Зад усмивката на Стоичков
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Зад усмивката на Стоичков

Под скелето на ул."Цар Освободител" 33 видимо няма ремонт

Зад усмивката на Стоичков

Заради огромните реклами по фасадите, някои сгради в София са в постоянен ремонт, понякога фиктивно

Мария Манолова
14122 прочитания

Под скелето на ул."Цар Освободител" 33 видимо няма ремонт

© Велко Ангелов


Ако случайно сте минавали през Орлов мост в София наскоро, може би един градски детайл ви е хванал окото. От няколко седмици там има огромно скеле. Tо не е подпряно по никакъв начин на тротоара и няма нито една хоризонтална плоскост за стъпване - само тръби. По документи се извършва ремонт на сградата. Достатъчно е да го огледате обаче, за да ви стане ясно, че на скелето трудно би се задържал човек с кофа боя в ръката например, освен ако не е цирков артист. Наоколо не се виждат и работници. За сметка на това виси огромната рекламна усмивка на Христо Стоичков сред балончета от бира.

Всъщност вероятно няма и нужда на това скеле да се катери който и да е било. Преди малко повече от година сградата на ул. "Цар Освободител" 33 беше пребоядисана, а ремонтът й тогава беше скрит под огромна реклама. Какво налага нов ремонт толкова скоро?

През 2008 г. общината позволи на рекламните агенции и етажната собственост да работят заедно за санирането на стари сгради в центъра на София. Цената на ремонта се поема изцяло или до договорена степен от агенцията за външна реклама, като в замяна тя има право да постави т.нар. меш, или мрежа с рекламно изображение. Идеята на теория удовлетворява всички, затова и такива конструкции се срещат все по-често. На практика обаче не под всяка мрежа тече ремонт. Някои сгради в София са опаковани с постоянно скеле, други се реновират през няколко месеца, само и само на тях да има реклама. Понякога ремонтите са наистина, понякога - по документи, важното е да се създават огромни, централни и с това особено привлекателни, рекламни позиции в града.

Нарушения на практика, санкции на хартия 

"Има рекламна мрежа, няма дейност по саниране, има разрешение до 28.09.2014 г." Така присъства паното на Орлов мост в списъка на отдел "Контрол на рекламната дейност" към Столичния инспекторат. Както Иво Пенев, началник сектор "Контрол на рекламната дейност" обяснява пред "Капитал", всеки ден кола на общината обикаля града и следи за нови обекти - всичко, което попада в обсега на наредбата със звучното име "ПОРИМДЕРДТСО" ("За преместваемите обекти, за рекламните, информационни и монументално-декоративни елементи и за рекламната дейност на територията на Столична община" - бел. авт.). Когато открият ново скеле с реклама, служителите изискват два документа - разрешение от районната администрация за поставянето му и разрешение от главния архитект на София за опъване на рекламната мрежа. Ако обектът има документите, дори и там видимо да не тече ремонт, работата на инспекторите свършва дотук. "През годините добрата идея сериозно се компрометира от лица, които започнаха да ползват сгради в центъра на София много повече като рекламни точки, отколкото за реализиране на действителни ремонти", признава Иво Пенев.

Според оригиналните правила на общината реклами могат да опаковат сгради за не повече от 12 месеца, но има достатъчно примери, че това не е съвсем задължително. Фасадата над кино "Одеон" например се показва за кратко между рекламните кампании на H&M (при влизането на марката в България в началото на миналата година), огромното лого на "Булгартабак" (при ребрандирането й също миналата година), на цигарите "Ева", на Vivacom, на кафето Jacobs, на цигарите Victory в момента. Кампаниите, които очевидно стоят там общо повече от 12 месеца, могат да се видят и на уебсайта на фирмата, която ги поддържа - Upi Outdoor Advertising. Според справката за рекламните мрежи и в момента обектът е "с изтекло разрешение до август 2013 г., но продължено до 2014 г." При създаването на наредбата СО поставя срок от точно една година, тъй като според експертно мнение той е предостатъчен за санирането на една сграда. Очевидно в случая "Одеон" година не е достатъчна за какъвто и ремонт да тече под мрежите - при кратките сваляния на скелето не се забелязват видими промени. Най-необяснимото е, че дори след като рекламните прикрития стоят там вече две-три години, в момента сградата пак има нужда от "демонтаж на компрометирани фасадни облицовки, частична подмяна на паднала каменна облицовка, доставка и монтаж на фасадна облицовка, почистване на стара каменна облицовка" и т.н. Когато "Капитал" потърси за коментар фирмата относно безкрайните ремонтни дейности по сградата, оттам първо отклониха въпроса, а след това спряха да вдигат телефона.

Същата агенция продава и друго внушително рекламно пространство - на ълъга на ул."Раковски" и ул. "Гурко", на което също за поне втори път се появява огромна реклама (пак видно от уебсайта на Upi Outdoor Advertising). Появилото се преди две-три седмици скеле споделя една особеност с конструкцията на Орлов мост, която също буди съмнение доколко "ремонтите" са съществуващи и смислени. И двете конструкции не стъпват на тротоара, а с това и рекламните агенции вероятно не плащат такса тротоарно право на общината. 

Списъкът със странните съоръжения не свършва дотук. "Най-неприятният случай за мним ремонт е сградата на "София прес" на бул. "Цариградско шосе"," дава пример Иво Пенев. След разрешение за едногодишен ремонт и свалянето на рекламното скеле се оказва, че фасадата на сградата не е докосната. Агенцията изпълнител получава акт за установяване на административно нарушение - изпратен до седалището й в Пловдив, но не се знае дали е получен. На ул."Пиротска" 1 също се появява рекламна мрежа, без под нея да се случва ремонт. Вече ремонтираната преди няколко години сграда на ъгъла на бул."Фритьоф Нансен" и бул "Евлоги Георгиев" също отново е с реклама. На паметника "Левски", където е един от най-големите такива обекти, също се сменят реклама след реклама, а разрешителното е изтекло през 2012 г. За там Пенев има друго обяснение. "Съществуват и случаи, макар и единични, за прикриване на откровено грозни гледки на незавършени или разрушени сгради с рекламни мрежи. Такива места са срещу паметника на Васил Левски и срещу МОЛ София". Това не значи, че инспекторатът е съгласен с тази практика. Пенев дава пример с мрежата, покриваща бившия ресторант "Феята", която е свалена доброволно след съставен протокол от страна на Столичен инспекторат.   

Спестовни агенции

Според Нели Луски от "Метрополис груп" АД ремонтът на фасада на сграда може да струва между 50 хил. и 180 хил. лв. Такъв е опитът на агенцията от деветте им досегашни проекта, в зависимост от видовете дейност и договорките с етажната собственост. "Дейностите са различни – от пълна външна санация на сградата, през цялостен ремонт на покривни пространства, реставрационни дейности (особено за сградите – паметници на културата), ремонти на общи части, подмяна на дограми, поставяне на домофонни системи и др.," обяснява тя. Същевременно всяко съоръжение носи между 4 хил. и 14 хил.лв на месец, в зависимост от местоположението. "За нашата компания приходите от подобен вид дейност са почти равни на разходите, които реализираме", обобщава Луски. Приходите от такива обекти са не повече от 10% от целия бизнес на "Метрополис груп", казва още тя. Това обаче е една от най-атрактивните форми за външна реклама, които агенциите могат да предложат в момента.

"На практика навсякъде, където веднъж е имало такава рекламна мрежа веднъж (и за период до 12 месеца), не би следвало повече да бъде поставяна реклама", смята Ирена Антонова, директор "Клиенти" в медия агенция "Аргент".  Общината обаче очевидно чете правилата по друг начин, а последиците са не само за разхождащите се в града, но и за бизнеса. Някои сгради в центъра на София на практика "изчезват" за повече от година. Освен това агенциите, които плащат за ремонти, за да могат да поставят реклама, са в неравна битка с тези, които на практика не извършват ремонтна дейност. Неплатените за такса тротоарно право суми са само допълнителен щрих от спестените разходи. "Тези съоръжения се явяват пречка за бизнеса - там можем да говорим за по-ниски цени и нелоялна конкуренция", смята Луски. Както се вижда и от случая със "София прес", рекламните агенции в нарушение дори не винаги могат да бъдат открити, за да бъдат санкционирани.

Ново нареждане

СО все пак има спасение за периодично изчезващите фасади. "През лятото на тази година Столичен инспекторат предложи промяна в наредбата, където да има 10-годишен срок, в който след приключило саниране да бъде забранено извършването на повторно такова", обяснява Иво Пенев. В окончателния вариант на проекто-промените срокът е намален на пет години, като предстои те да бъдат гласувани в общинския съвет. "С влизането в сила на въпросната промяна силно вярваме, че опитите да се заобикалят правилата силно ще намалеят. Или поне ще се разредят", надява се Пенев.

В зараждането на идеята за финансиране на ремонти чрез реклама в София преди пет години имаше добро намерение. Така е с повечето инициативи за подреждане на външната реклама в София. Налагането на правила в тази област обаче остава само пожелателно, дори когато проблемите са толкова големи, че избождат очите. А процесът се точи с години. Така се точат конкурсите за билборд позициите в София - наполовина спрени, наполовина обжалвани. Другата седмица СО се надява да свали 40 незаконни билборд съоръжения. До края на годината се надява да приеме новия текст на Наредбата и да уреди по-адекватно рекламата по ремонтните скелета. И така вече много години.  

Ако случайно сте минавали през Орлов мост в София наскоро, може би един градски детайл ви е хванал окото. От няколко седмици там има огромно скеле. Tо не е подпряно по никакъв начин на тротоара и няма нито една хоризонтална плоскост за стъпване - само тръби. По документи се извършва ремонт на сградата. Достатъчно е да го огледате обаче, за да ви стане ясно, че на скелето трудно би се задържал човек с кофа боя в ръката например, освен ако не е цирков артист. Наоколо не се виждат и работници. За сметка на това виси огромната рекламна усмивка на Христо Стоичков сред балончета от бира.

Всъщност вероятно няма и нужда на това скеле да се катери който и да е било. Преди малко повече от година сградата на ул. "Цар Освободител" 33 беше пребоядисана, а ремонтът й тогава беше скрит под огромна реклама. Какво налага нов ремонт толкова скоро?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    kireto avatar :-|
    Кирето

    "...В зараждането на идеята за финансиране на ремонти чрез реклама в София преди пет години имаше добро намерение..."
    ================================================

    То и пътя към ада е постлан с добри намерения...
    Виновна е Столична община, че е допуснала "пропуск" в наредбата.
    Дали е съзнателно или не е отделен въпрос.

  • 2
    astonis avatar :-|
    astonis

    Всичко е една огромна ЧАЛГА в тази бедна страна....
    Питам се как ли ще реагират софиянци ако на това скеле се появи портрета на Бетовен или на Вазов или на когото и да е стойностен представител на човечеството?

  • 3
    kalnik avatar :-|
    Калник

    [quote#2:"sht26310985"]Питам се как ли ще реагират софиянци ако на това скеле се появи портрета на Бетовен или на Вазов или на когото и да е стойностен представител на човечеството? [/quote]

    Ами ще се питат - "Кой пък е тоя?". Тъжно, но факт.

  • 4
    kireto avatar :-|
    Кирето

    До коментар [#2] от "sht26310985":

    До коментар [#3] от "Калник":

    Е, колеги, чак пък толкова. По-голямата част от хората знаят за Вазов и за Бетовен..
    Проблема не е кой е на скелето, а какво не/се върши на него и че се използва за лека реклама, заобикаляйки разпоредбите на Столична община
    На Орлов мост е имало и реклама на шоколади, коли и друга марка бира.

  • 5
    nuzzo avatar :-|

    Находчиво....., но дали пък зад тази находчивост на рекламно-етажната комбина, не стои, услужливо, подсказка на нечий общински чиновник, която подсказка да бъде невинно и " в полза роду" претворена в Наредба.

  • 6
    oyh53308658 avatar :-|
    oyh53308658

    "ТАКА Е ПРИ КАПИТАЛ ИЗЪМ А ! "

  • 7
    stoiank avatar :-P
    stoiank

    Това че общинарите крадат, не е новост. Винаги се пропуска обаче момента, че има хора със собственост в супер центъра на града, които са съгласни за жълти стотинки да си продадат гледката. Не знам колко трябва да ми предложат, да се съглася да гледам една мрежа през прозорците си. Все пак това са апартаменти струващи стотици хиляди евро. Когато мнозинството от богатите в България ги напусне манталитета на едноличния търговец, тогава ще имаме и нормални десни партии и приключил преход. Дотогава, големите скандали ще са за някаква реклама/печалба не повече от 10 хил. на месец/, какви да са павилионите и т.н. Погледнете спора в Инстанбул за втори канал на Босфора и си помислете къде сме ние.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    По същата причина се съмнявам, че "Феята" ще се строи още 20 години и все ще е на груб строеж. От една страна добре, че рекламите скриват клошарската колония и ръждясалата арматура, но лошото е, че тротоарчето е широко 2 лакътя и скелето го заема изцяло.

  • 9
    misho73 avatar :-|
    misho73

    1. На хора, готови да си продадат прозореца на рекламодател, не може да се помогне административно, което повдига стария въпрос че в центъра живеят много мизерници, настанени главно там по партийна линия.

    2. К'во ѝ е на рекламата?

  • 10
    sincere avatar :-P
    Коте

    И кво,щом хонорис кауза пие бира и аз да пропия.мА МОЛА ВИ СЕ,НАЙ МНОГО ДА Я НАМРАЗЯ:)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK