С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 22 ное 2013, 16:36, 6795 прочитания

Изкуствен интернет интелект

Автоматизираното купуване на онлайн реклама идва и на българския пазар, но с няколко "но"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Programmatic buying - автоматизирано купуване на интернет реклама чрез софтуер 
Аd exchange, Demand-side platform - софтуерна платформа за купуване на онлайн реклама, която включва рекламни позиции от много различни онлайн медии и мрежи Real-time bidding - продажба на интернет реклама чрез наддаване, където основната валута е демографският профил на читателите на даден сайт
 
Programmatic, real-time bidding, demand-side, ad exchange*. Ако се занимавате с маркетинг, а тези термини ви объркват, имате малък проблем. Така трябва да изглежда "опростеният" пазар на интернет реклама до няколко години, а вие явно още не сте се подготвили. Лабиринтът от технологии се създава с проста цел - вторичен пазар на непродадените рекламни позиции в интернет.

Tака описаното бъдеще на онлайн маркетинга ще бъде игра между интересите на рекламодателите и онлайн медиите, но с доста усложнени правила. В нея ще има много математика, алгоритми и различни технологии. Връзката между онлайн медии и рекламодатели ще се изразява в табличен вид, но няма да може да се разчете с невъоръжено око. Всичко това със сигурност ще се случи за част от пазара, но в какъв мащаб и колко бързо? Според различните изследвания между 30 и 50% от онлайн рекламата на запад ще се търгува чрез софтуер до 2016 г. В България предстои да видим.


Последният знак за наближаването на тази визия за бъдещето е появата на TailWind - агенция, която предлага programmatic buying (или автоматизирано купуване на онлайн реклама - бел. авт.). Компанията е от групата на гръцката Think Digital и идва със заявката да "евангелизира" технологията и да образова пазара, а до няколко години "България да е в същата лига като развитите западни страни" от гледна точка на автоматизираното купуване. Тази новина обаче идва с няколко "но", които ще предрешат накъде ще се развие бизнесът на ТailWind, както и този модел на рекламно търгуване.

Въпрос на дефиниция

"Programmatic* означава да кажеш - имам такава аудитория, такава цел и такъв бюджет, а софтуерът да реши в кои сайтове да купиш реклама." Така с няколко думи обяснява концепцията Мартин Попов от Interactive Share. Това е най-общият термин, който включва real-time bidding (наддаване за дадена рекламна позиция в реално време) и ad exchange или demand-side platform (които описват софтуерните платформи). Основното е автоматизацията на онлайн медиа купуването. В единия край медиите вкарват своя свободен инвентар (непродадените си банери), а в другия рекламодателите задават целева група и бюджет. Платформата ги свързва, като изчислява как най-ефективно да бъде разпределена сумата.



"Programmatic дава техническа възможност за много по-дълбоко събиране на данни за потребителите", разяснява едно от предимствата Константин Янков от новосъздадената TailWind. "Така рекламодателят знае, че срещу дадена импресия стои например мъж, който в момента чете вашия сайт от Манчестър през браузър с настройки на български", допълва той. За разлика от класическата дисплей реклама в programmatic продаваш не просто чифт очи, а конкретна целева група. Алеко Мицев от "Аргент" дава друг пример - "ако влезеш в сайт за шапки, но не си купиш нищо, рекламодателят може да те разпознае и в следващите дни отвсякъде да те преследват реклами на шапки" - т.нар. ретаргетиране или избиране на потребители според техния профил и поведение.

Всъщност programmatic отдавна се случва на малки хапки и на българския пазар. "Иновация в този продукт няма - такъв тип платформи вече има в лицето на EasyAds, HttPool, Crimtan, eTarget и други", обяснява медиа директорът в Media Club Александър Тошков. Всички те продават непродадените рекламни позиции на различни сайтове през собствените си платформи. Начинът на закупуване на реклама в Google AdSense също е programmatic, уточнява Иван Иванчев от Easy Online.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга

През Goldies media group двете компании ще работят върху създаването на видеопродукции

14 ное 2019, 1286 прочитания

ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer

Според комисията новата структура на компанията няма да доведе до промени на пазара

13 ное 2019, 1102 прочитания

24 часа 7 дни

15 ное 2019, 1850 прочитания

15 ное 2019, 1465 прочитания

15 ное 2019, 1296 прочитания

15 ное 2019, 1016 прочитания

15 ное 2019, 938 прочитания

Всички новини
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Скритите конници на кабелната война

Организациите за авторски права влязоха в нова атака срещу операторите на платена телевизия

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10