Назаем от съседите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Назаем от съседите

Анна Стилианаки има десетгодишен опит в рекламната индустрия в Ню Йорк и още толкова в Гърция. Казва, че е дошла в Ogilvy София заради предизвикателствата на не толкова развитите пазари, където работата ти има по-голяма тежест.

Назаем от съседите

След двегодишно затишие Анна Стилианаки отново изведе Ogilvy София сред най-награждаваните рекламни агенции

Мария Манолова
5492 прочитания

Анна Стилианаки има десетгодишен опит в рекламната индустрия в Ню Йорк и още толкова в Гърция. Казва, че е дошла в Ogilvy София заради предизвикателствата на не толкова развитите пазари, където работата ти има по-голяма тежест.

© Велко Ангелов


ПРОФИЛ

Анна Стилианаки е завършила Communications Design в Pratt Institute, Ню Йорк. Работила е в агенциите Foote, Cone & Belding, Ally & Gargano, Coach & Bloomingdale’s в американския град. През 1996 г. се връща в Гърция и оглавява твроческия отдел във FCB/ Gnomi, а след това в Leo Burnett и McCann Erickson. Работата й в различните агенции е отличена с шест награди Epica, три отличия  Cannes Lions, две статуетки от Golden Drum и една от Euroeffie.

 

КЛИЕНТИ

Спечелени през последната година*

Boehringer

Provident UK

Devin

Винпром Пещера (FLIRT) 

adidas 

SOS детски селища

Cibank

Ratio  

Rails Girls 

Дългогодишни

GLOBUL

Germanos

WWF

Kraft Foods (Своге, Морени, Suchard)

Ficosota Syntez (Ехо, Terter, TEO)

Ариана

Detailor

IBM

LG 

*Списъкът не включва клиентите на Mindshare, Ogilvy Action и Ogilvy PR

Когато си най-добрият в нещо и внезапно изчезнеш, явно има сериозна причина. И когато след две години отново се завърнеш сред най-добрите - също. Така изглежда историята на Ogilvy Sofia. През 2009 г. тя беше най-награждаваната рекламна агенция в България на ФАРА, а на следващата година - втора в класацията. През 2011 г. и 2012 г. обаче изчезна от радара на индустрията, а сборът на творческите й награди замръзна на нула. 

Този септември агенцията взе общо 14 творчески отличия на рекламния фестивал ФАРА. Зад върховете и спадовете в представянето на агенциите стои фигурата на творческия директор и Ogilvy илюстрира правилото добре. След три смени от 2010 г. насам, в момента за творческия екип отговаря гъркинята Анна Стилианаки, която явно следва правилния курс. Стилианаки е перфекционист, има лична амбиция да печели награди и не си поставя занижени цели, защото се намира на по-малък и недобре развит пазар, както сама разказва пред "Капитал". 

Не евтини трикове, а разбиране 

Анна Стилианаки идва в България миналия септември след десет години в рекламната индустрия в Ню Йорк и още толкова в Гърция. Казва, че причината да поеме новата позиция са предизвикателствата. "Гърция за мен беше най-логичният пазар, на който да търся творчески директор, тъй като са по-напред в областта на комуникациите. Едновременно с това не е нужен дълъг период на адаптация, защото имаме сходен манталитет", обяснява как се е появил новият творчески директор собственикът на Ogilvy Екатерина Тупарева. "Всяка смяна на агенция е мотивирана от две неща - усещането, че не принадлежиш някъде, и липсата на достатъчно предизвикателства", пък казва Стилианаки. Дали по задължение или не, тя говори за българската рекламна индустрия положително. Казва, че вярва във възможностите на ненаситените пазари. "На такива места можеш да променяш темпото на целия пазар. Работата ти си проправя път по-лесно", обяснява тя. Един пример е кампанията на агенцията за Globul и WWF. Вероятно във Великобритания щяха да са нужни пет месеца подготовка и бюрокрация, за да се случи амбиънт инсталацията на Ogilvy в Природонаучния музей. Тук нещата стават много по-лесно, казва Стилианаки. 

"Целият свят има проблеми с бюджетите и комисионите, така че съм свикнала с ограничените бюджети и концепцията "направи повече за по-малко". Това е белег на времето", отговаря тя на въпроса дали усеща натиск за намаляване на комисионата на агенцията. Не смята, че с рекламодателите тук се работи по-трудно. Озадачава я обаче сравнително ниското ниво на продукцията. "Невинаги клиентите изискват международен стандарт на работа от гледна точка на продукцията - принт и телевизия", коментира тя. И допълва: Индустрията е тръгнала към определен стил и е останала там. Има много какво да се направи в тази насока." Тя фокусира усилията на агенцията си именно там. "Нашата индустрия всъщност е занаят и това не трябва да се пренебрегва. Работата ни не е просто да измислим слоган - трябва да отидеш много по-надълбоко," смята Стилианаки. Понякога според нея рекламата в България е повърхностна. "Виждам тенденция да се избират лесни шеги, прости стереотипи, лесни рекламни трикове, които привличат внимание", казва тя. Причината търси в това, че пазарът е млад, а решението - във времето. "По света индустрията е надскочила този етап и е продължила в друга посока - истини за потребителя, които комуникират с неговото сърце. Това се опитваме да направим и ние", обяснява подхода си към работата тя.  

От 2010 г. до миналата есен Ogilvy сменя трима творчески директори. Първо напуска Мария Тодорова, която основава собствена рекламна агенция NEXT-DC. Временно в Ogilvy идва Светослав Тодоров. През това време Екатерина Тупарева търси специалист от чужбина. Спира се на американеца Робърт Манли - с целите да развива дигиталния бизнес на агенцията и с амбициозната заявка, че ще допринесе с различна бизнес култура и с висока трудова етика. И той обаче не се задържа дълго. "В рамките на една година не постигна целите, които заедно бяхме определили при неговото назначение, и не подновихме договора му", признава Тупарева. Така се стига до избора на Анна Стилианаки. Освен наградите от последната година основният маркер за успеха й е работата с екипа, смята Тупарева. Сред постигнатите според нея цели са "сложната задача да обедини и вдъхнови екип от млади и талантливи хора, които бяха доста демотивирани от смяната на криейтив директори".

14 награди и 3 приоритета

"Доволна съм от наградите, защото се случиха изключително бързо и съвсем не случайно. Това е част от работата на творческия директор - да планираш такива неща, а не просто да вършиш ежедневната си работа и да очакваш всичко да се подреди от само себе си", коментира пред "Капитал" Стилианаки. Тази година Ogilvy взима три златни, четири сребърни и седем бронзови творчески отличия. Кампаниите пък са предимно със социална насоченост - за опазване на природните паркове, "Часът на земята" и безопасно шофиране. Брийфовете обаче са на реални клиенти, държат да отбележат от агенцията. "Не вярвам в това, че ако имаш за клиент неправителствена организация, работата е по-лесна. Понякога е особено трудно, защото летвата е много по-висока", коментира тя. 

Стилианаки се изкушава да се скрие зад клишето, че "всичко е приоритет" в работата й. Но признава, че "първото нещо, което трябва да направиш, е да създадеш творчески екип, който работи като едно ядро, с един дух. Първото, което исках да направя, беше да изясня критериите и целите и да съм сигурна, че всички са съгласни със стандартите за добра работа". Управляващият директор на агенцията Екатерина Тупарева изброява още: удовлетворението на настоящите клиенти, висока успеваемост на конкурси, нов бизнес. "Фестивалите са като ревютата за дизайнерите. Невинаги са пряко свързани с ежедневната работа, но дават възможност да се прецени криейтив потенциала на агенцията", коментира Тупарева, от което също личи, че в Ogilvy съзнателно  са работили и за награди тази година. За разлика от заявките на предишния творчески директор Робърт Манли пък, digital не е самоцел за Анна Стилианаки. "Никога не съм споделяла истерията около digital - там трябва да си перфектен, както във всяка друга медиа. Просто трябва да си грамотен и в крак с промените", категорична е тя. 

"Истината за кампанията ни с най-много награди е, че първоначално беше отхвърлена. Клиентът се колебаеше и поиска допълнителни идеи", вмъква още Стилианаки. "Национален ден на природните паркове" е кампания за Globul и WWF, която включва серия от телевизионни клипове, заигравка с предаванията на National Geographic. "Трябва да си постоянен и да настояваш. Tрябва да се бориш за идеите, защото те не могат да се борят за себе си", казва Стилианаки. И още: "Всички добри идеи изваждат клиентите от зоната на комфорта. Понякога изкарват нас от зоната на комфорта. Всяка прогресивна идея те кара да се чувстваш неспокоен." 

ПРОФИЛ

Анна Стилианаки е завършила Communications Design в Pratt Institute, Ню Йорк. Работила е в агенциите Foote, Cone & Belding, Ally & Gargano, Coach & Bloomingdale’s в американския град. През 1996 г. се връща в Гърция и оглавява твроческия отдел във FCB/ Gnomi, а след това в Leo Burnett и McCann Erickson. Работата й в различните агенции е отличена с шест награди Epica, три отличия  Cannes Lions, две статуетки от Golden Drum и една от Euroeffie.

 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    stavrogin avatar :-|
    Stavrogin

    за да говориш за рекламите като за творчество и/или някакво изкуство се изисква сел


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ускорена дигитализация

Ускорена дигитализация

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK