С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
72 27 сеп 2013, 12:34, 21653 прочитания

Горчивата чаша Deutsche Welle

Или как освобождаването на двама журналисти като коментатори на медията подложи на изпитание доброто й име

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


След редакционното приключване на "Капитал", Deutsche Welle  излезе с ново обръщение по казуса с журналистите Иван Бедров и Еми Барух. Четете тук.

Еми Барух: "Думата наръчници е част от чиновническата лексика"

Фотограф: Капитал
Иван Бедров: "Скоро ще научите много повече по тази история, в която става дума за свобода"

Фотограф: Цветелина Белутова
"Как и защо Deutsche Welle се подчини на КТБ?", "КТБ оказа натиск върху Deutsche Welle" са само две от заглавията, които се появяват на водещи позиции в световната търсачка google тази седмица. Те ще останат в архивите на мрежата, за да напомнят как и по какви причини медията се раздели с двама от хоноруваните си коментатори - журналистите Еми Барух и Иван Бедров.


Ако доскоро нямаше открито потвърждение, че Корпоративна търговска банка (КТБ) (с мажоритарен собственик Цветан Василев - бел. ред.) реагира на всяка негативна публикация в международната преса, която осветява връзките й с "Нова българска медийна група" и нейните собственици Ирена Кръстева и сина й Делян Пеевски, с писмото до Deutsche Welle (DW), в което, меко казано, се критикуват двама от авторите на медията, това стана факт. 

В писмото се посочва, че Цветан Василев няма медии, не е свързан с медийната група на Ирена Кръстева, а тя само е негов "корпоративен клиент". А за журналистите Барух и Бедров се твърди, че са използвали "международния имидж" на Deutsche Welle, за да "упражняват натиск" върху КТБ и да "уронват репутацията на една финансова институция с над 20-годишна история на иновативни и устойчиви практики и отговорно отношение към българското общество и бизнес".

От  DW побързаха да се защитят, че решението да се разделят със своите автори е взето независимо от писмото на КТБ до редакцията, и избраха най-неубедителния аргумент за освобождаването им -  "заради нарушение на журналистическите стандарти". А съвпадението на двете събития - получаването на оплакването и прекратяването на сътрудничеството с Бедров и Барух, прави това да звучи още по-нелепо. Като твърдението на говорителя на DW, че  "проверката на качеството на журналистиката е един винаги течащ процес".



Тази позиция на медията е още по-неубедителна в България, където състоянието на медиите става все по-драматично и проблемът за свободата и несвободата в тях е част от болезнените процеси в страната напоследък.

Свободата като стандарт

Сивата картина на българския медиен пазар обяснява и острата реакция на цялата журналистическа общност и неправителствени организации към новината, че DW прекратява сътрудничеството си с журналистите Еми Барух и Иван Бедров.

Изпълнителният директор на Центъра за развитие на медиите Асен Величков обяснява, че организацията има дългогодишно сътрудничество с DW в областта на въвеждането в България на световните професионални и етични стандарти в журналистиката, но е много учуден от мотивите, с които са прекратени взаимоотношенията с двамата български журналисти. "Някои от посочените неспазени професионални стандарти като обективност и равнопоставеност на гледните точки се отнасят по-скоро за новинарското съдържание, каквото в българската онлайн секция на DW почти липсва. Освен това отговорност на всеки репортер е да търси различните гледни точки, но основната задача на един коментатор е да обоснове своята", каза Величков. Според него текстовете на Иван Бедров и Еми Барух са достатъчно добре обосновани, още повече че са приети без забележки от щатните редактори на медията. "Тезата, че е непрофесионално журналисти да заемат гражданска позиция, може да бъде част от политиката на дадена медия, но не е нещо общоприето в бранша. Дори напротив, според актуалните световни тенденции журналистите трябва да бъдат активни участници в обществения живот, а не само далечни наблюдатели. Това е, което съвременната публика очаква от тях", категоричен е Асен Величков.

Пред dnevnik.bg Еми Барух обяснява  личната си позиция. Тя е, че в журналистиката има един-единствен стандарт и той е Истината. "Тя може да бъде защитавана по много начини. Според буквата на закона или според духа на закона. Думата наръчници е част от чиновническата лексика. Тя звучи нелепо в нашата професия", е мнението на журналистката и допълва, че това важи с особена сила особено що се отнася до жанра коментар. "Коментарът е различен от жанра "информация", "дописка" или "кореспонденция". Патосът на полемичните коментари и на публицистичните текстове е в силата на думите, които са нарочно непремерени, за да влияят", казва Еми Барух.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Агенции на промяната Агенции на промяната

Кои са най-големите комуникационни компании в България и как се променят през последната година

13 дек 2019, 764 прочитания

Новата разменна валута Новата разменна валута

Комуникационният пазар през годината

13 дек 2019, 845 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Севда Шишманова: Телевизионните сериали гарантират аудитория

Програмният директор на БНТ пред "Капитал"

Още от Капитал
Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10