Рекламна АТАКА
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рекламна АТАКА

Рекламна АТАКА

Волен Сидеров започна активна политическа кампания с вестник в метрото и билбордове в цялата страна

Весислава АНТОНОВА, Мария Манолова
11727 прочитания

© Велко Ангелов


За разлика от парламента, където с действията си държи правителството да не падне, извън него партия "Атака" на Волен Сидеров се държи сякаш изборите са зад ъгъла. И от известно време прави рекламна кампания, на чиито мащаби и посоки могат да завидят далеч по-големи политически сили от нея.

В софийското метро от близо месец се разпространява безплатно издание на "Вестник за метрото" - пълно копие на вестник "Атака". Ксенофобският и драстичен език на изданието вече предизвика острата реакция на много граждани. И не само това - преподавателят от софийския университет доцент Борислав Вунчев чрез Facebook призова всички, които се притесняват от насажданата омраза и ксенофобия, да протестират пред Столична община срещу разпространението на изданието.

Въпреки че 39 души заявиха участие в протеста, пред общината в сряда се събраха само десет преподаватели, които се подписаха под писмото с искания на колегата си Вунчев: оставката на изпълнителния директор на "Метрополитен София", проверка за установяване и наказване на служителите, съдействали за разпространяването на вестника. И най-същественото - да бъде спряно разпространението му веднага.

"Подведени от заглавието"

"Недопустимо е да се прави партийна агитация и да се настройва обществото срещу уязвими групи от хора. Пропагандната машина действа през определени медии като "Вестник за метрото". Това е медиа, в която липсва обективност, защото никога не е представяла две гледни точки, а само една-единствена - тази на партията и нейния лидер", коментира пред "Капитал" Емилия Славова, преподавател в Софийския университет.

Инициаторът на протеста Борис Вунчев бе категоричен, че "държавните и обществените дружества не са място за партийна пропаганда с фашистки уклон. Определени лица носят лична отговорност за това и тя трябва да им бъде потърсена". Колегата му от философския факултет на СУ Димитър Бечев, който също бе сред протестиращите преподаватели, обърна внимание, че изданието е опасно, защото насажда етническа омраза.

Събралите се пред общината бяха поканени от зам. председателя на общинския съвет Николай Стойнев (ГЕРБ) да обсъдят казуса. Той обеща вестникът да престане да се разпространява в метрото. Изпълнителният директор на "Метрополитен София" Стоян Братоев, който е запознат с казуса, реагира бързо. Той коментира пред "Капитал", че няма официално разрешение за разпространение на печатни издания по пероните на метростанциите. "Включително и на споменатия "Вестник за метрото", към който "Метрополитен" ЕАД няма никакво отношение." Братоев уточни, че на пероните на някои метростанции с конкурс има разположени щендери за рекламни брошури и служебна информация на метрото или Столична община.

Изпълнителният директор на Метрополитена обясни, че след като вестникът се появил, "операторът на тези щендери за рекламни брошури е предупреден, че това е недопустимо, още повече че в договора на всички рекламни агенции, рекламиращи в метрото, е записано, че нямат право на разпространение на рекламни материали с политическа агитация". Той потвърди, че фирмата разпространявала изданието, е "Метромедия". Според него тя е била подведена от заглавието - "Вестник за метрото".

"След предупреждението разпространителят "Метромедия" ни увери, че е прекратил договора си с издателя или разпространителя на изданието, с когото е подписал договор за поставяне на щендерите на въпросното издание", каза Братоев. Той бе категоричен, че  "Метрополитен" изразява възмущението си и позицията си, че е обидно с най-успешния български инфраструктурен проект да се извършва "такава гавра".

До редакционното приключване на "Капитал" от "Атака" не коментираха казуса. Не пожелаха да уточнят и дали ще продължат да разпространяват вестника, но вече на позволени места.

Странна схема

Куриозен е фактът, че вестник "Атака" се продава по сергиите за 80 стотинки, а в метрото е бил безплатен. При това тиражът на безплатното издание е в пъти по-висок, отколкото на платеното. Тъй като в България няма одит бюро по тиражите и не се знае кой вестник в колко копия се отпечатва, за седмичника на Волен Сидеров също няма информация. В бранша обаче се коментира, че "Вестник за метрото" се печата в тираж 17 хиляди.

Нито "Атака", нито "Вестник за метрото" имат редакционно каре, в което да е написан адрес на редакцията, главен редактор и журналисти. Това означава, че парламентарно представената партия "Атака" нарушава Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения (ЗЗДПДП).

В края на 2010 г. Народното събрание прие поправка в ЗЗДПДП, която да осветлява собствеността в печатните медии. В него бе въведено изискването издателите на периодични печатни произведения (вестници и списания) да подават декларация по образец в Министерството на културата (МК), която идентифицира действителния собственик на изданието.

Справка на "Капитал" в сайта на Министерството на културата тази седмица показа, че издателите на вестник "Атака" не спазват законовото изискване за деклариране на собствеността. Глобите за нарушение са от 1000 до 2000 лв., а при повторно неспазване на закона - от 3000 до 5000 лв., като приходите от тях трябва да отиват в касите на общините.

Вълната на патриотизма

Активната политическа реклама на "Атака" може да бъде обяснена със сериозната конкуренция в полето на патриотичните партии и движения в момента. За вниманието на избирателите се борят вече четири формации: "Атака", ВМРО, Национален фронт за спасение на България (НФСБ) и новопоявилото се движение "България без цензура" на Николай Бареков, който, по всичко личи, се опитва да играе в отбора на националистите (виж темата на броя). Трите партии имат държавна субсидия, но най-голяма е тази на "Атака". Тя има 258 481 гласоподаватели, показва справка на интернет страницата на Централната избирателна комисия. За всеки  от тях по закон партията получава по 12 лв., т.е. държавната субсидия, която "Атака" получава, е 3,1 млн. лв. Те се изплащат на три транша през четири месеца по 1 033 924 млн. лв.

Движението на Н. Бареков, "Атака" и НФСБ разполагат и с медии, които им дават значителна преднина в политическата пропаганда. Единствено ВМРО няма телевизия, която да популяризира идеите й. И трите националистически партии, както и движението на Николай Бареков, имат интерес да започнат да се борят за избиратели по-рано от останалите.

На този етап обаче особено ожесточено е сражението между "Атака" и НФСБ. Разликата между двете партии на последните избори беше минимална и формацията за съвсем малко се размина с депутатски места в парламента. На извънредните избори през 2013 г. бургаският кабелен канал СКАТ доведе на прага на парламента НФСБ с изборен резултат от 3.8%. Най-добрите резултати на партията на Валери Симеонов съвпадат с областите, в които кабелната мрежа има най-голямо покритие и влияние. Той самият признава, че без телевизията не би спечелил толкова гласове. Неговата битка винаги е била като канал, позициониран в медийната периферия, да се стреми да изпраща свои представители в центъра на политическата игра - парламента.

Ако съдим по масираната кампания, която "Атака" прави на телевизия "Алфа" по билбордове и други места за външна реклама, вероятно стремежите на Волен Сидеров са същите.

 
Партия за външна употреба

Едва ли има някой, който да не е забелязал огромното стилизирано лице на Волен Сидеров, замаскирано като реклама на неговата телевизия, по улиците на София. Кампанията на партийния телевизионен канал (а също на партията и нейния лидер) тече поне от месец. А след първоначалното изникване на платната по калкани на сгради в София се появиха и други формати. Телевизия "Алфа" и образът на Волен Сидеров висят на "кутии" по стълбове по булевардите, както и по класически билбордове тип "пиза" в града. "Всъщност съоръженията изобщо не са чак толкова много, но правят голямо впечатление, защото са в нестандартни и много големи формати", коментира пред "Капитал" източник от рекламния бизнес, пожелал анонимност заради естеството на темата. Рекламни кампании обаче има и във Варна и Бургас, както и по пътищата в цяла България. При всички положения от няколко седмици "Атака" инвестира усилено в реклама и това е видно за всеки.

Целият обем на кампанията не може да се пресметне, защото в България няма цялостен мониторинг на външната реклама (който би позволил да видим колко общо са съоръженията и срещу каква цена са ги получили от "Атака"). С помощта на читателите обаче "Капитал" се опита да набележи възможно най-голям брой реклами, за да направи собствено изчисление. Ако приемем, че кампанията е започнала в средата на октомври, то само петте "кутии" по стълбовете около "Попа" в София вече са стрували на "Атака" между 1200 и 1500 евро. По още пет такива реклами има на бул."Цариградско шосе" и бул. "Михай Еминеску" - следователно още между 2400 и 3000 евро рекламна инвестиция. Всяко от огромните пана по калканите на сградите им струва между 600 и 2000  евро месечно. Със сигурност в София има поне по две такива съоръжения в кв. "Младост", кв. "Люлин", в центъра и едно в кв."Слатина". Съвсем груба сметка показва, че националистическата партия е изхарчила поне 15 хил. евро за външна реклама в София.  Според читателите на "Капитал" билбордове има в цялата страна - от Банско до Монтана и от морското село Лозенец до Силистра. Общо тези съоръжения са поне 30, а цените им са около 100 - 140 евро. Така рекламната инвестиция се доближава до 20 хил. евро, без да включваме данни за Варна, Бургас или други градове.

За разлика от парламента, където с действията си държи правителството да не падне, извън него партия "Атака" на Волен Сидеров се държи сякаш изборите са зад ъгъла. И от известно време прави рекламна кампания, на чиито мащаби и посоки могат да завидят далеч по-големи политически сили от нея.

В софийското метро от близо месец се разпространява безплатно издание на "Вестник за метрото" - пълно копие на вестник "Атака". Ксенофобският и драстичен език на изданието вече предизвика острата реакция на много граждани. И не само това - преподавателят от софийския университет доцент Борислав Вунчев чрез Facebook призова всички, които се притесняват от насажданата омраза и ксенофобия, да протестират пред Столична община срещу разпространението на изданието.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    tzm41313897 avatar :-|
    Mark Twain

    Трябва си реклама. Напролет го реанимираха, но този път няма да му мине номера и се опитва всячески да навасква...

  • 2
    rembrandt avatar :-|
    rembrandt

    Поредното доказателство, че в момента му плащат, за да подкрепя правителството...

  • 3
    brutester avatar :-|
    brutester

    "Всяко от огромните пана по калканите на сградите им струва между 600 и 2000 хил. евро месечно. Със сигурност в София има поне по две такива съоръжения в кв. "Младост", кв. "Люлин", в центъра и едно в кв."Слатина"."

    Има и в Зона Б-5 при Кенар. Вижда се при движение по бул. Сливница.

  • 4
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Колкото и да плаща за реклама, ако не купува директно избиратели е пътник. 4% е доста висока бариера, а и други самодейци повтарят неговите измислени призиви.

  • 5
    kam27 avatar :-?
    kam27

    Този е пълен Смехурко ,докато обяснява едно ,след малко заявява друго.-Просто Смехурко и половина?...

  • 6
    yavor31 avatar :-|
    Мартин Akakka

    просто е луд , нищо повече .

  • 8
    galla avatar :-?
    Γαλλα

    Ха...тази вечер видях същата реклама и на Графа...един калкан беше облян в светлини, а на фокус ... това ПиАр-творение...честно казано, изпитах Уплах...:)

  • 10
    nuzzo avatar :-|

    До коментар [#6] от "Мартин Akakka":

    Точно Този(ако имате предвид Сидеров) не е луд. Луди са тези, които го качиха до най-високото място на камбанарията, та оттам да зловони по -мащабно и отровно заразяващо.
    А инъче Сидеров, и подопечната му Атака, си е добро бизнес начинание, който Му дава възможност да си живее безгрижно, охолно и забележете, вече недосегаемо и наддържавно, и то чрез помоща на същите луди, които, чрез Сидеров виждат, припознават и търсят подобно асоциално, анархистично и деградиращо държавността поведение.
    Та, Сидеров надуши наличието на тази прослойка в обществото, и я яхна.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK