Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 29 ное 2013, 18:00, 10296 прочитания

Скритите конници на кабелната война

Организациите за авторски права влязоха в нова атака срещу операторите на платена телевизия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Обратната страна на спора

Позицията на "Филмаутор", изразена пред "Капитал", е точно обратната на тази на разпространите. Според организацията, в законодателството в България е нужна промяна, която да уточни разпоредбите за кабелното препредаване и да установи технологична  неутралност. И при сегашните норми обаче проблемът може да бъде решен, ако СЕМ и културното министерство упражняват правомощията си, твърди "Филмаутор". Организацията категорично отрича тезата, че авторските права за препредаване трябва да се плащат от телевизиите: "Няма логика телевизионните организации да поемат ангажимент за уреждането на права, използвани от някой друг." Според "Филмаутор" таксите, поискани от него, са в пъти по-ниски от тези в други европейски страни.

Що се отнася до мултиплексите - плащане от тях не е необходимо, защото бизнес моделът им е различен. Обосновката е, че "мултиплексът предлага само техническо разпространение на програми, при това без заплащане на абонаментна такса от крайните абонати, тоест той не е субект, който продава съдържание, а само "място" в честотната лента". Ако мултиплексът промени бизнес модела си, "Филмаутор" твърди, че ще "прояви гъвкавост и ще реагира".


"В началото на 2013 г. "Музикаутор" рестартира преговорите за нова тарифа с БАККО", обясниха от организацията. "През изминалата година СЕМ не беше наложил нито една санкция на кабелни оператори без уредени авторски права. Отделно Министерството на културата демонстрираше пасивност и отказваше да се ангажира по-сериозно с проблема. На тази основа потърсихме съдействие от отговорните институции в лицето на СЕМ и КРС и инициирахме процедура в Министерството на културата по Закона за авторското право и сродните му права. Основен проблем е, че не съумяваме да получим адекватна първична информация от БАККО на базата, на която да договорим тарифа. Поради това кабелните оператори излъчват съдържание без уредени авторски права и по този начин се насърчава сивият сектор", пишат от "Музикаутор".

Голямата картина

Това, около което различните браншови организации в сектора и всички страни в спора се обединяват, е, че има нужда от ясна законова регламентация кой на кого какви права отстъпва по веригата на тв разпространение. Такава обаче засега няма. А резултатът според малките оператори е, че са все повече притискани до стената по всички възможни линии. "Натискът за увеличение на тарифите за телевизия е целенасочен и ще продължи", категоричен е високопоставен източник на "Капитал" от сектора. За същото говори и Димитър Радев от БАККО. "Три години поред приходите на кабелните оператори се свиват, а от тях се искат все повече пари. Това в крайна сметка може да рефлектира върху таксата към крайните потребители", казва той.



Логично процесът е изключително изгоден за мултиплекс операторите. Колкото по-скъпа е платената телевизия, толкова повече може да се очаква, че от нея ще има отлив към безплатната цифрова платформа. "В редица държави, в които цифровизацията е факт, услугата "платена телевизия", предлагана от кабелни и сателитни платформи, продължава да има своите абонати и от нея не се наблюдава такъв отлив, каквито са драматичните прогнози на местно ниво", коментират от "Филмаутор".

И с просто око обаче се вижда, че по-големият брой абонати е важен за мултиплекса, който така би подсилил позициите си пред телевизиите, от които зависи финансирането му. Що се отнася до по-масивните участници на тв пазара, за тях уреждането на авторските права в момента не е особен проблем. "Имаме договори с две такива организации и поне за момента те не създават грижи", каза мениджър в един от големите оператори.

Ясен край на споровете по тв веригата едва ли ще има, поне скоро. Доколко тезата за умишлен натиск върху малките оператори ще се окаже конспиративна - ще покаже времето. За всички участници на пазара обаче ходовете им в момента са танц върху тънък лед.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес 1 Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес

Агенцията започва поредица от безплатни консултации за адаптиране на компаниите към онлайн средата

7 апр 2020, 1858 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 април) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 април)

Coca-cola спря рекламната си комуникация; Брандовете и вирусът; Фестивалът Cannes Lions е отменен и др.

7 апр 2020, 1608 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
"Мтел" + другите

Маркетинг директорът Андреас Елснер за новата рекламна кампания и оценката на ребрандинга на най-големият телеком

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10