Милион за реклама на земеделски фонд

Консорцуимът "ПРСР гарант" ще популяризира гаранционната схема към ПРСР десет месеца след започването й

Победилият консорциум се води от фирма на члена на борда на в. "Стандарт" Мартин Батков (снимката е архивна)
Победилият консорциум се води от фирма на члена на борда на в. "Стандарт" Мартин Батков (снимката е архивна)    ©  АСЕН ТОНЕВ
Победилият консорциум се води от фирма на члена на борда на в. "Стандарт" Мартин Батков (снимката е архивна)
Победилият консорциум се води от фирма на члена на борда на в. "Стандарт" Мартин Батков (снимката е архивна)    ©  АСЕН ТОНЕВ

Министерството на земеделието и храните (МЗХ) ще даде още 1.1 млн. лв. за реклама, а фирмата за това е избрана, показва регистърът на обществените поръчки. Причината този път е популяризирането на гаранционния фонд по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР). С това ще се заеме обедитението "ПРСР гарант", което включва "Грейн адвъртайзинг" на члена на борда на директорите на в. "Стандарт" Мартин Батков (70%) и "Мастър Пи Ар" ЕАД на 26-годишната Деяна Петрова (30%), става ясно от публикуваното на 3 октомври обявление.

Гаранционната схема тръгна през януари, но не върви с особен успех. Целта й е да облекчи земеделските производители с вече одобрени проекти по три от мерките по ПРСР. За целта МЗХ отдели 240 млн. лв. в специален гаранционен фонд. Към края на септември 2013 г. обаче усвоените средства бяха едва 10% и министерството тръгна да връща 100 млн. лв. обратно към ПРСР. Сега, на десетия месец от началото на схемата, министерството най-накрая избра на кого да даде над милион лева за популяризиране на инструмента. ПРСР е има най-голям бюджет за реклама - общо 36 млн. лв. за програмния период. За шестте години до края на 2012 г. от министерството използваха едва 18 млн. лв., а още толкова останаха за разпределяне за тази година.

Включване по средата

Началото на тази обществена поръчка е още в края на 2012 г. Офертите бяха събрани и отворени около Коледа, но изпълнителят е избран едва в края на август. До редакционното приключване на броя от минситерството не отговориха защо е забавена поръчката. "Нямам представа защо е забавен конкурсът, но ние тепърва започваме работа по поръчката", коментира пред "Капитал" Мартин Батков. Той уточнява, че офертата на неговия консорциум е била с около 300 хил. лв. по-ниска от тези на конкурентите му. Цената на "ПРСР гарант" е доста по-ниска и от прогнозната стойност от 1.5 млн. лв. без ДДС.

Срещу 1 137 847 лв. от МЗХ традиционно изискват не толкова стратегия зад комуникацията, колкото свръхконкретни дейности. Победителят ще трябва да организира минимум по едно събитие в 28-те области на страната с най-малко 30 участници; пресконференции в шестте планови региона; информационно събитие в София; минимум две социологически проучвания; публична дискусия в София след приключването на схемата; публикации в пет национални и 15 регионални медии. "Поръчката е тежка за изпълнение - включва събития и пресконференции в 88 общини. Ще се опитаме да наваксаме изгубеното време, подготвили сме няколко екипа, които да обикалят общините", обяснява Мартин Батков.

Министерство на рекламата

"Грейн адвъртайзинг" е една от агенциите, които често работят с МЗХ. Отново в обединение с "Мастър Пи Ар", но тогава под името "Грейн Мастър", тя печели поръчка за популяризиране на мерки 112, 121, 142, 214 и 213 по ПРСР за 938 хил. лв. Самостоятелно има спечелени други два конкурса за реклама на ПРСР за по 671 хил. лв., стана ясно от публикувана от МС по-рано през годината справка. Така общата сума на бизнеса на агенцията с министерството засега е около 2.3 млн. лв. В дружеството на Петрова акционер преди това е бил и самият Батков, а фирмените регистри показват няколко нейни връзки с в. "Стандарт" - като "Мастър стандарт" ДЗЗД, където фирмата й е съсобственик, а единият управляващ е главният редактор на вестника Славка Бозукова според ДАКСИ.

"В момента популяризацията на европрограмите върви изключително трудно и не виждам защо бизнесът да не се включи с пълни сили в тази задача", коментира пред "Капитал" Мартин Батков. Той допълни, че бизнесът му не е изцяло насочен към държавни поръчки, но те в момента са основният източник на свежи средства на стагниращия рекламен пазар. "Ще участвам и в новата поръчка за реклама на цифровизацията", допълни той.

Още от Капитал

Код "Премиера"

Код "Премиера"