Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 15 ное 2013, 14:13, 7098 прочитания

Изстрел без ехо

Единствено "Нова тв" вижда негативните аргументи в одита на пийпълметричната система

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Ако рейтингът е валутата на телевизиите, то тези дни пазарът се бори да запази нейната стабилност. Съмненията за достоверност на данните за гледаемостта в България започват още от първите години на частните канали. През последните няколко месеца обаче основните потребители на тези данни (телевизии, рекламодатели и рекламни агенции) се съгласиха да проверят доколко адекватни са те. Потребителите на пийпълметрични данни за телевизионната аудитория (КППДТА – за по кратко Потребителски комитет) поръчаха одит на пийпълметричната система на GARB. Задачата беше поверена на френската компания CESP, а кулминацията беше през изминалата седмица, когато излязоха данните от проучването. "Нова броудкастинг груп" (която е участник в комитета, но не и в одита) първа се опита да осветли резултатите - и най-вече негативните изводи на одитора за работата на GARB.

Смут в системата


След огласяването на резултатите от одита става ясно, че одиторската компания декларира редица резерви към работата и ефективността на системата, гласеше съобщението на "Нова броудкастинг груп" до медиите. Тези резултати потвърждават многократно изразяваните съмнения от страна на "Нова", както и от други компании и медии, за представителността на панела. Коректността на цялата система за измерване на зрителската аудитория в България е била оспорвана неведнъж. Според мениджмънта на "Нова броудкастинг груп" е време телевизионната индустрия да вземе конструктивно решение за инвестиция, за да има ефективна система за измерване на зрителската аудитория. 

Междувременно CESP констатира няколко конкретни и доста притеснителни на пръв поглед особености на пийпълметрията в България. "Резервите към резултатите за телевизионната аудитория" са няколко. На първо място е "систематичното отклонение" при създаването на системата. Тук съмненията са за това дали панелът е представителен - и доколко структурата за приемане на телевизионния сигнал отговаря на реалността сред населението. Възрастта на панелистите и периодът, в който участват в изследването, са два от констатираните от одитора проблеми, които "Нова тв" подчертава. Според данните, предоставени от самата GARB, през следващата година над 37% от домакинствата в панела ще надвишат максимално допустимия период за участие в него. Следват други любопитни аномалии. Някои участници в панела не си пускат телевизора месеци наред, а други гледат телевизия в продължение на 23 часа всеки ден, става ясно от доклада на специализираната в одита на пийпълметрични системи френска компания. 
 
"Одитът на GARB всъщност показва, че конструкцията на панела наподобява стар автомобил, сглобен от частите на други още по-стари автомобили", коментира директорът "Продажби" в "Нова тв"  Красимира Василева пред "Капитал". И допълва, че този автомобил "все още е в движение, но никога няма да има качествата и поведението на един нов автомобил." От "Нова" смятат, че е наложително да се инвестира в система за измерване на аудиторията, на която всички да имат доверие. 

Контрареакция



Фактът, че "Нова тв" не участвала в одита на пийпълметричния панел, беше използван като основен аргумент срещу позицията на телевизионната компания. В писмо до членовете на потребителския комитет и медиите изпълнителният директор на GARB Джордж Лукс коментира, че като единствени представители на медийната индустрия без участие в одита "Нова тв" си позволяват да нарушат всички правила за бизнес отношения и етика. Според Лукс от "Нова тв" разпространят изолирани, извадени извън контекст и подвеждащи извадки от одитния доклад на CESP.

Думите на Лукс не са просто единичен опит за самозащита, а са подкрепени от всички останали играчи в индустрията. "Становището на "Нова тв" не изразява позицията на членовете на Потребителския комитет и не е съгласувано с нас", коментираха от организацията. "Изразяваме несъгласие с едностранчивото представяне на резултатите от одита от "Нова броудкастинг груп", категорично заявиха от комитета.

От GARB коментираха пред "Капитал", че са готови да вземат всички необходими мерки за оптимизиране работата на панела. Заявяват и готовност за допълнителни инвестиции по препоръките на одитора, одобрени от медийния пазар. От пийпълметричната компания например не се съгласяват с критиките относно броя на следените домакинства. Според експертите на CESP, 750 домакинства са достатъчни за представително национално изследване предвид броя на населението на България, отбелязват от GARB. От септември 2011 г. компанията гарантира нетен обем от 950 домакинства, като за целта целият панел е с допълнителни 10% по-голям (или общо 1045 домакинства). 

Всички останали членове на Потребителския комитет разчитат оценката на CESP като положителна. Положителни според тях са резултатите от проучването на методологията за съставяне на панела; условията, в които той се прилага; както и техническото състояние на системата. CESP са посетили и 50 произволно избрани домакинства, за да проверят функционалността на пийпълметричните устройства, отбелязват още от комитета.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ваксина срещу комуникационна криза Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

27 мар 2020, 1923 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март)

Рекламните фестивали ФАРА и Cannes Lions се отлагат; Telenor лансира кампания с домашни видеа; Призивите за дистанциране на компаниите и др.

24 мар 2020, 1496 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
All Channels ще прави рекламната кампания на "София тех парк"

Комуникацията на технологичния парк за две години ще струва половин милион лева

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10