Севда Шишманова: Телевизионните сериали гарантират аудитория
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Севда Шишманова: Телевизионните сериали гарантират аудитория

Севда Шишманова: "БНТ остава най-големият копродуцент на българско игрално и документално кино"

Севда Шишманова: Телевизионните сериали гарантират аудитория

Програмният директор на БНТ пред "Капитал"

Весислава Антонова
6871 прочитания

Севда Шишманова: "БНТ остава най-големият копродуцент на българско игрално и документално кино"

© Архив: БНТ


Севда Шишманова: "БНТ остава най-големият копродуцент на българско игрално и документално кино"
Фотограф: Архив: БНТ

Кои са новите проекти на БНТ в началото на телевизионния сезон?

 

Визитка

Севда Шишманова е програмен директор на БНТ. Тя е журналистът, който със свой репортаж предизвика оставката на министър на вътрешните работи. Като репортер в  новините на националната телевизия отразява работата на четири български правителства и двама български президенти. Работи като международен кореспондент по време на войните в Косово, Македония, Афганистан, Пакистан и Ирак и атентатите в Лондон, Мадрид и Истанбул. Автор е на десет документални филма, като през 2002 получава наградата SAIS-Novartis за международна журналистика на американския  университет "Джон Хопкинс", Вашингтон. Два мандата е член на управителния съвет на БНТ. Била е член на Националния съвет за кино и на журито на редица международни филмови фестивали. Завършила е документална и кинорежисура в НАТФИЗ.

- "Четвърта власт" превзема праймтайма в неделя и слага началото на един телевизионен сезон, през който за пръв по БНТ ще бъдат излъчени последователно три сезонни сериала. Политическият трилър за сблъсъка на медии, власт и служби ще бъде последван от четвърти сезон на  криминалната драма "Под прикритие" и веднага след това зрителите ще могат да влязат в интерактивната тийнейджърска територия със сериала "Ескейп".  Всъщност залагаме на това, в което доказано сме конкурентни. БНТ направи  своя пробив на телевизионния пазар и филмов е най-успешният проект на обществената телевизия през последните три години. Както с "Под прикритие" преди три години, така и с новата си продукция "Четвърта власт" поемаме известен риск, като продуцираме в най-трудния  жанр. Това е първият сериен политически трилър на пазара на българска продукция, историята се развива в 12 серии  и разчита да печели зрители постепенно. Изборът на името на сериала "Четвърта власт" е направен като предизвикателство към българската обществено-политическа система, в която медиите трябва да възстановят своята позиция и независимост, защото журналистиката е самозащитата на обществото.

БНТ заявява амбиция да инвестира в качествено телевизионно кино. Как през този сезон  я защитавате?

Качеството във филмопроизводството на БНТ се дължи на два основни фактора. Първият е сериозната професионална процедура за селекция на филмовите проекти, които кандидатстват за финансиране. А вторият е скоростното развитие на пазара  и интересът към продуциране на сериали от страна на комерсиалните телевизии, които пренасочиха вниманието си към тази продукция след законодателната промяна, която им даде възможност за продуктово позициониране във филмови проекти. Телевизионните сериали са прекрасен пример какво може БНТ, когато е в равнопоставени условия с частните си конкуренти. Разбира се, начинът на избор на проектите е коренно различен. Ако комерсиалните телевизии имат приоритетен ангажимент към рейтинга, то БНТ има отговорност към съдържанието. От една страна, е въпрос на програмна политика жанровата и тематична насоченост на филмите и сериалите, които продуцира БНТ. Но ключово важното в случая е селекцията, която се извършва при прозрачна процедура и оценка от 12-членна художествена комисия, в която две трети са представители на киногилдията, като всеки депозира оценката и рецензията си публично.

Новото, което ще покажем през този сезон, е селектирано преди година, когато рискувахме и обявихме в една сесия четири позиции  за телевизионни сериали. От тях започваме излъчване на "Четвърта власт" и следват две продукции, които са в процес на пускане в производство. Сезонният училищен сериал "Ескейп" и историческата екранизация на военните разкази на Йордан Йовков "На границата", свързан с Първата световна война. Започнаха снимки и на четвъртия сезон на "Под прикритие". Променена е динамиката на продуциране, БНТ създава в рамките на година и половина четири сериала - нещо немислимо допреди три години.

Какъв процент от общия бюджет на БНТ инвестирате във филми?

- БНТ има законово задължение да изразходва десет процента от общия си бюджет за филмопроизводство. През изтеклия тригодишен мандат БНТ  възстанови изпълнението на  Закона за радио и телевизия - изразходване на цялата регламентирана сума по предназначение за финансиране на филмова продукция.  Неспазването на това законово изискване в предшестващия период беше обект на  критика както от финансово контролиращите органи в страната, така и от представители на професионалните филмови организации. БНТ възстанови и отговорността към това за какво се изразходват тези средства.  "Под прикритие" показа, че продукцията на обществената телевизия може да бъде и интересна, разби статуквото, в което през последните 15 години държавната субсидия за кино в телевизията се е изразходвала за скъпи и незапомнящи се продукции, със слаб зрителски интерес. Но никой не е питал защо. Когато говорим за финансиране на кино от БНТ, трябва да имате предвид, че освен сериалите, които са програмен хит, в конкурсните сесии се обявяват периодично позиции за игрални и документални филми. Като абсолютен приоритет са дебютите и ние подкрепяме по минимум два първи филма на млади режисьори всяка година. Тази последователна политика има своите резултати, защото през 2011 дебютният филм "№1" на Атанас Христосков спечели най-престижната българска филмова награда "Златна роза", а тази година "Отчуждението" на Милко Лазаров се завърна с две престижни награди от филмовия фестивал във Венеция. В същото време обществената телевизия остава най-големият копродуцент и на българско игрално и документално кино, създавано с подкрепата на Националния филмов център. БНТ изразходва до 20% от субсидията за подпомагане на игрални филми, въпреки че това не е изрично регламентирано като задължение по закон. Но това е нашето разбиране за участие на обществената телевизия в развитието на българската филмова индустрия като цяло.

Данните показват, че през 2011 г. БНТ1 излъчва 60% българско и европейско и 40% американско кино, а през 2013 г. съотношението се увеличава с показано на българския зрител 79% българско и европейско и 21% американско кино.

Какъв механизъм е нужен, за да бъде по-прозрачен процесът на финансиране на големи тв проекти като сериалите?

- Механизмът е прозрачен по отношение на селекцията на проектите и по финансирането им, доколкото БНТ работи с предварително обявени производствени  цени и тарифи. Когато кандидатства, продуцентът прилага и бюджет за съответната продукция, който също подлежи на предварителна оценка като критерий от филмовата комисия. Окончателните финансови параметри по общата реализация обаче са предмет на договорни отношения, които, за да бъдат обявени, е необходимо съгласието и на двете страни. За съжаление в медийната среда в България има сериозен дисбаланс в представяне на реални факти в името на обективността и лъжи с цел манипулиране и компрометиране в полза на второто. Парадоксално, но точно срещу най-успешния проект на БНТ - "Под прикритие", се проведе скандална по размерите и спекулациите си кампания, която очевидно целеше авторитета на хората, които го създават, и, разбира се, прекратяване на

проекта. Финансовата справка показва, че от общо произведени и излъчени 13 сериала в периода от 2005 г. до 2013 г. първи сезон на "Под прикритие" е на седмо, втори сезон на единадесето, а трети сезон на девето място по бюджет. Впрочем подобна компроматна кампания започва и срещу "Четвърта власт" и затова ще уточня, че бюджетът на новия сериал в цитираната финансова справка е на осмо място. Аз смятам, че обявяването на бюджетите на филмовите продукции би било сериозно противодействие на опитите да се подменя истината и да бъдат прекратени всякакви спекулации за финансиране на филмови проекти от БНТ. Разбира се, световната практика е обратна. И еталонът на обществена телевизия Би Би Си например при целия натиск не обявява параметрите на продукциите си и е един от най-успешните световни продуценти на телевизионна филмова продукция. Би Би Си има изцяло комерсиално поведение във филмовото си производство, през последните години създаде своя самостоятелна компания, базирана в Лос Анджелис, и произвежда целева продукция за американския пазар.

Как реагират рекламодателите и рекламните агенции на новите и вече наложили се сериали?

- Сериалите са единственото съдържание, в което обществената телевизия може да има продуктово позициониране и е равнопоставена с частните си конкуренти. Ефектът е светкавичен и първите три сезона на "Под прикритие" показаха, че БНТ може сама да изкарва парите, с които да изплаща своите инвестиции, защото предлага продукт, който се продава заради качественото си съдържание. Независимо че рейтингът е царят на рекламния пазар и това е необходимата страна на телевизионния бизнес, винаги съм разчитала, че рекламодателите  могат да бъдат убеждавани да инвестират и в съдържание. Сериалите са идеалната възможност БНТ да създава комерсиален продукт, без да е необходим компромис с качеството.

Продължавате ли успешно да продавате правата за излъчването на "Под прикритие" на чужди пазари?

- Сериалът има световен дистрибутор - американската компания New Films International ("Ню филмс").  Голямата сделка на компанията е с Lions Gate и продажба за Sonny, което доведе до купуване на сериала за цяла Латинска  Америка и излъчването му по филмовия канал AXN.  В момента Sonny затвориха и продажби за Пакистан, Индия и Бангладеш. Вече имаме потвърждение, че филмът ще се показва и в Израел, където много трудно купуват чужда продукция сериали. Депозираните от дистрибуторската компания рапорти показват, че сериалът е продаден в около 30 страни от Централна Европа, Азия и Северна Америка. Продажбите са по сезони и са на различен етап за всяка от териториите. В повечето от тях е продаден първи сезон и в зависимост от резултатите на рейтинг и пазарен дял ще бъдат продадени и следващите сезони. В други територии са продадени всички заснети епизоди. Българският сериал се търгува в общ пакет с международните хитове Mad Man, Boss, Anger Management. 

Какви са впечатленията ви от тенденциите на международния пазар на телевизионни продукти? Още ли сериалите са сред най-предпочитаните и защо?

- Телевизионните сериали ще имат продължителен живот като предпочитана продукция от телевизионните компании не само защото им осигуряват рейтинг. А и защото в момента печелят изключителна аудитория в интернет през специални платформи като Netflix, които са новият хит заради онлайн стрийминга и възможността потребителите да изгледат 5 серии наведнъж от любимия си сериал например. Това на практика е ново разширение на аудиторията и дублиране на пазарните възможности. Освен мейджърските студиа и телевизионни компании в продуцирането на сериали активно се включват и големите филмови кабелни канали като HBO и AMC, което допълнително прави този продукт пазарно интересен. Телевизионните сериали са гарантирана аудитория и ако обърнете внимание какво хората в момента коментират от киното, ще отбележите, че все повече това са сюжети и актьори от сериали, а не от игрални филми. Телевизията е новото кино. И за това също има обяснение. Големи режисьори като Мартин Скорсезе и Дейвид Финчър снимат едни от най-успешните сериали. Актьорите в тях автоматично стават звезди. Аудиторията живее със сюжетите им. Преди няколко месеца едно изказване на Бернардо Бертолучи стана хит през Ройтерс, защото режисьорът, който е създал култовия филм "Последно танго в Париж", заяви, че "сериалите са новият Холивуд". Защото според него, ако има нещо, което се случва във филмовата индустрия, се прави от телевизионните компании, които в противовес на студиата, които инвестират огромни пари в технологии и визуални ефекти, наемат най-добрите режисьори, сценаристи и актьори и създават изключителен продукт – сериалите.

Севда Шишманова: "БНТ остава най-големият копродуцент на българско игрално и документално кино"
Фотограф: Архив: БНТ

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    kireto avatar :-|
    Кирето

    БНТ става все по-гледаема.
    Последните години направи доста хубави неща и се разви в правилната посока.

  • 2
    4itatel avatar :-|
    4itatel

    Наистина БНТ е все по-гледаема и наистина в позицията на обществена телевизия!Браво!"Четвърта власт" дава заявка за Качество!Успех!

  • 3
    jj avatar :-|
    J.J.

    Не само става по-гледаема, бих казал, че е единствената гледаема телевизия. При това подобрение има не само при сериалите и т.н., ами и при публицистиката. Григорови са много интересни, жалко само, че са в събота сутрин. В тази връзка, добре ще е да се покачи качеството на стриймовете (не говоря за телевизията на живо, ами за записаните продукции) на сайта на bnt, бих ги гледал повече, ако качеството не беше толкова ниско.

  • 4
    dragozow avatar :-P
    dragozow

    Напоследък имат добри попадения и се държат адекватно. На фона на лайната по Бтв и Бареков са си екстра.

  • 5
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Това е приемливо за частна телевизия, но за държавна с гарантиран бюджет не е. Изискването е за високо качество, дори при сериалите.

  • 6
    izabell avatar :-|
    izabell

    Харесвам да гледам БНТ.Публицистичните поредавания имат умерен тон и рядко се стига до кавги и скандали пред зрителите.

  • 7
    gozko avatar :-|
    Валери М.

    Съгласен съм, че БНТ е много по-гледаема, за което роля разбира се имат и Севда Шишманова и Вяра Анкова! Но искам да попитам, кой ще поеме отговорност за 3 милионната издънка "Недадените"??? И не бих казал, че трети сезон на Под Прикритие има някаква художествена стойност!!! Изгуби се социалният елемент и реалността, стана посредствено екшън сериалче, без особено интелект в него! Последно, как изобщо решиха, че след издънката "Недадените", избрахте Найо Тицин за продуцент на следващия голям проект, при положение, че най-сериозното произведение на Тицин са два документални филма??? Не знам кой на запад ще възложи на толкова скъп проект на неопитен продуцент!!! Успех все пак!!! П.П. БНТ направиха Под Прикритие с рекорден бюджет от 2.5 милиона лева за 12 епизода, никоя частна телевизия не можеше до тогава да си го позволи. Рейтингът никога не ви е интересувал, тогава кой е критерият, дали сериалът е успешен?

  • 8
    gln40316080 avatar :-|
    gln40316080

    Хубавият филм е плод на хубав сценарий. Дано да разберете че артистите не могат да спасят лошия сценарий. Давайте повече на сценаристите иначе ще стигнете до падението на БТВ. Имате да гоните още постигнатото от класиката Капитан Петко войвода.

  • 9
    lubopitka1 avatar :-?
    lubopitka1

    Какво сеслучва със сериала"Ескейп"?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK