигаше своя.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (16 юли) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (16 юли)

Първо решение на Кошлуков - да назначи конкурента си Сашо Йовков за директор спорт; United Partners спечели награда в международния конкурс IPRA Golden World Awards 2019; WPP продава мажоритарен дял в Kantar; Лейди Гага лансира козметичен бранд в партньорство с Amazon и др.

16 юли 2019, 1059 прочитания

Вижте тази кампания и направете дете 9 Вижте тази кампания и направете дете

Кампанията "Направи го сега" за насърчаване на раждаемостта ядоса много хора. Има ли успешни примери за подобни реклами в други държави

15 юли 2019, 3847 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Внимавай в рейтинга

Сравнението на данните за гледаемостта на телевизиите между двете пипълметрични системи показва смущаващи разлики

И още нещо в сметката за ток

С непазарни механизми държавата се опитва да поддържа жива ТЕЦ "Марица-изток 2"

F-16 полетя към парламента

Управляващите искат да финализират купуването на изтребителите преди местните избори

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Ново място: "КО-ОП"

Коуъркинг пространството отваря врати с амбицията да среща различни професионалисти, публики и изкуства

I like to move it, move it

В света на Ingress - GPS базираната игра от създателите на Pokemon Go, която подтиква към движение и социални контакти