С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
34 15 дек 2013, 13:09, 25559 прочитания

Стандартите на Пеевски

Медиите от орбитата на скандалния депутат, ще приемат скоро свой етичен кодекс, който никой не е виждал

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Част от издателите, които предпочетоха да влязат в Българския медиен съюз, оглавен от Валери Запрянов (третият от ляво на дясно)

Увеличаване

Не всичко е вярно

Директорът на Националния съвет по журналистическа етика Димитрана Александрова обаче не е съгласна с тезата за нефункциониращата в момента медийна саморегулация. Тя обясни, че двете комисии към Националния съвет по журналистическа етика работят и разглеждат жалби, изпратени от граждани и институции, приемат принципни препоръки към медиите, често уреждат спорове чрез медиация. "Фактът, че непрестанно получаваме жалби, означава, че обществото ни разпознава. Много често и СЕМ ни препраща сигнали, които са отвъд правомощията на медийния регулатор, свързани са със спазване на етичните стандарти и попадат в полето на саморегулацията", коментира Александрова.

По думите й Етичният кодекс не се налага насила и не е това задачата на комисиите към Националния съвет по журналистическа етика. Факт е, че Кодексът съдържа базови за журналистиката правила и всеки работещ в бранша би трябвало сам да ги приема и спазва. "Ролята на комисиите е да бъдат посредник и арбитър, да се намесват в спорните моменти и да обсъждат какъв е нормалният начин медиата да реагира, когато някой смята, че има нарушение на етичните правила", обясни Александрова.


Според директора на Националния съвет по журналистическа етика може да има и 20 медийни съюза, но етичният кодекс в професията трябва да е един. По цял свят правилата на качествената журналистика са едни и същи и те са записани в действащия Етичен кодекс на българските медии. Според Димитрана Александрова е позор за гилдията да има два етични кодекса и тя да не може да се разбере. "Разцеплението ще обърка обществото и ще намали доверието към медиите. Ние не продаваме букви, звуци или картинки, а именно доверие към информацията и коментарите, които пишем, говорим или показваме. Сами си нанасяме удар, от който ще пострада и журналистическата гилдия, и обществото, което има интерес от силни и свободни медии, спазващи професионалните правила", категорична е Александрова.

Към Националния съвет по журналистическа етика вече работи група от авторитетни журналисти, юристи, преподаватели, която заедно с членовете на двете етични комисии (за печата и електронните медии) прави преглед на досегашния 8-годишен опит и дава идеи как саморегулацията да работи по-ефективно. Другата цел на съвета е да обсъди как да включи интернет медиите в етичните правила. Когато пред девет години бе приет кодексът, те не бяха толкова развити. В момента обаче има проект на документ, който скоро ще бъде предложен на медиите за дискусия.

Въпреки че е заместник главен редактор на "Преса" (вестник, който членува в БМС), Валерия Велева продължава да изпълнява функциите си и на  зам.-председател на етичната комисия за печатни медии в Националния съвет за журналистическа етика. Нейната позиция е, че трябва да има един общ Етичен кодекс, защото правилата в професията са общи, нормите в журналистиката - известни и спазването им трябва да е задължително за всички. "Само така можем да създадем една нормална медийна среда, която да почива на принципи, спазвани от всички. Това би било и стъпка към създаване на някаква стабилна професионална общност, която да си върне уважението в обществото", е мнението на Велева. По думите й в тази общност може да функционират няколко журналистически и медийни съюза, но "конституцията им" трябва да е една. "За съжаление в момента медийната саморегулация не функционира именно по тази причина - липсата на единни правила", категорична е Велева.



Възможно ли е обаче издателите да седнат отново на една маса, за да обсъдят как по-ефективно да работи медийната саморегулация? "Това е крайно необходимо. А дали е възможно, зависи от нивото на личностното, политическо, икономическо и корпоративно противопоставяне между издателите. На този етап съм скептична в успеха на тази "мисия", макар че бих работила за преодоляване на всички пречки", каза Велева.

По думите на председателя на Съвета за електронни медии доц. Георги Лозанов пък разделението и войните между собствениците не трябва да имат отношение към журналистическата солидарност. "Противопоставяне на собственици срещу собственици може да има, но не трябва да има противопоставяне на журналисти срещу журналисти. По-скоро те трябва да се обединят срещу собствениците, защото само така могат да гарантират личната си свобода. А и по принцип самурегулацията трябва да се осъществява от самите журналисти. Мога да кажа, че в момента по отношение на съдържанието етичната саморегулация работи твърде слабо", смята Георги Лозанов.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 1105 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 февруари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 февруари)

Забранена ли е наистина рекламата на хазарт; Новата кампания на "Сердика център"; Unilever спира рекламите за деца на храни и напитки и др.

18 фев 2020, 967 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Двоен стандарт

Телевизионният пазар отново ще купува данни от две рейтингови агенции ГАРБ и "Медиарисърч"

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10