Започва ли нова телевизионна война?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Започва ли нова телевизионна война?

Измерванията на гледаемостта отдавна са обект на подозрения

Започва ли нова телевизионна война?

Одитът на системата за наблюдение на рейтингите явно има доста противоречиви резултати

Весислава Антонова
10169 прочитания

Измерванията на гледаемостта отдавна са обект на подозрения

© Shutterstock


Ключовият фактор, който обединява телевизии и бизнес, е рейтинг. Войната за зрители не се води само между телевизионните канали, в нея са въвлечени рекламодателите и рекламните агенции. Валутата в тази война са рейтингите, а рекламодателите плащат определената за тях цена.

Телевизионната гледаемост се мери от доставчика на данни GARB чрез пийпълметрия. Бизнесът помни много случаи на съмнения в достоверността на данните, а потребителите им - телевизии, рекламодатели и рекламни агенции, отдавна направиха свой комитет. Ето защо те поискаха независим одит, който беше направен от френската компания CESP. Одитът приключи през октомври, а резултатите от него (представени вчера) явно вдигат доста въпроси. Оценката на работата на пийпълметричния панел още не е известна публично, но "Нова Броудкастинг Груп" (собственик на "Нова тв"), първи изразиха публично позицията си.

Според "Нова тв" става ясно, че одиторската компания декларира редица резерви към работата и ефективността на системата. Компанията казва, че резултатите потвърждават многократно изразяваните съмнения от страна на медиата, както и от други компании и телевизии, за представителността на панела и съответно за коректността на цялата система за измерване на зрителската аудитория в България.

"Одита на GARB всъщност показва, че конструкцията на панела наподобява стар автомобил сглобен от частите на други още по-стари автомобили. Този автомобил все още е в движение, но никога няма да има качествата и поведението на един нов автомобил. За нас е ясно, че телевизионната индустрия трябва да се ангажира с инвестиция, за да има чисто нова и модерна система за измерване на аудиторията, която да отразява вярно резултатите на медиите и на която всички да имат доверие", коментира директор Продажби на "Нова Броудкастинг Груп" Красимира Василева.

Критичната позиция на втората по гледаемост телевизия, е предвестник на започваща война в бизнеса.  Картината се допълва и от факта, че в края на 2012 г., нова компания заяви интерес да стане доставчик на рейтингови данни на българския пазар - чешката Mediaresearch. Тя вече е изградила голяма част от пийпълметричния си панел на българския пазар и работи с много от играчите в сектора.

Още по темата четете в новия брой на "Капитал"

Ключовият фактор, който обединява телевизии и бизнес, е рейтинг. Войната за зрители не се води само между телевизионните канали, в нея са въвлечени рекламодателите и рекламните агенции. Валутата в тази война са рейтингите, а рекламодателите плащат определената за тях цена.

Телевизионната гледаемост се мери от доставчика на данни GARB чрез пийпълметрия. Бизнесът помни много случаи на съмнения в достоверността на данните, а потребителите им - телевизии, рекламодатели и рекламни агенции, отдавна направиха свой комитет. Ето защо те поискаха независим одит, който беше направен от френската компания CESP. Одитът приключи през октомври, а резултатите от него (представени вчера) явно вдигат доста въпроси. Оценката на работата на пийпълметричния панел още не е известна публично, но "Нова Броудкастинг Груп" (собственик на "Нова тв"), първи изразиха публично позицията си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    caiko avatar :-|
    Цайко

    И пипълметрията като социологията ми се струва.

  • 2
    mitkovasilev avatar :-?
    Митко Василев

    Като се има предвид, че Нова е заприличала на изпитателна площадка за ТВ-звезди, които след това се реализират в 7-ците, нищо чудно, че пискат.

  • 3
    ktbnakude avatar :-P
    .......

    [quote#1:"Цайко"]И пипълметрията като социологията ми се струва.
    [/quote]


    ако ти се струва,че са 1 -> 1 идентични , значи си прав ;)

  • 4
    carwindwrclir avatar :-|
    carwindwrclir

    До коментар [#1] от "Цайко":

    Абсолютно, а Нова са под шапката на консорциум регистриран в.............Прага!

  • 5
    caiko avatar :-|
    Цайко

    Доколкото знам пипълметрията се осъществява с някакво устройство, подобно на дистанционно, при което всеки член на домакинството има свой профил в устройството и така се отчита кой, на каква възраст, кога и какво гледа. Сега, както и при социологическите проучвания така и тук като гнойна пъпка назрява въпросът - НЯКОЙ ПОЗНАВА ЛИ ХОРА, КОИТО СА УЧАСТВАЛИ ИЛИ УЧАСТВАТ В ТАКОВА ПРИКЛЮЧЕНИЕ.

  • 6
    izabell avatar :-|
    izabell

    Нова е взела връх в развлекателния сектор.Националната на БГ се посещава главно за Новините и спортните предавания.Всички останали търпят критика.

  • 7
    mitkovasilev avatar :-|
    Митко Василев

    До коментар [#6] от "xalikarans":

    НОВА ни открехна на това що е чалга формат. Та те нямат едно публицистично предаване на ниво. БНТ има, бТВ направи "120 минути", Он еър има, даже Седмиците се опитват да правят, а по НОВА само чалга предавания.

  • 8
    fbr45306322 avatar :-|
    MyTwoCents

    До коментар [#5] от "Цайко":

    Да вземат да ме включат мене. Един дебел ще получат, защото напрактика не гледам българска телевизия.

  • 9
    ikg29565817 avatar :-|
    Веселин Николов

    И БТВ и Нова са чалга-телевизии. БНТ остава на прилично ниво що се отнася до публицистиката, което за мен е нритерия за качествената медия.

  • 10
    fbr45306322 avatar :-|
    MyTwoCents

    В крайна сметка обаче, от гледна точка на рекламодателите е важна гледаемостта на рекламите, а не на предаванията. Връзка между двете има, но тя не е толкова директна.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.