С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 20 юли 2013, 13:54, 16999 прочитания

Внимавай в рейтинга

Сравнението на данните за гледаемостта на телевизиите между двете пипълметрични системи показва смущаващи разлики

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Можете ли да си представите, че турският сериал "Пепел от рози" е бил гледан от 60 хиляди мъже повече в сравнение с излъчващия се по същото време мач от европейското първенство по футбол? Картината действително е такава, поне според данните на компанията, измерваща зрителския интерес, GARB. 

Историята помни много случаи на съмнения в достоверността на пийпълметричните данни за гледаемостта. Потребителите им - телевизии, рекламодатели и рекламни агенции, отдавна направиха свой комитет. И те настоявят за независим одит на системата, по която доставчикът на данни – GARB, измерва телевизионната гледаемост. Одитът започна и ще приключи през октомври.


Напрежението в сектора относно достоверността на пийпълметричните данни се изостри допълнително, когато на пазара се появи нова пийпълметрична агенция, чешката Mediaresearch. Компанията заяви присъствието си на пазара още в края на 2012. Няколко месеца след като започна ежедневно да предоставя данни за телевизионната аудитория, тя вече има сключени договори с телевизии, рекламни агенции и продуцентски къщи. В момента 18 тв канала правят анализи и планират дейността си, използвайки данни от Mediaresearch. Откакто това се случва, много от играчите на медийния и рекламния пазар констатират сериозни различия в данните на GARB и тези на чешката компания. Някои от тях виждат тенденциозност в завишаване рейтингите на един определен телевзионен канал - TV7 (виж таблицата). На какво се дължат тези разлики е въпрос на анализ, какъвто се очаква да бъде направен от компанията, одитираща работата на GARB. Факт е обаче, че наличието на две пийпълметрични агенции поставя важни въпроси за пазара и поражда нови съмнение в и без това крехкото доверие в достоверността на рейтинговите данни.

Какво губи пазарът

За да сме коректни, е важно да се уточни, че националния панел на Mediaresearch ще бъде с размер 1380 домакинства, като на този етап данните, предоставяни от компанията, са представителни за София и големите градове и са на базата на 500 домакинства. В панелната извадка на GARB са инсталирани 1050 домакинства от цялата страна, като показаните в таблицата данни са само от домакинствата в София и големите градове. В потвърждение на наблюдаваните различия в данните на двете пийпълметрични агенции медия директорът на Argent Симона Тенчева коментира, че при така конструирания панел с данни при сравнение на измерените рейтинги за целева аудитория - всички зрители на възраст 25 - 54 години, в София и градовете над 100 000 души, често се наблюдават разлики в данните на двете пийпълметрии. "Нерядко тези разминавания са сериозни, понякога са дори фрапиращи - с над 50%. Когато анализирахме Топ 10 на предаванията на всеки от четирите водещи телевизионни канала през последните няколко седмици, в БНТ и Nova е относително еднакъв броят на тези предавания, които според едната пийпълметрия имат по-висок рейтинг, и тези, които според същата пипълметрия са с по-нисък рейтинг. В bTV и ТV7 според GARB повечето предавания са с по-висок рейтинг, отколкото според данните на Mediaresearch", обясни Тенчева. Малко по-опростено казано, данните на двете агенции съвпадат като брой зрители, но според GARB повече хора гледат предавания на TV7 и bTV и съответно по-малко гледат Nova и БНТ, отколкото показва проучването на Mediaresearch.



По думите на Тенчева най-ценното, което страда от такава ситуация, е доверието между медии, агенции и клиенти. "В днешно време и за рекламодателите, и за агенциите е от изключителна важност да могат да оценят коректно ефекта от инвестираните в реклама средства и в тази ситуация наличието на такова съмнение не е в полза на никого", каза Симона Тенчева. На практика това създава предпоставки за вземане на решения, които са основани не само на факти и данни, а това от своя страна поражда риск от скъпо струващи грешки.

bTV като голяма медия с чуждестранна собственост е сдържана при правенето на подобни анализи. На въпрос чувстват ли се ощетени от данните на действащата сега пийпълметрична система GARB от медиата коментираха: "Много е удобно да се оспорват данните, особено тогава, когато те не са в твоя полза. Подобен подход сме наблюдавали неведнъж от различни играчи на пазара, но за нас това не е професионално", казаха от bTV и уточниха, че за да коментират данните, разчитат да се направи обективна и безпристрастна проверка за тяхната достоверност, каквато е одитът.

"Нова тв" изрази задоволство от резултатите си както по време на есенния сезон 2012, така и през пролетния сезон, който приключи неотдавна. "Въпреки това, информацията от някои допълнителни източници на данни и от обратната връзка, която получаваме от зрителската аудитория, показва, че резултатите на телевизията са подценени", коментираха от "Нова".

БНТ не изрази категорична позиция. "Когато върви мач, БНТ не се сърди на съдията. Него трябва да го коментират други – в случая, потребителският комитет", заявиха от медията.

Обяснението на GARB  за различията е, че в контекста на сравняване на данните от две различни пийпълметрични системи няма средна стойност или стандарт, спрямо които да се калкулират вариации. "Цифрите всъщност са пропорции: делът на предаванията по групи в данните на GARB, отнесен към дела на предаванията по групи в данните на Mediaresearch. Обясняването на така изчислените отношения предполага съпоставка на всеки един от критериите, на чиято база рейтинговите данни са представителни", обясниха от GARB. От агенцията уточниха, че могат да коментират единствено данните на GARB (в публикуваната таблица) поради факта, че не познават системата на Mediaresearch и нейните стандарти и параметри.
"Тъй като системата на GARB от години доставя официалните рейтинги на българския телевизионен пазар, тя е под постоянното наблюдение на потребителския комитет в лицето на неговата техническа комисия. Системата на GARB е разработена на принципа на прозрачността и стъпва на нормите на GGTAM (Международни стандарти за измерване на тв аудиторията)", коментираха от GARB.
Изпълнителният директор на Mediaresearch, Иван Генчев, коментира данните в таблицата по следния
начин: "В сравнителната таблица виждаме данни от два независими пипълметрични панела, които имат претенциите да бъдат представителни за територията и населението, които покриват. В случая, данните са от измервания в София и градовете с население над 100,000 жители. Безспорно, виждаме разлики, които в някои от случаите са значителни, но ние не бихме могли да ги обясним, тъй като не познаваме структурата и параметрите на конкурентния панел, както и използваните при производството на данните процеси и алгоритми."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Критична година за медиите Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

17 яну 2020, 963 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 850 прочитания

24 часа 7 дни

17 яну 2020, 3308 прочитания

17 яну 2020, 2804 прочитания

17 яну 2020, 2077 прочитания

17 яну 2020, 2019 прочитания

17 яну 2020, 1910 прочитания

Всички новини
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Започна надпревара за управлението на БНТ

СЕМ изслуша първите кандидати в битката за нов генерален директор - Вяра Анкова и Валерий Тодоров

Още от Капитал
Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10