С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 окт 2013, 12:43, 7214 прочитания

Ефирен ръст

Според статистиката тв рекламният пазар расте със 17%, но всъщност картината не е толкова оптимистична

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Инфографика

Рекламни приходи (в хил. лв.)

Увеличаване



Когато в началото на септември започна новият телевизионен сезон, бързият анализ на програмните схеми на националните канали и данните на агенция GARB, която мери зрителския интерес, показа, че сериалите отново ще играят ключова роля за привличане на аудитория и генериране на рекламни приходи. На първо място остават турските, следвани от българските. Веднага след тях са риалити шоутата и музикалните формати. В топ 50 на най-гледаните предавания за изминалия месец влизат още новините и спортните предавания. Телевизиите по традиция инвестираха предимно в изброените типове програми с надеждата да задържат повече зрители пред телевизора, като им предложат ново и интересно програмно съдържание. 

В стремежа си да запалят интереса на аудиторията bTV изпрати популярни екранни лица чак в Африка и продължи сезоните на сериалите си. Nova отново инвестира във воайорския Big Brother и музикалния формат X Factor. Най-силна карта през есенния сезон на БНТ пък е сериалът "Четвъртата власт". TV7 също заложи на поредица показваща телевизионното задкулисие - "Sex, лъжи и телевизия" и нов сезон на "Великолепният век". Това, разбира се, не са единствените проекти на каналите, но се очаква това да са основните генератори на висок рейтинг.


Според управляващия партньор в медия агенцията "Carat - България" Мария Миланова новият телевизионен сезон предизвиква интерес както сред зрителите, така и сред рекламодателите. "Промените, които каналите предприеха, са логично следствие от необходимостта от иновации. Липсата на качествено съдържание в някои канали доведе до преразпределение на аудиторията и намаление на рекламните инвестиции", коментира пред "Капитал" Миланова. По думите й всички на пазара очакват, че качествените предавания ще върнат гледаемостта на основните канали. "Макар че имаме предвид, че през периода септември - октомври увеличението на аудиторията е пряко свързано и със сезонния фактор", уточнява Мария Миланова.

Пазарът в цифри

Как тези усилия се отразяват на рекламните инвестиции в сектора през първите девет месеца на 2013 г? Обемът на излъчената през първите девет месеца  телевизионна реклама е нараснал със 17% в сравнение със същия период на миналата година. Това става ясно от данните на Be Media Consultant (агенцията, която следи инвестициите в реклама), според които общите приходи на тв каналите са се увеличили от 558 млн. лв. за периода януари - септември 2012 г. до 653 млн. лв. за същите месеци на 2013 г.



Важно е обаче да се отбележи, че изследването на Be Media Consultant мери дължината и броя на излъчените рекламни спотове и изчислява приходите на медиите според официалните им тарифи. Реалната брутна стойност на инвестициите обаче не съвпада с тази от мониторинга заради бонусите и отстъпките, които телевизионните канали от години предлагат на партньорите си. Според играчите на пазара разминаването понякога достига 50-60%. Така изследването на Be Media Consultant може да е индикация за позициите на отделните канали и тенденциите в тяхното развитие, но не и категоричен измерител за обема на пазара. Медия агенциите вече не работят с брутни цени, а с конкретни рейтинги именно заради несъответствието между цените за преференциалните тарифи и рейтинга на дадена телевизия или конкретно предаване, уточниха играчите на пазара.

Изненадващи удари

Според данните от мониторинга телевизията с най-голям ръст на приходите за последните девет месеца е News 7 (преди това ВВТ). От януари до март каналът фигурира в мониторинга на Be Media като ВВТ, а от април до септември вече като News 7. 24-часовата новинарска телевизия започна да излъчва програмата си в началото на март тази година, два месеца преди парламентарните избори. Към днешна дата рекламните инвестиции в канала са се увеличили пет пъти и половина спрямо същия период на миналата година (от 549 хил. до 31 млн. лв.). Ако в периода януари-септември 2012 ВВТ (вече News 7) бе едва на 28 място по рекламни приходи, в момента е на четвърто място. Основен рекламодател на медиата според мониторинговите данни на Be Media Consultant е Vivacom. На телекома се падат близо 80% от рекламните инвестиции в канала. Четвъртото място е впечатляващо на фона на данните за зрителския интерес на пийпълметричната агенция GARB, според която за периода 1-30 септември 2013 г. рейтингът й е под 1%.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама 1 Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама

Председателят на браншовото сдружение IAB Bulgaria пред "Капитал"

17 фев 2020, 922 прочитания

"Репортери без граници" призова Европарламента да защити българските журналисти 3 "Репортери без граници" призова Европарламента да защити българските журналисти

В отворено писмо международната организация настоява властите да спрат систематичните си заплахи към медиите

14 фев 2020, 2310 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Сребро за две български агенции на Golden Drum

Ogilvy Sofia и Saatchi&Saatchi взеха награди от рекламния фестивал на "Нова Европа" в Порторож, Словения

Още от Капитал
Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10