Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 18 окт 2013, 15:51, 9796 прочитания

Телевизия на много екрани

Изследване на Discovery отчита повишаване на гледаемостта през нови технологични устройства

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Телевизията трябва да се адаптира или да умре". Едва ли има мениджър в бранша, който да е забравил предизвикателната реплика на актьора Кевин Спейси от Международния телевизионен фестивал в Единбург.

Според носителя на два Оскара телевизията вече в много отношения е изместила киното при предлагането на качествени филми. Тази медия обаче рискува да се провали, ако не се съобрази с потребностите на зрителя. Аудиторията пред малкия екран държи да контролира това, което гледа и кога точно да го гледа. "Ако гледаш телевизия на своя iPad, това вече телевизионно предаване ли е? Устройството е без значение. За децата, които сега растат, няма разлика. Дали гледаш "Аватар" на iPad, в YouTube или по телевизията или пък следиш "Игра на тронове" на компютъра. Няма значение. Важно е информацията да стига до потребителите", казва Спейси. Актьорът дава като пример големия успех на политическия трилър "Картонени кули". Сериалът, в който той играе главната роля, се разпространява само по интернет. Иновативната дистрибуция говори за това, че зрителите "държат на свободата си".


Тенденцията е хората вече да загърбват гледането на любимото си предаване в точно определен час по телевизията. Те искат то да им е на разположение по всяко време и през всякакви устройства. Достигат ли новите телевизионни тенденции и в България? Как се отразяват на навиците на зрителите?

Телевизионната индустрия много се промени през последните няколко години. Тя се разраства не само в посока предавания, сезони и нишови канали, но и към други медийни платформи като интернет. Броят на зрителите онлайн и чрез мобилния телефон все повече расте, но в близките няколко години това едва ли ще доведе до значителен отлив от традиционната телевизия. Телевизорът все още е най-достъпното средство за забавление и информация, с най-качествената картина. Конкуренцията в интернет е много по-голяма, но за основните тв канали допълнително предимство е ексклузивното качествено съдържание, което предлагат, както и силата на бранда.

Нови устройства, нови аудитории



Пазарът на смарт устройства - телефони, таблети и телевизориq се развива във възходяща посока. Мащабно изследване на Discovery Networks и The Future Foundation проведено през 2012 г. на 10 пазара в Централна и Източна Европа, Близкия изток и Африка (CEEMEA), сред които България, Чехия, Унгария, Полша, Румъния, Русия, Южна Африка, Турция, Украйна и Обединените арабски емирства, отчита, че аудиторията, гледаща телевизия през различни устройства, се увеличава (виж графиката). Въпреки че 80% от зрителите на тези пазари гледат телевизия по традиционния начин в дома си, пред екрана, на живо, 7% гледат повторения, 7% на запис и 5% използват услугата видео при поискване. Данните за CEEMEA показват, че 46% от гражданите в тази част на света притежават смартфон, а 21% таблети и тенденцията е те да увеличават времето за гледане на видео съдържание през тях. Конкретно в България 22% от хората притежават таблети, а 34% - смартфони. За сравнение данните за Румъния (която има 21 млн. жители) са 37% смартфони и 10% таблети.

"В момента българите притежават 1.5 млн. смартфона, според проучване на "Интерактив адвъртайзинг бюро" (IAB), към края на 2014 г. в България ще има над 2 млн. смарт телефона. Развитието на хардуер и голямата мощност дори и в по-масови модели напоследък ги направиха удобни за гледане на качествено видео съдържание", коментира пред "Капитал" Димитър Нойков, мениджър на НВО за България. Според него увеличаването на броя на смарт устройствата и скоростта на фиксирания и мобилния интернет улесняват достъпа до качествено съдържание.

Дали вече всичко ще се гледа on-demand когато, където и както поискаш? Ще намалява ли гледането на класическа "линейна телевизия"? Ще бъдат ли необходими доставчиците на платена телевизия като звено между производител и потребител? Дали (или кога?) достъпът до информация и забавление ще се случва само в интернет среда? Според Димитър Нойков отговорите на тези въпроси са ключът към бъдещето на поне няколко индустрии - телевизионна (в класическия вид, който го познаваме); доставката на платена тв за дома; медиите като цяло - тяхната миграция все повече към on-line контакт с потребителите.

Димитър Нойков дава пример със стратегията на HBO, която в момента е да предлага услугата за онлайн видео по поръчка НВО GO, коeто в САЩ работи от около три години. НВО Европа, част от който е НВО България, също предлага HBO GO от 2010 г. У нас услугата е достъпна от май 2013 г в пакетите на два кабелни оператора. Платформата дава достъп до съдържание без никакви ограничения (когато, където и колкото абонатът пожелае) - клиентът не плаща "на заглавие", а има месечен достъп до цялата онлайн филмотека с над 1500 часа филмово съдържание.

От тази тенденция не изостават и първите два по гледаемост тв канала - bTV и "Нова тв". Когато правиш стратегия за дигитално присъствие, имаш два избора - да затвориш съдържанието и приходите да са не от реклама, а от абонамент. Вторият модел е безплатният - всеки има достъп до цялото съдържание, а ти правиш пари, продавайки реклама. По това се различават онлайн платформите на двете големи частни телевизии.

Преди повече от година bTV даде старт на услугата Voyo, която предлага каталог с видеосъдържание, което може да се гледа както от компютър, така и от приложения за таблети, смартфони и "умни" телевизори. Съдържанието идва основно от програмата на bTV. Освен че предлага много от предаванията на медията, услугата дава достъп и до много записи на спортни събития, филми и чуждестранни сериали. Българските поредици са налични за гледане до 7 дни преди премиерата им на малкия екран. А Voyo се ползва срещу месечна такса.

"Нова тв" залага на уеб платформата Nova Play. На нея зрителите имат предимство да гледат филми и предавания, когато и където пожелаят, при това безплатно, без месечен абонамент. Могат да се гледат всички публицистични и развлекателни предавания на медиата. В платформата не са качени филмите. "Нова" използва и модела на платения абонамент, но само за английската Висша лига, която може да се гледа чрез компютър, мобилен телефон и таблет. Услугата позволява на зрителите да "купят" който поискат мач и да го гледат с HD качество в движение. От "Нова" обясняват, че бъдещето ще бъде комбинация от двата модела - безплатна платформа за цялото излъчено съдържание и платен модел за ексклузивното съдържание - най-големите филми и мачове.

Директорът "Дистрибуция и търговско развитие" за Югоизточна Европа на Discovery Networks Виктория Дейвис коментира пред "Капитал", че проучването на Discovery Networks/The Future Foundation показва как гледането на телевизия се допълва и обогатява с нови публики онлайн. "Например много зрители често не знаят какво да гледат. В резултат на това т.нар. социална телевизия става все по-разпространен феномен, т.е. препоръките сред приятели и познати в социалните мрежи какво гледат, как и защо. Социалните медии предоставят ценна добавка към телевизионното съдържание", обяснява Дейвис.

Тя уточни, че Discovery отчита новите тенденции в гледането на телевизия и на някои пазари в Югоизточна Европа включително и в Румъния, Сърбия, Словения и Хърватия предлага услугата video on demand. Каналът е развил и специализирани интернет страници, има присътвие във Facebook и Twitter, както и канал в Youtube. В момента Discovery работи по разработването на такива платформи за българския пазар. На този етап отчита добри резултати от присъствието си във Facebook, където има почти 100 хиляди последователи общо за Discovery Channel и TLC.

Съдържанието над всичко

"Едно нещо никога няма да се промени независимо от технологията, платформите, устройствата и интернет връзката – а именно, че в борбата за зрителите винаги и по всяко време "content is (and will be) the king", коментира Димитър Нойков. Тази фраза се е превърнала буквално в мантра за цялата медийна индустрия. От гледна точка на производителите на съдържание новите технологии и тяхното развитие дават много възможности, поставят предизвикателства и ангажират компаниите да бъдат все по-добри в това, което създават. Виктория Дейвис също е категорична, че зрителите искат да гледат висококачествени продукции, които пораждат доверие. "В отговор именно на това работим, за да направим съдържанието си качествено и на разположение в онази среда (онлайн, през безжични устройства), където зрителите желаят да го гледат."

Мениджърът на HBO за България Димитър Нойков смята, че в България по-скоро следваме тенденциите, а не създаваме такива. "В този смисъл бизнесът в България изчаква и следи какво се случва в останалите държави. Ние ясно виждаме тенденциите, но не винаги успяваме да се доверим на интуицията си и бизнес логиката, така че да предоставим по-авангардни услуги на нашия пазар", категоричен е той.

Говорейки за тренд в сектора, според него в следващите пет години ще се увеличава ползването на услуги при поискване (on-demand) чрез смарт устройства от всякакъв тип. "Пазарът отдавна е готов за такъв тип съдържание, въпрос на време е операторите да започнат да инвестират именно в тази посока", коментира Нойков. Той цитира скорошно проучване в Полша, което показва, че 97% от анкетираните продължават да гледат линейна телевизия, от тях 27% ползват и съдържание при поискване, 1% ползват само "при поискване", а 2% - нито традиционна телевизия, нито съдържание при поискване. "Очаквам подобни цифри в България след около 2-3 години, тъй като услугите при поискване тепърва навлизат, като реален и работещ бизнес модел в България. Т.е. според нас предлагането на смарт устройства, както и гледането на телевизия през тях, ще стане нещо задължително за всеки производител или разпространител на съдържание", обобщава Димитър Нойков.

Според повечето медия мениджъри двата типа - гледане на телевизия в класическия й вид и при поискване - взаимно ще се допълват заради по-лесния и по-удобен достъп на потребителя до съдържанието, което го интересува.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ваксина срещу комуникационна криза Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

27 мар 2020, 1889 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март)

Рекламните фестивали ФАРА и Cannes Lions се отлагат; Telenor лансира кампания с домашни видеа; Призивите за дистанциране на компаниите и др.

24 мар 2020, 1481 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Кан за малкия екран

Изложението Mipcom в Кан показа защо телевизията ще продължи да се развива

Още от Капитал
Колко ще продължи?

Има различни сценарии за край на здравната криза, всички с не особено далечен хоризонт

Режим домашен офис или какво разказват хората за живота в епидемия из Европа

Няколко души споделиха пред "Капитал" какъв е новият ритъм на живот в Испания, Англия, Австрия, Германия и Франция и какви са техните опасения за бъдещето

До Азия и обратно по време на пандемия

Какво се случва по летища, в градския транспорт и туристически обекти в Тайланд, Малайзия и Сингапур в условия на разпространяващ се вирус

За маската на един лекар

Българската здравна система посреща най-сериозното си изпитание през последните десетилетия в недобра форма

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10