Най-скъпата кампания

Командната зала, от която се излъчва цифровия сигнал

Най-скъпата кампания

Според новия транспортен министър за реклама на цифровизацията са похарчени 19 млн. лв.

Весислава АНТОНОВА
12056 прочитания

Командната зала, от която се излъчва цифровия сигнал

© Надежда Чипева


Рекламата на цифровизацията, която стана популярна с фразата "Абе, момче, как да го свържа?" и оживя през образа на актьора Любомир Ковачев, вероятно е най-скъпата рекламна кампания, правена с държавни пари. За популяризирането на прехода от аналогово към цифрово излъчване държавата отпусна 17.5 млн. лв. в края на миналата година. Тази сума е единственото, с което разяснителната кампания около цифровизацията привлече вниманието.

На 1 март тази година правителството в оставка гласува нови 17.5 млн. лв. да бъдат отпуснати на транспортното ведомство за декодери. Този ангажимент бе поет през декември 2012 г. "За всеки от етапите се предвиждат до 7.5 млн. лв. Следователно общо на цялата територия на страната – до 15 млн. лв.", обясниха тогава от ведомството. Остатъкът от сумата ще отиде отново за целите на информационната кампания. Или общо за реклама за радио- и тв клипове, публикации в печатни издания, печатни информационни и разяснителни брошури около цифровизацията отидоха около 19 млн. лв. Сумата привлече вниманието на новия министър на транспорта Данаил Папазов. На заседание на ресорната парламентарна комисия той обясни, че за реклама на цифровизацията bTV е получила 2.9 млн. лв. TV7 - 2 млн. лв., "Нова телевизия" - 2.5 млн. лв., но не уточни кога министерството ще е готово да предостави подробен отчет как са разпределени парите. Обществената поръчка за информационната кампания за цифровизацията пък бе спечелена от "Обединение Ти Си Ти Ви". Тя получи 8.311 млн. лв. без ДДС, за да я изпълни. В "Обединение Ти Си Ти Ви" влизат фирмите "Арчър айдиас" и "Пиеро 97 МД", зад които през годините се смяташе, че стои Красимир Гергов (напоследък има слухове за промяна на собствеността в "Пиеро", но те не могат да бъдат потвърдени, тъй като дружеството е с акции на приносител), и "Сова 5" на Васил Тончев.

Рекламата в медиите

Според  данните на мониторинговата компания Be Media Consultant за периода януари - юли 2013 г. в медиите са разпределени общо 9 812 774 млн. лева за излъчване на рекламни клипове. От тази сума най-много пари са инвестирани в  телевизия - 8 397 026 млн. лв. Трябва да уточним обаче, че данните на Be Media отразяват официалните рекламни цени на медиите (от които те вече по правило дават сериозни отстъпки, правят промоции и бартери). В тв каналите от групата на Nova Broadcasting Group са отишли 42% от тази сума, а в bTV Media Group - 33.36% (виж графиката). В "Нова тв" обаче са излъчени двойно повече клипове, отколкото в bTV например (виж таблицата). Прави впечатление, че от каналите, влезли в медия микса, най-малка сума за реклама на прехода е получила обществената БНТ - 209 514 лв. Другото особено в този случай е, че телевизията сама изработи клипа си за цифровизацията и не излъчва този, който частните канали излъчваха. В медия плана не са били и включени и по малки кабелни телевизии, но те и няма да качат програмите си на цифровите мрежи в близко бъдеще. Така логично парите са разпределени сред най гледаните ефирни и нишови канали, които първи ще се качат на мултиплекса.

В печатни медии са разпределени общо 1 316 880 млн. лв. Прави впчетление, че близо 883 949 хил. лв. от тях са дадени на вестниците "Монитор", "Телеграф", "Политика", "Всеки ден" и "Меридиан мач". Изданията са собственост на "Нова българска медийна група" на Ирена Кръстева, майката на депутата от ДПС Делян Пеевски. Общо 2 286 661 млн. лв. от парите, предвидени за реклама на цифровизацията, са били дадени на медии, контролирани от мажоритарния собственик на Корпоративна търговска банка Цветан Василев и Делян Пеевски. Двете компании, които изграждат цифровите мрежи, които ще излъчват програмите на телевизиите, също са свързвани с тях.

В медия микса са включени и пет радиостанции. В тази медия са инвестирани и най-малко средства - 98 869 лв. Все още не може да се изчисли каква част от парите за реклама на цифровизацията са отишли за външна реклама, btl (немедийна реклама) и онлайн, защото мониторинговите данни на Ве Media Consultant не ги отчитат. Въпреки че тези канали не са измерени, едва ли инвестицията в тях би била толкова голяма, че да достигне предвидените 17.5 млн. лв. След края на август обаче финалните данни за реклама на цифровизацията би трябвало да бъдат отчетени от възложителя и компанията - изпълнител на поръчката за популяризиране на дигитализацията. По събраните до момента данни сметката не излиза.

Пътя на парите

През 2012 г. държавният бюджет отпусна на транспортното министерство 17.5 млн. лв. целево за реклама и декодери. За информационна кампания бяха предвидени 10 млн. лв. Останалите 7.5 млн. лв. трябваше да отидат за устройства за аналоговите приемници на социално слабите. Впоследствие обаче стана ясно, че търговете за декодерите ще се забавят, и беше решено всичко да отиде за реклама, а за устройствата да се заделят пари през 2013 г.

Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията сключи договор с консорциума Ти Си Ти Ви, който да рекламира на гражданите  предстоящото въвеждане на цифровото наземно излъчване.

Транспортният заместник-министър в правителството на ГЕРБ Валери Борисов твърдеше, че кампанията ще се проведе от декември 2012 г. до март 2013 г. и ще включва излъчване на телевизионни и радиоклипове, образователни филми, разпространение на информационни брошури и публикации в българската национална и регионална преса. Кампанията обаче продължи по-дълго. Любопитно е дали министерството като възложител ще поиска от медиите да рекламират цифровизацията до октомври заради отложената дата за прехода.

Ти Си Ти Ви отказват коментар кои телевизии, радиа и уебсайтове са избрани да служат за информационни канали. Единственият път, когато представител на консорциум говори пред медиите, бе на официална пресконференция в транспортното министерство през миналата година. Тогава Вера Джамбазова уточни, че медиите са подбрани на база "гледаемост и влияние" и трябва да достигнат поне 97% от българското население.

Джамбазова уточни още, че екипът, който се занимава с така нареченото медия планиране, е направил и подробен анализ кои да бъдат медиите, през които да се излъчва рекламата.

Цели на кампанията

Цялата информационна кампания бе планирана да се извърши на три етапа, които трябва да предхождат етапите на процеса на цифровизация. До март хората трябва да са информирани, че процесът започва и ще трябва да преценят дали да закупят нов телевизор с цифров приемник, или ще им е необходим цифров декодер, за който трябва да бъдат инвестирани и допълнителни средства.

От първи март до първи септември 2013 г. е т.нар. преходен период, през който ще функционират както цифровият, така и аналоговият ефирен сигнал. Това означава, че хората ще могат да приемат един от двата сигнала в зависимост с какъв телевизор разполагат. С днешна дата транспортното министерство реши да удължи преходния период заради забавения търг за декодиращи устройства за социално слабите.

Сумата за реклама на цифровизацията е огромна предвид факта, че има обществени медии и PR отдели на ведомства, които могат да работят по информационната кампания за дигиталния преход, а телевизиите имат директен интерес да излъчват клиповете, така че необходимостта да им се плаща е спорна. Освен всичко това инвестирането на толкова много пари в медии точно в годината на парламентарните избори създава съмнения за опити да се купи медиен комфорт с парите на данъкоплатците.

Рекламата на цифровизацията, която стана популярна с фразата "Абе, момче, как да го свържа?" и оживя през образа на актьора Любомир Ковачев, вероятно е най-скъпата рекламна кампания, правена с държавни пари. За популяризирането на прехода от аналогово към цифрово излъчване държавата отпусна 17.5 млн. лв. в края на миналата година. Тази сума е единственото, с което разяснителната кампания около цифровизацията привлече вниманието.

На 1 март тази година правителството в оставка гласува нови 17.5 млн. лв. да бъдат отпуснати на транспортното ведомство за декодери. Този ангажимент бе поет през декември 2012 г. "За всеки от етапите се предвиждат до 7.5 млн. лв. Следователно общо на цялата територия на страната – до 15 млн. лв.", обясниха тогава от ведомството. Остатъкът от сумата ще отиде отново за целите на информационната кампания. Или общо за реклама за радио- и тв клипове, публикации в печатни издания, печатни информационни и разяснителни брошури около цифровизацията отидоха около 19 млн. лв. Сумата привлече вниманието на новия министър на транспорта Данаил Папазов. На заседание на ресорната парламентарна комисия той обясни, че за реклама на цифровизацията bTV е получила 2.9 млн. лв. TV7 - 2 млн. лв., "Нова телевизия" - 2.5 млн. лв., но не уточни кога министерството ще е готово да предостави подробен отчет как са разпределени парите. Обществената поръчка за информационната кампания за цифровизацията пък бе спечелена от "Обединение Ти Си Ти Ви". Тя получи 8.311 млн. лв. без ДДС, за да я изпълни. В "Обединение Ти Си Ти Ви" влизат фирмите "Арчър айдиас" и "Пиеро 97 МД", зад които през годините се смяташе, че стои Красимир Гергов (напоследък има слухове за промяна на собствеността в "Пиеро", но те не могат да бъдат потвърдени, тъй като дружеството е с акции на приносител), и "Сова 5" на Васил Тончев.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


45 коментара
  • nmw

    Една от последните далавери на ГРОБ.

  • 2
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Това е добре за възрастните хора, които ще имат проблеми с приемането на сигнала известно време. Сигнал, който е силно манипулиран.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    pavla avatar :-P
    ПАВЛА

    Тасева съм. Стига с тая цифровизация!

  • 4
    pruch avatar :-P
    pruch

    19 милиона са нищо.Учудващо е как повече не са похарчени за да се подсигури облъчването на раята с помия.

  • 5
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    До коментар [#3] от "ПАВЛА - సటోరి":

    Е, как стига, като комуноидните ще изкарат някой лефф от цялата тая цифровизация.

  • 6
    petergriffin avatar :-|
    petergriffin

    И за чий беше нужно, че не разбрах.Доколкото знам НУРТС е на Ц.Василев от няколко години, та той ли има пръст пак в далаверата?Някой, който е на ясно, да обясни моля.

  • 7
    demos20002000 avatar :-|
    demos20002000

    Учудващо защо решиха ТВ7 да се обърнат срещу ГЕРБ. Ето и в този случай се вижда че Бойко винаги ги е обгрижвал.:-)

  • 8
    daniboy avatar :-P
    Daniboy

    Хубава статия.

    Защо не е анализиран канала на интернет рекламата?
    В Дневник имаше доста банери по повод на цифровизацията :)

  • 9
    wizard avatar :-(
    Wizard

    Пир по време на чума! В нормална и умна държава, в която има ДЪРЖАВНЦИ, в тази криза, трябваше да се спестят тези 17 млн. лева!!! Можеше да пуснат един безплатен телефон за консултации, да направят един сайт с цялото инфо, просто и лесно поднесено и да се направи ЕДИНСТВЕНО реклама по БНТ и БНР - често да се казва за сайта с инфо и да се казва безплатния телефон за консултации..сайта и телефона са 10 000 хил. лева.
    Но не - тука в България се прескачат един през друг продажниците и бандитите. Трудно ще си оправим икономиката, дами и господа, да не казвам НИКОГА!

  • 10
    marti1331 avatar :-|
    marti1331

    Айсиктир, имаме "народна" телевизия на наша издръжка а се плаща на всички освен нея.20 милиона за информация и стотинки за декодери защо направо не спяха излъчването то хората до 3 дена щяха да разберат какво става все пак сме хора общуваме по между си.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал