С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 27 сеп 2013, 14:11, 6607 прочитания

Севда Шишманова: Телевизионните сериали гарантират аудитория

Програмният директор на БНТ пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Какъв механизъм е нужен, за да бъде по-прозрачен процесът на финансиране на големи тв проекти като сериалите?

- Механизмът е прозрачен по отношение на селекцията на проектите и по финансирането им, доколкото БНТ работи с предварително обявени производствени  цени и тарифи. Когато кандидатства, продуцентът прилага и бюджет за съответната продукция, който също подлежи на предварителна оценка като критерий от филмовата комисия. Окончателните финансови параметри по общата реализация обаче са предмет на договорни отношения, които, за да бъдат обявени, е необходимо съгласието и на двете страни. За съжаление в медийната среда в България има сериозен дисбаланс в представяне на реални факти в името на обективността и лъжи с цел манипулиране и компрометиране в полза на второто. Парадоксално, но точно срещу най-успешния проект на БНТ - "Под прикритие", се проведе скандална по размерите и спекулациите си кампания, която очевидно целеше авторитета на хората, които го създават, и, разбира се, прекратяване на
проекта. Финансовата справка показва, че от общо произведени и излъчени 13 сериала в периода от 2005 г. до 2013 г. първи сезон на "Под прикритие" е на седмо, втори сезон на единадесето, а трети сезон на девето място по бюджет. Впрочем подобна компроматна кампания започва и срещу "Четвърта власт" и затова ще уточня, че бюджетът на новия сериал в цитираната финансова справка е на осмо място. Аз смятам, че обявяването на бюджетите на филмовите продукции би било сериозно противодействие на опитите да се подменя истината и да бъдат прекратени всякакви спекулации за финансиране на филмови проекти от БНТ. Разбира се, световната практика е обратна. И еталонът на обществена телевизия Би Би Си например при целия натиск не обявява параметрите на продукциите си и е един от най-успешните световни продуценти на телевизионна филмова продукция. Би Би Си има изцяло комерсиално поведение във филмовото си производство, през последните години създаде своя самостоятелна компания, базирана в Лос Анджелис, и произвежда целева продукция за американския пазар.

Как реагират рекламодателите и рекламните агенции на новите и вече наложили се сериали?


- Сериалите са единственото съдържание, в което обществената телевизия може да има продуктово позициониране и е равнопоставена с частните си конкуренти. Ефектът е светкавичен и първите три сезона на "Под прикритие" показаха, че БНТ може сама да изкарва парите, с които да изплаща своите инвестиции, защото предлага продукт, който се продава заради качественото си съдържание. Независимо че рейтингът е царят на рекламния пазар и това е необходимата страна на телевизионния бизнес, винаги съм разчитала, че рекламодателите  могат да бъдат убеждавани да инвестират и в съдържание. Сериалите са идеалната възможност БНТ да създава комерсиален продукт, без да е необходим компромис с качеството.

Продължавате ли успешно да продавате правата за излъчването на "Под прикритие" на чужди пазари?

- Сериалът има световен дистрибутор - американската компания New Films International ("Ню филмс").  Голямата сделка на компанията е с Lions Gate и продажба за Sonny, което доведе до купуване на сериала за цяла Латинска  Америка и излъчването му по филмовия канал AXN.  В момента Sonny затвориха и продажби за Пакистан, Индия и Бангладеш. Вече имаме потвърждение, че филмът ще се показва и в Израел, където много трудно купуват чужда продукция сериали. Депозираните от дистрибуторската компания рапорти показват, че сериалът е продаден в около 30 страни от Централна Европа, Азия и Северна Америка. Продажбите са по сезони и са на различен етап за всяка от териториите. В повечето от тях е продаден първи сезон и в зависимост от резултатите на рейтинг и пазарен дял ще бъдат продадени и следващите сезони. В други територии са продадени всички заснети епизоди. Българският сериал се търгува в общ пакет с международните хитове Mad Man, Boss, Anger Management. 



Какви са впечатленията ви от тенденциите на международния пазар на телевизионни продукти? Още ли сериалите са сред най-предпочитаните и защо?

- Телевизионните сериали ще имат продължителен живот като предпочитана продукция от телевизионните компании не само защото им осигуряват рейтинг. А и защото в момента печелят изключителна аудитория в интернет през специални платформи като Netflix, които са новият хит заради онлайн стрийминга и възможността потребителите да изгледат 5 серии наведнъж от любимия си сериал например. Това на практика е ново разширение на аудиторията и дублиране на пазарните възможности. Освен мейджърските студиа и телевизионни компании в продуцирането на сериали активно се включват и големите филмови кабелни канали като HBO и AMC, което допълнително прави този продукт пазарно интересен. Телевизионните сериали са гарантирана аудитория и ако обърнете внимание какво хората в момента коментират от киното, ще отбележите, че все повече това са сюжети и актьори от сериали, а не от игрални филми. Телевизията е новото кино. И за това също има обяснение. Големи режисьори като Мартин Скорсезе и Дейвид Финчър снимат едни от най-успешните сериали. Актьорите в тях автоматично стават звезди. Аудиторията живее със сюжетите им. Преди няколко месеца едно изказване на Бернардо Бертолучи стана хит през Ройтерс, защото режисьорът, който е създал култовия филм "Последно танго в Париж", заяви, че "сериалите са новият Холивуд". Защото според него, ако има нещо, което се случва във филмовата индустрия, се прави от телевизионните компании, които в противовес на студиата, които инвестират огромни пари в технологии и визуални ефекти, наемат най-добрите режисьори, сценаристи и актьори и създават изключителен продукт – сериалите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

21 фев 2020, 962 прочитания

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 2360 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Deutsche Welle смени тона

Медиата изрази желание да обсъди с Иван Бедров и Еми Барух "каква трябва да бъде журналистиката", както и евентуално бъдещо сътрудничество

Още от Капитал
Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10