Финалисти по креативност

Рекламите, които ще се състезават за награди в тазгодишния фестивал ФАРА

DDB София станаха рекламна агенция на годината през 2012 г., а нейният творчески директор Йордан Жечев е председател на творческото жури тази година.
DDB София станаха рекламна агенция на годината през 2012 г., а нейният творчески директор Йордан Жечев е председател на творческото жури тази година.    ©  Александър Лазаров
DDB София станаха рекламна агенция на годината през 2012 г., а нейният творчески директор Йордан Жечев е председател на творческото жури тази година.
DDB София станаха рекламна агенция на годината през 2012 г., а нейният творчески директор Йордан Жечев е председател на творческото жури тази година.    ©  Александър Лазаров

Топ агенции по брой заявки 

DDB Sofia - 49

Saatchi&Saatchi - 48

New Moment New Ideas Company - 39

Ogilvy Group - 34

The Smarts - 29

Noble Graphics - 26

refrma - 22

Publicis - 20

Студио Ентусиазъм - 18

NEXT-DC - 16
Временно класиране по точки от номинации, медийни категории: 

Next-DC: 9 т.

Saatchi&Saatchi: 8т.

reforma: 8т.

Mindshare 6 т. 

New Moment New Ideas: 5 т. 

PHD: 2 т.

Noble Graphics: 1т. 

McCann: 1т. 

BBDO Group: 1 т. 

All Channels: 1т.

NRG: 1т.

Metropolis: 1т.

Пред входа на тазгодишния рекламен фестивал ФАРА е малко по-тихо от обикновено - няма цветни и шумни промоции, безплатни продукти, и прекалена приповдигнатост.

Въобще ако си мислите, че в рекламата има бляскавост, значи сте с няколко години назад с информацията. Дори да е изгубил част от това обаче, напоследък конкурсът е намерил нещо друго - повече и по-смислени участници. Поне така смята журито.

Тази година ФАРА се провежда за 14-ти пореден път и продължава до 14 септември. За три дни журито отся заявките, които ще продължат до финалното оценяване в събота вечер. "Тази година има небивал ръст на миналите към втори кръг заявки," коментира председателят на творческото жури Йордан Жечев. В творческите категории допуснатите до финал заявки са 30%, а в медийните - 40%. 

Няколко тренда в три дни

"Тази година има повече заявки и по-добри неща, но няма открояващи се нови тенденции в рекламите," коментира Васил Петраков от DDB София, която спечели миналогодишното отличие "Агенция на годината". "През последните години имаше толкова много нови неща - социални мрежи, технологии, че дори само да успееш да използваш такъв нов канал за първи път носеше стойност на кампанията," обяснява той. Според Петраков през миналата година не е имало такива открития, които да влязат в работата на агенциите. За това и на техническо ниво като че ли кампаниите не са се развили много през последните 12 месеца.

Въпреки липсата на ярки творчески тенденции в заявките на тазгодишната ФАРА обаче, конкурсът успя да открои някои трендове. "Няколкогодишният труд на агенции върху дадени марки започва да дава резултат - колегите са работили дълго време за тях, надграждат и правят все по-добри работи," коментира творческият директор на Студио за стратегически дизайн Велина Мавродинова, която е и член на творческото жури на фестивала. Тя смята, че тенденцията е нова. "Това означава, че бизнесът започва да осъзнава какъв е капиталът на марката и за това имат голям принос агенциите," допълва Мавродинова, според която това е много положителен знак за индустрията.

Кампаниите "Отива една жена при лекаря" на агенция reforma, "Написаното остава" на Publicis и "Нови видове" на Ogilvy Group пък показаха друг тренд. И трите кампании продължиха към финала под аплодисментите на публиката. И трите имат социален елемент - който явно се харесва и на журито и на зрителите.

С най-големи шансове

Академията за футболни залози  Academy365 (reforma), Освободи свободното време с Amstel (NEXT-DC), рекламите с порно, цифровизацията или Ханку брат на Handy (DDB), Mr Crunch на KFC (Saatchi&Saatchi), кампанията "Отива една жена при лекаря" (reforma) или "Семейство Филипови" (Saatchi&Saatchi) - всеки проследил журирането е видял презентациите на тези реклами по десет пъти. Тези идеи участват в най-много категории на фестивала, а пък агенциите DDB София и Saatchi&Saatchi пък са подали най-много заявки. Това обаче не им гарантира директно награди или титлите "Рекламна агенция на годината" и "Медийна агенция на годината". През последните три дни журито оцени кои реклами да бъдат допуснати до финалната битка (виж част от тях долу), а останалото ще стане ясно в събота вечер. За тогава остава и най-важният въпрос - дали има рекламна идея на световно ниво, която журито да награди в новата категория тази година Grand Prix. 

Финалисти в медийни категории

Дигитална кампания 


Amstel – Да освободим свободното време (клиент Загорка АД, агенция: NEXT-DC)

Отива една жена при лекаря (клиент Асоциация на Пациентите с Онкологични Заболявания; Агенция: reforma)

Семейство Филипови (клиент Philps; Агенция: Saatchi & Saatchi)  

Heineken – Road to the Final (клиент Загорка АД; Агенция: NEXT-DC)

Медийна кампания

Amstel – Да освободим свободното време (клиент Загорка АД; Агенция: NEXT-DC)

В името на природата (клиент Столична Община; Агенция: Mindshare)

Демоните на да Винчи (клиент FOX INTERNATIONAL CHANNELS; Агенция: reforma)

Отива една жена при лекаря (клиент Асоциация на Пациентите с Онкологични Заболявания; Агенция: reforma)

Паметници (клиент Национален Исторически Музей; Агенция: Saatchi & Saatchi)

Песента на ДЗП (клиент Danone; Агенция: New Moment New Ideas Company)

Само кажи "благодаря" (клиент Globul; Агенция: Mindshare)

Ценни Книжа (клиент Инвестбанк АД; Агенция: Saatchi & Saatchi)

Нови комуникационни канали

Алфа Банк – Карта жетон (клиент Алфа Банк клон България; Агенция: PHD)

Amstel Pause (клиент Загорка АД; Агенция: NEXT-DC)

Amstel Safe (клиент Загорка АД; Агенция: NEXT-DC)

Bikers (клиент Zed moto; Агенция: New Moment New Ideas Company)

Ключ от автомобил за 50 стотинки (клиент Interlease Auto; Агенция: All Channels Communication Group)

Националният НЕприродонаучен музей (клиент Globul; Агенция: Mindshare)

Parking Day 2012 (клиент BMW Груп България; Агенция: Noble Graphics)

Пясък (клиент Порше България; Агенция: Saatchi & Saatchi)

Урокът (клиент Globul; Агенция: Mindshare)

Още от Капитал

Код "Премиера"

Код "Премиера"