С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
78 3 яну 2014, 18:26, 38025 прочитания

Средства за масова дезинформация

Благодарение на общото недоверие към медиите и с помощта на фалшиви Facebook профили, 2013г. беше плодородна за имитациите на новинарски сайтове

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Част от темата

Новите граждани и властта

Между промяната и подмяната

Обществените съвети

Как се опитомява гражданско общество

И защо властта ще се провали в това начинание

Кои са новите граждани

За какво се борят част от организациите, с които се среща властта



Втори януари 2014 г. изглежда по много сходен начин за Гергана и Мони Иванови. И двете прекарват по-голямата част от иначе скучния първи работен ден в интернет. Ровят в новинарски сайтове и споделят статии във Facebook. 

В късния следобед Гергана толкова се впечатлява от нещо в сайта silnabulgaria.com, че го публикува на доста места - в групите "Искам да живея в нормална държава",  "Ако спечеля, печеля за цял народ - ако загубя, губя само мене си"  и "Да се обединим - национален протест !!!". Всъщност Гергана публикува статията в повечето от 160-те групи в социалната мрежа, в които участва. За Мони следобедът протича по подобен начин, само че тя се вдъхновява от няколко текста в bezpartien.com и разгорещено споделя линк из десетки Facebook групи. 


Гергана и Мони не са сестри. Не са и далечни роднини, въпреки че споделят една и съща фамилия. Свързва ги само поведението им в интернет, където нямат абсолютно никакви приятели, но са изключително активни. Не само на 2 януари, а всеки ден пълнят безброй групи и стени във Facebook със съдържание от едни и същи уебсайтове. Извън виртуалното пространство те вероятно изобщо не съществуват, но в него дейно плетат паралелна медийна реалност и паралелен дневен ред.

Още по темата

Димната завеса на мнимите "медии"

Сайтове без ясен собственик и с псевдоновини създават информационен хаос в българския интернет

18 дек 2015

Кой излъга, че има ислямисти в университета?

"Шокираща новина" от жълти сайтове отново произведе медийна истерия

19 ное 2015

ПИКът на кресливостта

Елитът на провалената държавност почете рожденият ден на жълтия сайт

31 окт 2014

Цар Клик

Портрет на практиките за привличане на посещения в интернет

11 апр 2014

БСП: Игра на тролове

Социалистите отричат да имат договор с PR агенция Leadway Media Solutions за интернет активности. Евродепутатът Илияна Йотова обаче работи с нея

14 фев 2014

По-наглата подмяна

Договорът на Илияна Йотова с PR агенция за интернет кампания

14 фев 2014

Facebook спира спонсорираните истории

Социалната мрежа се отказва от най-доходоносната си рекламна позиция в опит да си осигури приходи в дългосрочен план

22 яну 2014

Извънземни нацисти управляват САЩ или масова дезинформация по ирански

Една от най-големите информационни агенции в ислямската страна Fars поднесе странна амалгама от конспиративни теории като новина

15 яну 2014

Медии на полумрака

Част от собствениците на печатни медии продължават да стоят в зоната на здрача

10 яну 2014

Един алгоритъм ще ги владее

Засега медиите губят от новия начин, по който Facebook подрежда потока от новини

10 яну 2014

Българите разчитат все повече на социалните мрежи при избор на покупка

Потребителите са още леко скептични към електронните разплащания

16 дек 2013

Стандартите на Пеевски

Медиите от орбитата на скандалния депутат, ще приемат скоро свой етичен кодекс, който никой не е виждал

15 дек 2013

Отмъщението на властта

Управляващите глобиха БНТ с пет милиона лева заради качествена журналистика

6 дек 2013

Овладяването на вестниците

Тандемът Цветан Василев и Делян Пеевски се установи като господар в разпространението на печата, а държавата го благослови

17 ное 2013

Ако се вгледаме в детайлите, лесно ще забележим, че действията на виртуалните хора като Гергана и Мони (както и профили като Ava Berg, Inas Borisova, Иван Бориславов, Ясен Григоров и безброй други) са механични. Те копират едни и същи препратки към сайтове без автори, източници и издатели стотици пъти. Резултатът е, че стените на стотици групи са пълни с необятно новинарско съдържание, а отвсякъде се размахват удивителни знаци и етикети "безпристрастни", "алтернативни", "свободни" и "мислещи". Ако следим онлайн медийното пространство само с едното око обаче, може и да си помислим, че изминалата 2013 е златната година на независимите новини в интернет. И много да сгрешим.

География на имитацията

От началото на 2013 г. и покрай протестите изникнаха безброй "независими", "свободни", "антиполитически" онлайн медии. "Капитал" проследи някои от тях (без да претендира за изчерпателност), за да обясни защо съществуват и какво ги обединява. Всички на теория отричат другите медии, отричат досегашните партии и компрометираните политици. На практика обаче много от тях са заключени в кръг от взаимно препечатване на анонимно съдържание. Всички създават голяма част от трафика си чрез несъществуващи Facebook профили. Тази екосистема се оказва особено удобна, когато трябва да се създаде и разпространи и някоя не толкова истинска новина. 



Първата група нови интернет медии се появи заедно със зимните протести срещу правителството на ГЕРБ от миналата година. Справка на регистрираните домейни показва, че на 9 януари 2013 г. изниква сайтът dnes-24.com, на 17 януари - nakratko.bg, на 30 януари 2013 - bgmak.eu, а на 22 февруари - svobodnoslovo.eu. Във втория облак на обществено недоволство срещу управлението на Пламен Орешарски (или по-скоро в началото на контрапротестите) се ражда и втора група сайтове - silnabulgaria.com (първите дни на юни), hashtag-bg.com (17 юни), expressnews.bg (28 юни), bezpartien.com (2 юли) и noligarch.com (16 август). Това са само част на появилите се (или набрали сила) през последните месеци медии.

Всеки от тях отрича досегашната политическа и медийна система като обещава независимо съдържание. Под текстовете им обаче липсват автори, страниците "За нас" са празни, а интернет адресите им са регистрирани анонимно. Никой не мери посещаемостта си чрез Gemius - единственият инструмент в България, с който сайтовете могат да докажат колко посетители имат и с това да успеят да продадат реклама и да спечелят приходи. 
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

13 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:


  • Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
  • Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред региона и България
  • Най-важните сделки за годината и какво стои зад тях
  • Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2019
  • Защо за МСП е важно да са публични компании и каква подкрепа има за това
  • Нови инициативи в сектора за инвестиции с рисков капитал

Повече подробности на capital.bg/conference

Прочетете и това

КЗК глоби "Нет инфо" заради заблуждаваща и неразрешена сравнителна реклама КЗК глоби "Нет инфо" заради заблуждаваща и неразрешена сравнителна реклама

Санкциите са в размер на 267 хил. лв., а двата сигнала са подадени от "Изиадс"

21 ное 2018, 562 прочитания

Гражданите в България нямат доверие на медиите Гражданите в България нямат доверие на медиите

63% от тях са зависими според изследване на "Алфа рисърч" и фондация "Конрад Аденауер"

21 ное 2018, 356 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Antenna Group в настъпление

Гръцката компания има намерение да придобива медии в Източна Европа

Проверките на банките: Отново под стрес

Влизането на България в единния европейски надзор ще мине през проверка от ЕЦБ на шест български банки

Икономиката настина

Брутният вътрешен продукт расте по-бавно за второ поредно тримесечие

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

Всичко е игра

Изложба изследва сложното взаимодействие между видеоигрите и реалността

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Нов вицепремиер в кабинета; ЕК срещу Италия заради бюджета

Емисия

DAILY @7PM // 21.11.2018 Прочетете